/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Udskifte DVDdrev
Fra : lukas2502
Vist : 381 gange
50 point
Dato : 25-09-12 15:57

Jeg har lige udskiftet et slidt dvddrev, nu kan maskinen ikke finde det, (tilslutningerne er i orden)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-09-12 16:17

Så er det ikke den rigtige type dvd du har sat i , eller fejlen er i kabel , computerens interface eller andet udenfor drevet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-09-12 17:30

Kan det ses i BIOS?

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 25-09-12 18:25

For flere år siden, skiftede jeg et diskettedrev ud med en dvddrev, (uden bivirkninger) og brugte det bedste til at brænde med, nu er det ældste slidt og jeg har skiftet det ud. Nu fortæller maskinen, at der kun er det diskettedrev, som blev udskiftet for år siden, og kan ikke mere finde det dvddrev som har virket i flere år. Er det muligt at der mangler en driver?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 25 point
Dato : 25-09-12 20:39

CD og DVD drev kører som regel på computerens standard driver indtil en bedre bliver installeret.

Så er der lige det med master og slave

På samme kabel virker det altid med harddisk som master og CD/DVD som slave
Med boot rækkefølge CD/DVD først og HD som næste

På hver sit kabel skal de begge være master

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-09-12 23:21

Citat
Så er der lige det med master og slave

Jeg var så heldig, at jeg fik talt med en som kunne hjælpe mig. Problemet er løst!!!

Hvert drev har 3 indstillingsmuligheder: Master, Slave og Cabel, ( MA, SL og CS)

Der sidder en lille "bro" ved siden kabeltilslutningen, den skulle flyttes til CS, og så kunne maskinen, med det samme kende begge DVD drev.

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 26-09-12 23:24

Tak for svaret Eyvind. Da dit svar var det nærmeste, får du point.

Kommentar
Fra : Eyvind