/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er lønningerne for høje?
Fra : PeterTheisen
Vist : 412 gange
10 point
Dato : 17-09-12 18:13

Er lønningerne for høje, når danske arbejdspladser flytter til udlandet? Eller bliver vi et fattigt land, hvis vi ikke fortsat løfter den røde fane og kæmper for høje danske standarder?

Hvor solidarisk er det danske arbejdsmarked egentlig, når 140.000 udlændinge arbejder i Danmark? Er der plads til os alle, eller er vi for kræsne til selv at tage job som opvaskere og jordbærplukkere?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-09-12 19:53

Ja, sæt lønningerne ned - men husk at sætte skatter og afgifter tilsvarende ned.
Jeg er bedøvende ligeglad med hvad jeg får i månedsløn - men jeg er ikke ligeglad med, hvad der er tilbage når udgifterne er betalt.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : janik

Dato : 17-09-12 22:01

PeterTheisen løningerne er nok lidt for høje i danmark men at der arbejder så mange fra udlandet
her i danmark skal vi nu ikke brokke os over for der har også herfra der tog arbejde
i udlandet når vi ikke har arbejde jo.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 18-09-12 00:09

Mange arbejdsgivere betaler kun erstatning for den fritid de fratager den ansatte.
Hvis arbejdsgiveren også vil have produceret noget, må han til lommerne.
Sympatien synker lidt når arbejdsgiveren får ansat en chauffør som aktivering.

Jes

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 18-09-12 04:30

Dks konkurrenceevne overfor udlandet er faldet meget, og det betyder at vores varer er for dyre/produktivitet for lav i forhold til andre lande.

Såvel den tidligere regering som den nuværende prøver at forbedre konkurrenceevnen ved at sætte lønnen pr. time ned, men det skal gøres så diskret at de fleste vælgere ikke opdager det!
Engang imellem er der så en eller anden politiker, typisk radikal, der kommer til at sige det højt, ups.

Alternativt, og mere spiseligt for de fleste, prøver man at øge produktiviteten, bl.a. gennem bedre uddannelse, så vores varer, såvel fysiske som immaterielle, får større værdi pr arbejdstime.

Som Tommy er inde på, hænger en del af problemet nok sammen med skatte/afgiftstrykket, og mens alle gerne vil have det sænket, er det altid svært at blive enige om hvilke skattefinansierede ydelser vi skal undvære.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-09-12 08:46

De velstillede synes tilsyneladende lønningerne er for lave. De kræver i een uendelighd: Lavere skatter, større bonus'er og bedre fratrædelses præmier.
<\MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 18-09-12 13:45

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-09-12 14:18

Selv tak, PT.

>molokyle, de velstillede motiveres med FLERE penge, mens de fattige motiveres med FÆRRE penge, det siger de rige (og deres partier)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-09-12 20:29

Tak for svaret vagnr.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-09-12 20:42

Citat
Tak for svaret vagnr.

Selv tak, molokyle