/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kurdernes situation i Tyrkiet
Fra : Bambinox
Vist : 717 gange
25 point
Dato : 28-09-12 12:22

Hvordan er kurdernes situation i Tyrkiet ?

Har de samme rettigheder ?

Er ROJ TV et propaganda-medie eller et kulturelt medie for kurderne ?

Hvorfor er PPK på EUs terrorliste ?

Mvh Bambinox

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 35 point
Dato : 28-09-12 12:49

Kurdere er et folk med en MEGET lang historie, der er spredt over mange lande, Syrien, Irak, Tyrkiet, Iran, Armenien, og sikkert et par andre jeg har glemt.

På en måde svarer de lidt til jøderne indtil 1948, forskellen er at de lever i et nogenlunde sammenhængende område, med et mere eller mindre fælles sprog, som de i mange af landene ikke må bruge.

For mig er der ingen tvivl om, at de, ligesom andre folk, har ret til deres eget land, men det bliver nok svært at fraviste flere forskellige lande deres områder.

Så deres aktioner i Tyrkiet og andre lande ser jeg mere som en frihedskamp end terrorisme, men officielt er det terrorisme at de ønsker deres eget land.

Schweiz er vist det eneste ad jeg kender, hvor folk med forskellige sprog lever godt sammen, Belgien er hele tiden ved at gå op i limningen, de afrikanske lande, der engang var kolonier, deler sig i stigende grad efter stamme, tro, sprog, så jeg håber da der en dag kommer et Kurdistan!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-09-12 15:48

En lille kort beskrivelse:
Det Kurdiske Arbejderparti (PKK) blev grundlagt i 1978 og greb seks år senere til våben med henblik på at skabe et etnisk hjemland for kurderne i det sydøstlige Tyrkiet. Siden da har konflikten kostet end 30.000 mennesker livet. Forbudet mod brug af det kurdiske sprog blev ophævet i 1991.

I 1999 blev lederen af PKK, Abdullah Öcalan, fanget, retsforfulgt og dødsdømt. Dommen blev ændret til fængsel på livstid i oktober 2002, efter at Tyrkiet havde ophævet dødsstraffen.

Kampene ebbede ud efter Öcalans tilfangetagelse, og det kom til våbenhvile og oprørernes tilbagetrækning fra Tyrkiet. Öcalan lagde nu vægten på at søge de kurdiske rettigheder fremmet ved politiske, snarere end militære midler.

Men der er nok ligeså mange meninger som der er mennesker.

Vagnr. skrev:
Citat
Belgien er hele tiden ved at gå op i limningen,
Det ku' faktisk være rigtigt sjov at vide, hvorfor Belgien er ved at gå op i limningen.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-09-12 16:37

- ihhh hvor er det sjovt: http://jyllands-posten.dk/international/europa/article4375204.ece

God weekend

PS: Nu håber jeg ikke at du får latterkrampe K-T...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-09-12 16:49

Jeg tror såmænd, at de tyrkiske kurdere (og de mange i andre lande, der prøver at få et forenet kurdistan), føler sig i nogenlunde ligeså god ret til at protestere, også voldeligt, som nogle danskere, og masser af andre folkeslag, gjorde under besættelsen.

Belgien består af tre regioner, det rige Flandern (taler flamsk/hollandsk), det fattige Vallonien (fransktalende) og Bruxelles, rigt, internationalt og tosproget, især de to første er i totterne på hinanden, flamlænderne gider ikke betale til de franske fattigrøve.
Belgien satte for nylig verdensrekord i IKKE at have en regering, det varede ca 1½ år.
Noget man ikke kan undgå at bemærke, når man er der, er at i de to første regioner skilter man (næsten) kun på sit eget sprog, så kører man mod fx Mons, skal man lige vide den hedder Bergen i flamland.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 28-09-12 17:11

Man kunne jo modsvarende spørge Hvorfor er JFHP*) på KANDUs terrorliste ?

*) Jørn Flemming Helveg Rudolph alias Bambinox

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-09-12 17:25

Citat
PS: Nu håber jeg ikke at du får latterkrampe K-T...
nej hvad sku' jeg latterkrampe af

Selv god weekend, Stouenberg

K T

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-12 18:20

Altid spændende med givende mærkværdige spørgsmål fra Jørn. Hvadøhhh driver værket Jørn? Bliver du seksuelt ophidset af at trolle?

Man har udtrykkelig bedt dig om at blive væk fra sitet! Du er uønsket! Hvorfor ligger det dig så meget på sinde at blive ved med at hærge, hvor alle synes du er en idiot? Hvorfor troller du videre, selvom du ved alle opbygger større og større had mod dig? Eller er du så dum at du tror det bare er en smule forbigående sludder at folk ikke kan lide dig og dit trolling?

Mit gæt er denne profil er blacklistet søndag! Desværre er tiiiimet ikke så skarpt i tiden,, og flere JR profiler hærger frit.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-09-12 19:52

Citat
Hvadøhhh driver værket Jørn? Bliver du seksuelt ophidset af at trolle?

Jørn sidder nok med den hånd i bukserne - mens den anden hånd leger med tasterne...Og jeg som troede, at Jørn ikke evnede at multitaske.... Man overrasket gang på gang..

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 28-09-12 20:02

Kurderne har de samme rettigheder som resten af borgerne i Tyrkiet har.

Det er heller ikke alle kurdere som støtter terror, så terror-organisationen pkk repræsenterer ikke alle kurdere.

Roj-tv er en terror virksomhed, og det er sørgeligt at Danmark giver denne terrorvirksomhed husly.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-09-12 20:55

Citat
Kurderne har de samme rettigheder som resten af borgerne i Tyrkiet har.

,
Cimbombom, det svarer vist til den gamle vittighed om, at det er ligeså forbudt for de rige at stjæle mad når de er sultne som for de fattige.

Lidt fremskridt har der været, men man er langt fra samme rettigheder, her er et par hits på

kurdere rettigheder tyrkiet

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/354153:Udland--Tyrkiets-religioese-regering-er-kurdernes-bedste-chance

http://ozlem.dk/at-tale-kurdisk-1218

Kommentar
Fra : Bambinox

Dato : 29-09-12 11:18

Hold da helt ferie, hvor er 3773 og Kaptajn-Tommy dog barnlige og latterlige at "høre på",
(læse). Igen et par, såkaldt "voksne", som i virkeligheden er på børnehavestadiet -
Ja børnehavebørn ville nu aædrig være så platte og underlødige som dem ...

Det kan vist kun skyldes, at de to "herrer" fårdet på samme måde, som de beskriver en brugers reaktioner på, når de går ind i sprøgsmål, som er stillet af brugeren

Hvor er I to dog latterlige og sølle

Kommentar
Fra : Bambinox

Dato : 29-09-12 11:19

aædrig =aldrig

Kommentar
Fra : Bambinox

Dato : 29-09-12 11:21

Tak til vagnr, som altid er seriøs og giver gode oplysninger ...
(Hvis jeg bliver blacklistet)

... Ellers lader jeg spørgsmålet stå lidt endnu ...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-12 11:23

Fra gårsdagens NY Times, så satser kurderne nu på at få en kurdisk stat i Syrien, efter Assad-regimets sammenbrud

http://www.nytimes.com/2012/09/29/world/middleeast/kurds-to-pursue-more-autonomy-in-a-fallen-syria.html

Kommentar
Fra : Bambinox

Dato : 29-09-12 21:17

http://jiyan.dk/2012/09/kurdere-faengslet-trods-uklar-retstilstand/

Er det ikke noget med, at Anders Fogh Rasmussen fik stillingen som Natos Generalsekretær, mod at sætte PPK og en anden kurdisk organisation på EUs terrorliste.
Ellers ville Tyrkiet ikke støtte Anders Fogh.

Altså en slags studehandel ?

Godkendelse af svar
Fra : Bambinox

Dato : 30-09-12 09:36

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-09-12 10:42

Selv tak, Bambinox.