/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Spindel klemmer
Fra : svendgiversen
Vist : 2062 gange
100 point
Dato : 14-09-12 13:47

Jeg har overtaget en gammel høvlebænk med træ spindler,
de går meget trægt, særligt i de inderste gænger...

Skal jeg smøre dem med noget? hvad??

Eller skal slibe lidt på gevind spindelen???

Svært at komme til de inderste gænger, hvor problemet er størst...

Kommentar
Fra : altmuligmand01

Dato : 14-09-12 19:48

Prøv at gnide med et sterinlys!

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 15-09-12 09:51

Jeg vil da tro at alt træ har godt af noget træolie, det forebygger også slid
Jeg bruger da træolie i mange andre tilfælde men har aldrig brugt det på høvlebænke, skuffer der glider skidt er det da fint til, hvis det er træ mod træ.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 15-09-12 10:23

jeg er helt enig med altmuligmand01: Prøv at gnide med stearinlys - det er et godt gammelt husråd, som faktisk virker.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-09-12 13:55

Foreløbig tak,

stearin eller træolie?

Hvad med ski voks??
Her har jeg noget tilbage fra dengang jeg løb på ski, det tør jeg ikke mere...

I gamle dage brugte man stearin som skivoks,
måske kan det modsatte benyttes i dette tilfælde???

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 15-09-12 14:56

Mit gæt er, at træolien nok trænger ind i træet, mens stearin lægger sig som et lag ovenpå træet og derfor er det, der gør, at det glider bedre?

Om skivoks kan bruges? Tja, sker der noget ved at prøve?

God arbejdslyst, svendgiversen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-12 15:50

Stearin vil jeg også foreslå, men den kan jo have stået og have fået fugt før du overtog den
og derfor den er lidt træg, så vent et par uger.
Endelig kan det være fordi den ikke er slidt så meget i de yderste gevind da det er sjældent at man åbner kæberne til det yderste, så måske en let slibning ville gøre underværker

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 15-09-12 16:07

Det kunne også være de 2 runde stænger der sidder på hver side af gevindet og holder styr på kæben, der brokker sig, de skal jo også kunne glide frit, så måske du skulle begynde med at se dem efter først

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-09-12 16:59

Tak for svaret mig-selv.

det var de to styr, der dog er firkantede, der klemte,

iøvrigt hjalp træ olie bedre end skivoks og steararin nåede jeg ikke ar prøve...