/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
"Stevens"
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 1059 gange
300 point
Dato : 24-09-12 20:00

Jeg har fået fat i en spøjs ting - synes jeg selv - nemlig et enkeltløbet haglgevær cal. 16 m/ udvendig hane.
Findes der blandt de kloge Kanduer en person, som kan fortælle lidt historie omkring bøssen og modellen - og meget gerne en forsigtig pris vurdering.
Bøssen står fin og uden nævneværdig slid. Dog undrer det mig, at aftrækkerbøjlen er af hårdt plast.

Flg. står graveret i bøssen.

STEVENS MODEL 94 SERIE P 16 GA
2 3/4 INC SHELL
SAVAGE ARMS WESTFIELD MASS. USA

Mvh.
Kpt. Tommy.
Nu med enkelt løbet haglsprøjte.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 300 point
Dato : 25-09-12 00:35

Sådan en fik jeg forleden - men returnerede den, fordi jeg i forvejen er velforsynet med haglbøsser.
Den er altid fuldt trangboret og bør egentlig kaldes The Savage-Stevens Model 94. -Y for "Youth`s"

Den er lavet i kaliber .410, .20, .16 og .12. og kostede i 1983 98 dollaser. Broderen "Stevens "SuperValue" 9478 blev også lavet i kal. 10 og hed "Snake Charmer" shotgun.
Forsekellen ses kun på forskæftet. På snakeren er der ikke nogen indfræsning på forskæftet.

Hvad er serienummeret. Kan være der er tale om den samme bøsse, som den jeg fik. I så fald har vi jo fælles bekendte. Hedder han Henrik - vistnok ikke adelig.

Så vidt vides blev skyderen fremstillet indtil ved udgangen af århundret - til ludfattige farmers helt derude, hvor et outhouse er et lokum.

Men skyde kan den squ, men man savner et ekstra løb, når og hvis en and vover sig forbi.

Ænder her til aften?? Nada.

Mvh.
Tonganeseren

Landets mest ensomme mand ved et vandhul.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-09-12 00:38

Relevant answers:

Savage arms Stevensmodel 94 how old is this?
The savage/stevens model 94 was made by savage arms company during the years 1926-1945.There

How old is a savage model 99c?
The savage model 99C was made in 1965,and reintroduced in 1995-1997.

Is the Stevens model 940A Savage Arms the same as the model 940 or 94 for parts?
at the related links posted on this page.\n . \n . I checked Numrich and the stock numbers for model94 parts

How old is my Stevens model 15-a?
your Stevens model 15 was made between 1936-1945 with 224,000 units being made.

How old is a Stevens Model 940E?
Model 940e 16gauge

Read more: http://wiki.answers.com/Q/How_old_is_a_Stevens_Savage_Model_94#ixzz27QgtAYvz

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-09-12 00:46

The Stevens Model 94 single-shot shotgun is valued at;
Exc. Cond: $150.00 USD
V.G. Cond: $100.00 USD
Good Cond: $75.00 USD
Hope this helps some,
kcbuck

Og husk nu!!!!

Den korrekte påklædning er følgende:

Scooterstøvler, hvor den ene lynlås er defekt,

Koreahue, hvor den ene klap falder ned. Ser bedst ud, når lynlåsene på hue og støvler befinder sig på hver sin side.

Blå kedeldragt mrk. Kansas - med en stor grøn lap på venstre knæ.

Majspibe i kæften og en gammel, gråskægget halt oldtussegammel retriewer ved siden.

Så passer det hele sammen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-09-12 07:31

Rent retro
Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-09-12 09:15

Det ser ud til jeg skal hen i genbrugsbutikken og købe scooterstøvler og russerkalot. Harboørehabitten har jeg hængende i skabet på værkstedet.

Nej, jeg købte den ikke af en Henrik, men af en som hedder Kurt -uden adelige gener, men søn af savværksarbejder Richard Jensen... Richard er forlængst faret til himmels. Den gode Richard har sikkert slæbt sig ihjel, der var jo mange børn at føde på - og kondomer var der ikke råd til...

Jeg købte som sagt arvestykket af Kurt for en plovmand - han forlangte den nette sum af 1000 kr. Meeeeen, jeg er godt klar over, at den investering ikke er noget jeg bliver en holden mand af. Men jeg købte bøssen fordi, jeg synes den er meget sjov at ha' - og en plovmand...ja hvad fa'en er en plovmand i disse tider.

Du får lige bøssen serienummer; D 642924

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-09-12 09:20

Og husk nu!!!!

Den korrekte påklædning er følgende:

Scooterstøvler, hvor den ene lynlås er defekt,

Koreahue, hvor den ene klap falder ned. Ser bedst ud, når lynlåsene på hue og støvler befinder sig på hver sin side.

Blå kedeldragt mrk. Kansas - med en stor grøn lap på venstre knæ.

Majspibe i kæften og en gammel, gråskægget halt oldtussegammel retriewer ved siden.

1 stk PUCH Maxi med en krydsfinerkasse monteret bagpå - til hunden.

Puch`en glemte jeg,
MEN . .
jeg så engang sådan en jæger i en film om Tipperne.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-09-12 09:33

Prisen fejler skam ikke noget - og så er bøssen let at slæbe rundt på. Såee hvis den er velholdt, er den da en skæg tingest.

Der er bare det, at man nødigt skulle ende op med at anskyde et stykke vildt - uden at have endnu et forsøg. Det er derfor ikke velset, hvis man doublerer med hagl til to stk råvildt.

Der er heller ikke nogen sikring på bøssen - men den repræsenterer trods alt en af de mest solgte haglbøsser i denne syndige verden. Muligvis har russerne produceret flere single Baikal`er - og Brazilianerne har nok også fremstillet et gedigent antal ditto Boito`er, men Stevens-Savage har dælme lavet mange.

Jeg har en lille lækker Savage BBF med kal. 20 og .22 Magnum. Den er også blevet populær i staterne.

Nå, nu skal der arbejdes.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-09-12 09:35

Den model du har købt, blev især brugt i forbindelse med bryllupper, idet en dobbeltløbet bøsse tager for megen plads op i det ene bukseben.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-09-12 09:43

Jeg tror vores indlæg krydsede hinandens - så for en sikkerheds skyld skriver jeg det lige igen.

Det ser ud til jeg skal hen i genbrugsbutikken og købe scooterstøvler og russerkalot. Harboørehabitten har jeg hængende i skabet på værkstedet.

Nej, jeg købte den ikke af en Henrik, men af en som hedder Kurt -uden adelige gener, men søn af savværksarbejder Richard Jensen... Richard er forlængst faret til himmels. Den gode Richard har sikkert slæbt sig ihjel, der var jo mange børn at føde på - og kondomer var der ikke råd til...

Jeg købte som sagt arvestykket af Kurt for en plovmand - han forlangte den nette sum af 1000 kr. Meeeeen, jeg er godt klar over, at den investering ikke er noget jeg bliver en holden mand af. Men jeg købte bøssen fordi, jeg synes den er meget sjov at ha' - og en plovmand...ja hvad fa'en er en plovmand i disse tider.

Du får lige bøssen serienummer; D 642924

Mvh.
Tommy.

Majspibe Satans, jeg er ellers holdt op med at ryge - men jeg kan da selvfølgelig begynde igen.
Er der noget om, tobakken i majspiben helst skal være Rød Bali Shag ?

Puchen...ja Puchen m/kasse. "klientellet" i området her, bruger en mælkekasse fra Arla. Det er et syn for guder. Der kommer en underlig klirrende lyd fra kassen. Lyder nøjagtigt som om det er fem ølflasker der støder imod hinanden..

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-09-12 09:45

Den model du har købt, blev især brugt i forbindelse med bryllupper, idet en dobbeltløbet bøsse tager for megen plads op i det ene bukseben.

Nåååårh, så er det derfor brudens far altid kommer haltende

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-09-12 10:56

Nå, men jeg nynner lige "jagtbegynd" melodunten: DA DA..... DA DA.......DA DA DA DA.....DA DA DA.......DA DA DA..... DAAAAAAAA

Go'mårgen ålsammen. Vi ska' i daw ud å jawe her på Løwenhåldt.
Wi ska' se om da er nouen af vosses u'satte fugle hjemme, så vi ka' få skywt dem. De er jo dyre at fø'e på.

Jæ har i dawens andledning imiteret en gæst med, som osse har tawet sin bumopta'r og sit fåtoudstyr med. Det æ ham den fede der står ouver der - jahaaar, ham med et canon -fåto-aprart om halsen.

Nå nu nunte så meget snik snak - put någet krudt i bøsserne inden i går op i campletten. Å der må skydes ligeså snart i ser et styk vildt.

Det var jagtparolen fra et sted udi det jyske.

Nå Tonga, vi må hellere afregne
Tak for svaret og morsomhederne.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-09-12 14:23

Mange tak for de mange POINGER:

Det der med kassen bagpå Puch`en får mig til at tænke på en hændelse i Rø`by, hvor to fulderikker ville anstifte hærværk mod en tankstation, fordi de ikke mere kunne købe bajere i kiosken.
De to klaphatte placerede fire eller fem af de store runde "bumber" rundt om tankanlægget til efterfølgende antændelse og lagde ud med at antænde en af "bumberne", som imidlertid faldt ned i en mælkekasse mellem de to på knallerten. Tankbestyreren glemmer aldrig synet at den ekspokraftmenderende "bumbe" mellem de to drukmåse.
Det må have været et fantastisk syn, og begge blev svedet - på henholdsvis ryggen og maven.

Mvh.
Tonganeseren

Hos os er der stadig jagt på kronvildt de sidste 14 dage af november.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-09-12 17:00

Jeg har aldrig været i Rødby, men jeg har til gengæld været i Rødbyhavn. Vi tager til Østrig en 3 - 4 gange årligt, og inden vi kører ombord på færgen skal vi lige ind til bageren i Rødbyhavn - Wienerbageren, såvidt jeg husker. Der køber vi lidt morgenmad, i form af rundstykker og et enkelt wienerbrød. Morgenmaden nyder vi på færgen - og det er væsentligt billigere end på færgen.

Vi lander som regel hos bageren ved 7 tiden om morgenen - og der er sort af mennesker. De to bagerjomfruer har pisse tralvt, men det til trods, er der altid tid til et sødt smil og et "ka' du ha' en god dag" Alt imens kunderne i bagerforretningen står og taler sammen, som en stor familie - tilsyneladende uden stress og jag.

Vi overvejer faktisk at flytte til Lolland - gerne Rødbyhavnområdet, når konen og jeg skal på pension - laaaangt ud i fremtiden Så er der heller ikke så langt til færgen/tunnellen når vi skal syd over.

Mvh.
Tommy.
Vild med Lollandsk wienerbrøøøøød

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-09-12 19:06

Ja, og så er der en cafe inde til højre, når man kommer ind i butikken. Gad vide, om hun stadig er bagerjomfru - den lækre buttede tøs med en tunge så skarp, at hun kan slice en salami på få sekunder. Men hun kan også være mild i mælet - og er ganske enkelt dæjle. I en periode fik jeg serviceret min Ford på værkstedet lige til venstre for tilkørslen til færgelejet - altså foran Fiatforhandleren, og turen gik altid til bagerbutikken, med god kaffe og blødt brød. Jeg kender en skidefin fyr som bor på vejen ud mod badelandet. Desværre blev han bidt af en flåt, og siden har jeg intet hørt fra ham.

Min kære hustru kommer fra Lolland - nærmere bestemt er hun født på Maribokanten - i nærheden af Bandholm. Der er store landskabelige forskelle på den kjær ø. Vekslende mellem skov, hegn, småkrat og flade landbrugsarealer. Altså på samme måde som andre steder i Danmark, men på Lolland er det hele blandet rundt i en charmerende helhed. Jeg simpelthen elsker Lolland. Dog ikke så meget som Silkeborgegnen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-09-12 11:29

Hej Tonga.
På bøssen - altså ikke på Hans Pilgaard, men på det gevær jeg købte - den dér aftrækkerbøjle af hårdt plast, er den original..?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-09-12 16:13

Hej igen Kpt.Tommy

Joda, aftrækkerbøjlen er lavet af gedigen nylon - endda af en temmelig tarvelig kvalitet. Det ses ofte, når skruerne har været betjent nogle gange. Spændes der for hårdt, ser man små revner i nylon`en som små stråler ud fra hullerne.
Ser man sådanne små revner, bør man hurtigst indkøbe araldit - og reparere skaderne - så revnerne ikke får lov til at udvikle sig.
Påsmør aralditttendatten på bagsiden - så man ikke ser reparartionen. Du ved det sikkert, men araldit fjernes nypålagt med sprit.
Ellers et kodylt møgvejr i dag. Jeg skulle have været en tur til Hven - nord eller sydsiden, men det har regnet siden nattetimerne - regner stadig, og så gider man ikke sild og torsk.

Mvh.
Tonganeseren

En snegl på wajn er tajn på rajn - i Rønne . . . trallala lala lala.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-09-12 16:23

Her har du et nyttigt link til næsten alle Savage-Stevens modeller - altså reservedelslisten.

Enkeltskyderne fra før WW2 var forsynet med en trigger guard af tyndt metal, men efter krigen og helt op til 1988/90 brugte man nylon til de dele, hvor der ikke blev stillet krav om robusthed ved sliddele.

Bob tager 20 dollaser for en nylondims - så pas på den, du har

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-09-12 16:47

Af hjertet tak.
Citat
Her har du et nyttigt link til næsten alle Savage-Stevens modeller - altså reservedelslisten.
Du glemte linket.

20 dollars..! Aftrækker bøjlen er mere værd end selve geværet...

Gud ved hvad ind i helvede gutterne tænker, når jeg tropper op på jagten iklædt harboørehabit, scooterstøvler, russerkalot med kaninører og Steven model 16 enkeltskud. For at fuldende jægermodellen er det vel bedst at stinke lidt af sprut og gammel ost.

Mvh.
Los kapitânos.

Der er tegn på snegl og regn i Spanien....tju hej.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-09-12 17:11

Her er det. Man bliver squ gammel - med tiden.

Savage Shotgun Parts, Stevens Shotgun Parts,Springfield Shotgun ...

www.gun-parts.com/savageshotgun/ - Oversæt denne side

Stevens Autsomatic Shotgun Parts, Stevens Pump Shotgun Parts, Stevens Single Barrel ... Shotguns 12-16 and 20 Gauge ... 8a New Model Firing Pin. .... #4 P-940-77 For Variations ..... #4 16 Marked Stevens 94 Series N. Same as above ...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-09-12 19:32

Tak for linket. Der er sku da alt hvad hjertet kan begære.

Meeeen, jeg tror jeg lader den blive hjemme fra jagt - og nøjes med at plaffe lidt lerduer med den.
Problemet er så bare doubléer, men, man kan vil få lerpotterne serveret enkeltvis.
Men sjov skyder- det er den. Cal. 16 krudt er sikkert ikke i den billige ende af prisskalaen.
En skam alle vælger enten en 12'er eller en 20'ver. Jeg tror i og for sig, at cal. 16 er den allerbedste caliber til jagt i danmark.

Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-09-12 21:20

Jeg solgte min 20`er - og har bittert fortrudt at ligge under for ussel mammon. Nu leder jeg efter en anden med engelsk skæfte.
Guud, hvor kan man kvaje sig.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-09-12 10:25

Søger du efter et bestemt mærke - eller "bare" en 20'ver med engelsk skæfte ?

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-09-12 12:37

Mærket er underordnet - ellers får jeg besvær med hustruen. For mit vedkommende er det slut med de store armbevægelser - sådan rent økonomisk, når det drejer sig om isenkram. Hun siger jeg har opbrugt min kvote.
Jeg har ser en o/u på Lauritz, og det kunne jo være, at man midlertidtigt skal forlægge residensen til Næstved.
Men helst en s/s.

Mvh.
Tonganeseren