/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Da dis blev til dus ?
Fra : linehagen88
Vist : 1100 gange
85 point
Dato : 27-09-12 21:03

Hejsa :)

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvornår dis blev erstattet af dus? Altså hvornår holdte man helt op med at sige de til fremmede?

Sagde man f.eks. stadig De til købmanden, lægen, naboen osv i 1972?

Line

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 95 point
Dato : 27-09-12 21:10

Nu var det jo ikke noget, der skete fra den ene dag til den anden, så hvis du forventer et årstal, så bliver du skuffet. Skiftet mellem dus og de's skete i begyndelsen af 70'erne. Jeg gik selv i skole dengang, og jeg husker, at vi sagde De til nogle lærere og Du til andre.
I 1978 gik jeg i gymnasiet, og der havde vi en enkelt gymnastiklærerinde, som stadig ønskede at vi kaldte hende ved efternavn og sagde De. Hun sagde også De til eleverne.
De øvrige lærere sagde vi Du til. Men ingen tvivl om, at valget imellem du eller De ikke var op til os selv. Vi havde stadig stor autoritetstro, og derfor var det lærerne, der bestemte om vi skulle sige du eller De. Vi skal helt op i slutningen af 70'erne (og for de ældre måske begyndelsen af 80'erne), før vi alle syntes, det var naturligt at sige du til alle.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-09-12 21:13

Det Offentlige/ Stat ville gerne holde lidt på høfligheden - når man tiltalte DEM med DE - ikke omvendt
og det var omkring 1972 som du skriver.
Og så tilbage til skolen selvfølgelig.

Jeg har brugt det (tiltale) frem til 2005, men det var et særligt tilfælde.
Og jeg blev tiltalt med DU.

Ellers skulle du se dokumentaren damen på 5´te, det er specielle mennesker
der går ind for den tiltale form, bortset fra Kongelige (2005)

Man kan vel sammeligne det med, hvem giver først HÅND, vedkommende bestemmer sproget.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 27-09-12 21:26

Citat
hvornår holdte man helt op

- man "holdte" ikke op - man holdt op.

Man bruger jo stadig at sige "De", men det sker efterhånden sjældent.
Langt mere almindeligt er det at skrive "De".

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-09-12 22:00

Lær dig dansk.
Og de holdte op den 23. oktober 1971 kl. 12:00

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-09-12 22:02

Citat
Ubesvarede 1

Besvarede 3

Annullerede 2

Du har mere at lære.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-09-12 22:03

Kors Teil, kan du huske det, jeg er vildt imponeret over din gode hukommelse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-09-12 22:04

Ja granner01 min mor sagde til mig. Holdte nu op med det der.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-12 22:24

Ha ha Teil, du er senil dement, for i 1972, var man stadig De's. Jeg var kontorelev 1972, og husker tydeligt at en overordnet kaldte på mig - med mit efternavn - jeg reagerede overhovedet ikke, indtil han råbte ...mit fornavn.. for fanden kom herhen, jeg hoppede mindst en halv meter af bare forskrækkelse.

På handelsskolen og firmaet var vi stadig De's, først et par senere hvor vi fik en ny ansat (hun kom fra et mere moderne firma) blev vi dus, men vi brugte ikke hinandens efternavne, det var stadig fru Jensen osv. Først slut 70'erne kom vi på fornavn og dussede

Der er stadig firmaer der siger De og efternavn, kors så føler jeg mig gammel

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-12 22:26

Citat
men vi brugte ikke hinandens efternavne
øh det var jo netop det vi brugte

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 27-09-12 22:30

De eller dus var meget afhængig af hvor man boede i danmark. På landet i vestdanmark blev de formen sjældent brugt, ikke i den tid jeg kan huske (årgang 42).
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-09-12 22:52

Jeg kunne også huske at det var først i 70`rne, jeg var i lære dengang og skulle sige De til min principal, men jeg måtte ikke bruge Du, heller ikke til kunderne.....jeg brugte dog Du når han ikke hørte det.

Pt kommer jeg hos en gammel speciallæge, han bruger stadig De

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-09-12 08:37

Jeg fik ny lærer i 1973 / 74. Han var den første lærer, vi fik lov at sige du til. Købmanden og lægen sagde vi stadig De til, men naboen var vi dus med i alle de år, jeg har levet - og det er efterhånden en sjat

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-09-12 13:09

Ja det var en blød overgang først i 70 erne,
da jeg startede som ung ingeniør på Danfoss i 1970 sagde vi stadig De,

så, ikke i 1971 men nok snarere i 1972, foreslog min øverste chef at vi skulle sige du,
det var min nærmeste chef ikke indforstået med, og så midt under mødet kom en kollega med:
"Der er telefon til Dem"...

Også vor direktør ville så tiltales du, hvilket faldt mig meget svært, jeg kom til at sige De flere gange, og det var ikke godt her i Sønderjylland, hvor et af ordsprogene er:
Han kan være så slem at vi siger De til ham...

Vist også i 1772 var min kone på et samarbejds kursus, da de startede sagde de:
"De er et dumt svin", da det sluttede sagde de: "du er et dumt svin"...

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 28-09-12 13:15

Citat
Vist også i 1772 var min kone på et samarbejds kursus

- hun holder sig vist godt, din kone?!
- vidste i øvrgt ikke, at man allerede dengang havde samarbejdskurser

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-09-12 13:19

Jeg glemte lige et par ting, for det er jo ikke slut med De,
vi siger jo stadig De til dronningen, Hvorfor mon?

Det værste eksempel er en af prinserne, ikke Frederik, der insisterer på at blive tiltald DE,
godt han aldrig bliver vor konge, jeg var lige ved at komme med en majestæts fornærmelse...

Det med De og du skyldes jo også påvirkningen fra vore nabolande,

mine tyske kollegaer kunne ikke forstå, at vi dengang brugte efternavn og du,
og flere af mine chefer har dummet sig i et blandet møde, med at sige De på tysk til amerikanere,
og endnu værre du til vore tyske partnere...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-09-12 14:21

Citat
Vist også i 1772 var min kone på et samarbejds kursus

- hun holder sig vist godt, din kone?!
- vidste i øvrgt ikke, at man allerede dengang havde samarbejdskurser [Hahahahaha]

Det er ikke den første tyrkfjel i dag.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1835276.ece
Citat
Desuden blev den 39-årige Yukinori Matsuda henrettet. Han var dømt for at begået to rovmord i 2033.

Præventivt ?

Kommentar
Fra : linehagen88

Dato : 28-09-12 17:07

Tusind tak for alle svar :) Der var nogle rigtig brugbare bud, som jeg kan bruge! Tak :)

Godkendelse af svar
Fra : linehagen88

Dato : 28-09-12 17:08

Tak for svaret pifo. Det gav mig et helt tydeligt billede og svar på spørgsmålet :) Ha en god weekend. Line

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 28-09-12 18:11

Måske husker I, at det faktisk var BT, som lavede en kampagne om at vi skulle sige du. Og den slog jo meget godt an.
Ligesom det var en konkurrence i Politiken, som fik os til at sige en bil i stedet for et automobil