/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Hvorfor omvej.
Fra : Mosebaek
Vist : 799 gange
200 point
Dato : 11-09-12 18:37

Vi har et barnebarn,der idag er rejst fra Kastrup Lufthavn.Og er på vej til Newark Airport,ved New York. Vi har for fun,siddet lidt og fulgt maskinen på http://www.flightradar24.com/?

Det der undrer mig er: Hvorfor slår ruten en kæmpe bue,op over Island og Grønland.Og ind over det nordlige New Foundland???

Det er da en stor "omvej". Har det noget at gøre med økonomi? (evt.brændstofbesparelse - vind og vejr?? Luftkorridor??). Umiddelbart ser det mærkeligt ud.

M.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-09-12 18:45

Husk lige at jorden er rund, så buen bliver ikke så stor,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-12 19:38

Det er en genvej.
Som de altid siger:" Jeg vil hellere springe over dig, end at løbe udenom."

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-09-12 20:37

Hvis dette er jordens runding:
http://peecee.dk/upload/view/383155

...... er der kommet nu buler,hist og her.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-09-12 20:39

Hvis det var en genvej, ville flyet ikke vende tilbage til den linie det fløj på, før - igen

Mener der imod, at det har noget at gøre med US misil forsvar at gøre
og alle ikke miltære fly må ikke komme i nærheden, med mindre de skal lande i Grønland eller Island

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 11-09-12 21:05

Har du mulighed for at se på en globus i stedet for et flat billedet?

Så kan du se at det ikke er så slemt og det er alle fly der flyver til "toppen" af US der flyver den vej, den er hurtigst og billigst.

Jeg ved ikke hvor godt i følger med i flytider, men hvis I tjekker meget nøje vil opdage at den planlagte rejsetid ikke er lige lang frem og tilbage, det er grundet vinden.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-09-12 21:07

Har altid troet,de bare fløj lige ud over Atlanterhavet.Sådan rund regnet,ligger New York på højde med det midt Portugal. Så det er noget af en strejftur,op over Grønland.Men det må jo have en årsag.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-12 21:08

det er grundet vinden....................og vel jordens rotation.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 200 point
Dato : 11-09-12 21:14

Det har også med jetstrømmen at gøre den ligger ikke fast det samme sted.
Der kommer meldinger hele tiden fra andre fly. Hastigheden i en jetstrøm
varierer også.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-09-12 21:15

Og jo, man har fastlagte luftkorridorer med nr som på vejnettet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-12 21:23

Rutenumre - men jeg så lige nede i Flensburg en masse fly eller rette og sagt en masse hvide striber på kryds og tværs.

Ps. Det var før jeg købte alle øllerne og Jægerbitterne.

Kommentar
Fra : PeterLauridsen

Dato : 12-09-12 09:00

Flyet følger "storcirklen", der er den korteste vej mellem to punkter på jorden. Hvis du har en globus vil du kunne indse hvorfor.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-09-12 18:48

Tak for svaret Teil.Jeg tror på den med jetstrømmen.
Ikke at forveksle med en strøm af jetfly.

Vh. M.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-09-12 09:11

Velbekomme.