/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Superanden - hvilken fætter var det?
Fra : Tonganeseren
Vist : 970 gange
300 point
Dato : 30-09-12 18:23

Med risiko for at blive til grin, lægger jeg her en iagttagelse ud til debat.
For 15 år siden stod jeg ved vores mosehul, mens ænderne stadig sværmede som fluer om en polsk roepigens bagdel.
Solen gik ned i et hav af rødt, og vinden var ved at tage til. Cirka 30 minutter senere kom en sort andelignende fugl strygende hen over vandspejlet - med en hidtil uset hastighed. Den steg nærmest lodret og lagde an til endnu en indflyvning, lavede en immelmann turn, dykkede næsten lodret og kom endnu engang ind over mosen. Den steg igen - hvorefter jeg besluttede mig til at se den an - i hundens flab. Nu vil nogen indvende, at man ikke skyder til noget man ikke kan artsbestemme, men nu ville jeg se hvilken fætter det nu var. Jeg missede med to skud, på grund af fuglens enorme hastighed. Historien gentog sig, med samme resultat, hvorefter jeg holdt inde med skydningen. Efterfølgende demonstrerede fuglen en række akrobatiske øvelser - indtil den i en lodret dyk smækkede sig ned mellem sivene.
Og hvordan så den så ud?? Sort som kul, slank med aerodynamiske linier og smalle vinger. Den lignede nærmest en slimline krikand. Det var overhovedet ikke en krikand, og jeg fandt aldrig ud af, hvad det var for en fugl. Jeg har aldrig set noget så hurtigt. På sidst tur ind over mosen lavede den et dobbel rul, hvorefter en steg og afsluttede med en Immelmann turn. En fantastisk oplevelse. For god ordens skyld: Den havde ikke lynlås ned over brystet.

Havde jeg dengang kendt Ballehoff, ville jeg have ham mistænkt for at lave fis med mig - med en r/c modelflyver.

Og nek! Jeg er altid absolut ædru, når jeg er på jagt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-09-12 19:50

Citat
Med risiko for at blive til grin

Samme risiko her.Men min første indskydelse (og den skal man jo følge) var,Skarv.
Men jeg aner intet om fugle,bortset fra Gråspurv og Solsort.Men de kan nok udelukkes.

Nu skal man jo nok ikke forklare en gammel ræv,hvordan høns ser ud....og måske heller ikke Skarv.
http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=65

Men det var da en ærlig forsøg,fra min side.....

M.

Kommentar
Fra : kojak48

Dato : 30-09-12 19:55

Har du tænkt i andre baner end ænder ??????

En 3 dækker bekkasin, sneppe eller vibe, de kan alle lave kunster i luften, gå lodret op og ned, og flyver lige så hurtigt som krikænder, særligt når der bliver skudt på dem, ja jeg ved godt de ikke er sorte, men i mørke er alle katte grå.

Jæger gennem 46 år.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-10-12 04:36

He. he! Skarv var det i hvert fald ikke, og bekkasin, sneppe og vibe heller ikke. På det tidspunkt havde viben forladt residensen.
En iagttagelse mere. Bagud af kroppen stak et par store svømmefødder - og korte halefjer.
Siden har jeg gennemtrawlet bøger om danske svømmefugle og dykænder - og har intet brugbart fundet.
Jeg havde egentlig fortrængt oplevelsen, men da jeg forleden - endnu engang - stod og kiggede opad ved samme vandhul - efter ænder, kom jeg til at tænke på fuglen.
Havde jeg så bare hørt den svage fløjtende/susende lyd fra en krikand i høj fart, havde porblemet været løst. Den fløj fuldstændig lydløst. Ikke et piv eller andet brugbart til artsbestemmelse.
Og det var heller ikke en blishøne med efterbrænderen tilkoblet.
Vi skal nok ud i den store verden for at finde sådan en fætter. Det sker jo, at fremmede fugle lægger vejen forbi.
Den meget omtalte steppeørn snuppede engang en fasan lige for øjnene af mig.

Har nogen i øvrigt set en montage m/skinne til en BRNO ZKK 601. ????

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 300 point
Dato : 01-10-12 08:24

Hej Tonganser

Det sker, især hvis der har været norvestlig storm i nogle dage, at fugle fra Færørene/ Island blæser herned, har selv set det nogle gange, med f.eks Lunder.
Det lyder som en Alk, passer på farven og også lidt på størrelsen, de kan bare det der "flyvning" , det er normal ynglefugl på Græsholmene, det er mit bedste bud, det kan måske også være en Lomvie, som ligner Alken en del.
Den måde den fløj på ligner på en prik, den måde de fisker på, med et lodret dyk med en rulning.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-10-12 12:21

- hælder også til BW's alk, flyvemønstret kunne tyde på en Spitfire, men så havde den vel skudt igen...

Mvh
Stouenberg

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-10-12 13:47

Det er den onde brandbrøleme et svært spørgsmål !
Nu skriver du selv:
Citat
Havde jeg dengang kendt Ballehoff, ville jeg have ham mistænkt for at lave fis med mig - med en r/c modelflyver.
Ja den teori kan hurtigt udelukkes. Balle von prutvind har hverken motorik, fantasi eller IQ nok til at udføre den slags handlinger.

Næææ, der er nok mere tale om en krikand-han og en Sortand-hun, der i et kort øjeblik er blevet forelsket - og derved er afkommet blevet til en sort jetjawer - kort sagt en, blandingsmodel med gode flyveegenskaber.

Nej seriøst. Jeg tror, det er et af naturens uforklarlige luner, som man nogle gange oplever - og som man sikkert aldrig oplever igen.
Ta' Fætter Prutvind, han er eddermame også et produkt af naturens uforklarlige luner. - og sku' ha' være afleveret i et stykke køkkenrulle - dengang hans Fatter stod bag køkkendøren.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-10-12 16:22

Det er sgu' da en mockingbird, én af disse som var meget kendt da jeg gik i byen i 60'erne, som var drikfældig og fuld af løgn - lidt a la en kendt jæger, samfundsdebattør, underviser, "godsejer", DJ-hjælper o.m.a. - vi kan jo kalde ham bb1 !!!

Er der iøvrigt noget der hedder en mockingbird i den virkelige verden ???

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-10-12 16:42
Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-10-12 17:23

Korrekt, Tommy !

Det er spurvefugle af drosselfamilien.

ØV4
Multi-X

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-10-12 17:59

Papa Bue indspillede engang i tidernes morgen et nummer der hed "Listen to the Mocinkbird"

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-10-12 18:00

Mocinkbird = Mockingbird.....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-10-12 20:08

Lomvien ligner den fugl jeg så, bortset fra det hvide bryst, men tiden har måske gjort noget ved hukommelsen. Det har squda nok været en lomvie. Jeg har også fundet ud af, at lomvien faktisk yngler på nordkysen og i Nørrejylland. Det vidst jeg ikke en dyt om. Altid rart at blive klogere.

Her til aften var sønnen og jeg på bukkejagt. Råer med lam skydes ikke før tidligst midt i november.
Der var masser af råvildt - og en flot seksender, men færdighederne som indianere var ikke i top, og alle dyr slap med skrækken. Det var ellers tæt på, men da skudfanget var et pilekrat, hvor en ungersvend måske var ved at duske en ungmø, kunne der ikke skydes. Haglbøssen var ikke med - og hvad tror I så baskede rundt i mosen? Rigtigt! En pæn flok ænder på cirka 20 individer. De havde det åbenbart hylende skægt. Stod på hovedet, svømmede med brystet opad og lavede flikflak hen over vandoverfladen. Gæssene slog ned, hvor jeg plejede at sidde, så idyllen var helt i top.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-10-12 20:11

Deeeet kunne jo også have været en alk. De to emner kommer nærmest på mine iagttagelser. Bare mærkeligt, at jeg kun har set en enkelt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-10-12 20:57

Nu er Lomvie vel - så'en ret beset også en alk

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-10-12 00:30

Joda - det er den aggressive fætter - slagsalken.
Den havde jeg squtte set komme.

Bare vi nu slipper for regn.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-10-12 10:36

Citat
Bare vi nu slipper for regn.
Jaaaaaaa....måske. Men en god gang regn og en vind så stærk, at den løfter pigerne kjoler så højt op, at man kan se G-strengen - så er det vejret ideelt til andejagt....

Mvh.
Tommy.
Nu vil jeg ind til byen og købe et gåsekald. Det er nok hammerdyrt..?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-10-12 14:02

Et stykke lyst træ med hul i begge ender koster 199,- når følgende er skrevet; GÅSEKALD

Jeg kradsede det bagerste 9 tal væk - nu står der 19,- Konen kiggede på det, vendte og drejede det og sagde; Hooold kæft mand, du er squ da godt åndsvag at gi' 19 kr. for et lille stykke træ...tsk tsk tsk....Mænd!!!
Hmmmm

Tommy.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-10-12 19:23

Tak for svaret betterwisser. Måske - en dag, ser jeg igen Superanden.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 02-10-12 22:43

Tak for Poing´s, ja måske kan du skyde den på opfløj, den skal vel afsted på et tidspunkt, så ud med din 20´r når du får hittet en igen.

Mvh
BW