/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
"Fredagsbukken"
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 628 gange
200 point
Dato : 21-09-12 16:26

Fredagsbukken 2-6-2006

Jeg kom lidt sent af sted. Klokken var over 04.00 om morgenen. Ved ankomst til jagten beslutter jeg mig for at droppe at sidde i hochsitz, da der ikke er nogle nye spor på stedet. I stedet for går jeg ned til en højspændingsmast 250 meter nede og sætter mig i kanten af marken lidt inde i det tætte krat. Da jeg har fået indstillet min nye hjemmelavede skydestok, som passer til jagtstolen i højden, opdager jeg at der ikke er et helt frit skudbillede ned til hjørnet af marken. Jeg går straks i gang med at få fjernet de grene, der er i vejen for skudfeltet. Da jeg har været på stedet i ca. 15 min., hvor jeg med jævne mellemrum har anvendt mit nu elskede Buttolo bukkekald, kommer der et dyr ud nede i hjørnet af marken, lige hvor jeg har håbet på i forhold til hvor jeg sidder. Min første tanke var, at det er sku nok en rå. Men da jeg får set ordentlig efter med riffelkikkerten, kan jeg se at det er en buk. Bukken går med hastige skridt ned langs læhegnet, og jeg kan ikke rigtig få hold på bukken. prøver at pifte flere gange uden virkning. Bukken går videre. Jeg er på nippet til flere gange at afgive skud, men kan stadig ikke få et rigtig godt hold på bukken. Pludselig vender den om for at gå tilbage. Og lige da den vender sig om, får jeg sat en rigtig god kugle direkte på halsen af bukken. Bukken går lige ned i knaldet. Men rejser sig igen og forsvinder ud af mit synsfelt. Jeg bliver nu noget urolig og min tanke går nu på, at nu skal jeg nok til at have fat i den ene af vores lokale schweisshundeførere Karsten B. Pedersen fra Ikast. Men da jeg kommer ned til stedet for at undersøge området, hvor bukken blev skudt, ser jeg til min glæde og store overraskelse at bukken ligger 2- 3 meter ude på marken og er forendt. Stang målet 20½ cm. 10.5 i bredden, og der er en ekstra stang, der er fremadrettet mod næseryggen. Vægten er 19 KG. og 140 gram brækket. Da jeg har fået styr på min nu kraftigt kommende bukkefeber, får jeg ringet hjem til min søde kone, så hun kan sætte kaffen over. Vejen hjem går over bageren i Bording. Det skal fejres med et stykke Wienerbrød.

Ovenstående er et uddrag af Canonfotografens jagtjournal, som i øvrigt ligger til offentlig beskuelse på nettet.

Hvad mener I ellers om fremgangsmåden - og ikke mindst skuddet..?

Tommy

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-09-12 19:08

En flot buk, må man sige, så flot, at man ikke kan lade være med, at smide et skud efter den, idet den vender sig om, resultatet et dårligt placeret, helt unødvendigt hals skud, hvor luftrøret er overskudt, han har ikke ramt rygsøjlen, derfor rejser bukken sig og går.
Der er jo ikke noget nyt under morgensolen, om hvordan den selvglade gople ter og opfører sig, en ren selvfed helt, midt i kassen af vinder wienerbrødet og boller med syltetøj, men godt han kan nummerene på de nærmeste schweisshundefører, de må være flittige gæster hos Chance HÆèn med hans risiko villighed og manglende jagtetik.

Mvh
BW
MULTI-X

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-09-12 22:08

Citat
Og lige da den vender sig om, får jeg sat en rigtig god kugle direkte på halsen af bukken.
Handlingen viser, hvor stor et fjols Hæ'en er.
Gudved hvor mange anskydninger fjolset kan præstere i løbet af en jagtsæson?

Tommy.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 200 point
Dato : 21-09-12 23:24

Uha, uhadada!!
Beretningen kunne passende være en artikel i en lærebog om hvad manikke skal gøre.
1. Man skyder squda ikke til et dyr som står foran et læhegn.
2. Man afgiver ikke skud, når kadaveret ryster af bukkefeber og man ikke kan "få hold" på bukken.
3. Man skyder aldrig til halsen -
og. . .
4. man burde tage navneforandring til alt andet en Hæ - efter dette.

Når "jægere" brovtende meddeler, at de har ramt dyret i halsen, så er det kun for at blære sig over påståede skydefærdigheder. Hæ er ingen undtagelse, men mon ikke han alligevel har holdt til bladet? Påstår han, at det var bevidst - så skal han af med jagttegnet - sådan en amatør og klaphat.

Sådan en klaphat.

Mvh.
Tonganeseren
På spanden. Har ædt noget, jeg ikke kunne tåle. Tror det var indbagt laks.

Og så er der edermageme mange rådyr i år. - blandt andet en fin buk i den sydvendte mose. Forelden stod der 55 stk. kronvildt i skovkanten.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-09-12 23:25

Manden må jo være dum - helt frivilligt at udlevere sig til offentligheden. Han må jo være dum.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-09-12 01:29

Bukken går med hastige skridt ned langs læhegnet

Denne sætning er squ morsom.

Mvh.
Tonganeseren

Hvad er en skridttæller?

A: En dingenot som tæller, hver gang man sætter et ben frem for et andet?

. . . eller

antallet af trofæer i et aflåst skab på væggen i værkstedet ?

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 22-09-12 11:13

prøver at pifte flere gange uden virkning.

Måske HÆgen skal tage et tryklufthorn med næste gang. Det ser ellers ud til, at der er masser af luft i "bælgen" på fyren, men det er nok mest varm metan luft, stakkel hund.

Jo Tonganeser, har du ikke hørt, at bukken skridter fronterne af i brunsten.

Manden er komplet dum, en af de rigtige gode selvfede linselus, du kan jo se hans sidste bedrifter, i det sidste indlæg her på siden.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-09-12 12:07

test

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-09-12 00:45

Og hvad så jeg så efter lukketid??

En enkelt and med retning mod vest - i cirka 50 meters højde.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-09-12 15:40

Skød du ikke efter den..?

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-09-12 23:04

Tak for svaret Tonganeseren.
Og knæk og bræk med rapperne.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-09-12 23:42

Mange tak for POINGENE Kpt. Tommy.
Jeg får nok ingen ænder i år, og da den ene halvdel er agerjorden nu er tilsået - og den anden pløjet, så er det også nat med gæssene.
Mit - og hundens problem er, at den aldrig har prøvet at aportere en and - udelukkende fasaner, og det er ikke så godt.
Det ender squ nok med det samme resultat som forrige år: Råvildt, fasaner og harer og måske et eller to krondyr. Lidt ensformigt - men så er der naturligvis pürsch til skovduer.

Mvh.
Tonganeseren
FLAK-kommandant ohne erfolg.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-09-12 17:26

Så er det nu Tonga, i aften giver det ænder til dig og hunden

Mvh
BW