/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvor i H...... bliver ænderne af?
Fra : Tonganeseren
Vist : 726 gange
300 point
Dato : 08-09-12 22:10

Endnu en aften med med de rigtige betingelser for andejagt. Sådan har det været i tre år. Ikke en eneste grårappinullik. Hunden bliver utålmodig og stirrer koncentreret mod alle verdenshjørner - men kun en hejre lægger turen forbi.
OK! Der har været nogle få ænder under indflyvning - men på tre år, har der kun været tale om måske tyve ænder.
For fem år siden ophørte naboen med at udsætte ænder, tidligere udsatte han 500 ænder pr. sæson, og tilsyneladende er det denne hjemmeavl som blandt andet undertegnede har høstet af.
Til reviret hører nu seks mosehuller - alle med klart vandspejl, men det er squ da mærkeligt, at naturen ikke giver større overskud - uden udsætning - eller hyr??
Har der måske været en influenzaepedemi - som jeg ikke har hørt om.
Jeg var ellers "sat op" til det helt store i eftermiddags. I fredags landede måske 1000 gæs i nærheden af den hyldebusk, hvor jeg kan skjule mig - højst 20 meter borte. Men i dag slog de ned på naboens nyhøstede mark. Her sad jeg - med længselsfyldte øjne, og stirrede på de enorme gåseflok, som i indflyvningen desværre var cirka 45 meter oppe over mit stakkels hovede. Da første gås meddelte sig, begyndte hunden at dirre - og det fortsatte den med i en times tid, indtil det stod klart, at gæssene ikke agtede at lande på vores mark. Så gik den over til at brumme.

Ellers masser af råvildt og krovildt + en hejre.

For god ordens skyld: Stedet er i Nordsjælland - nord for Helsinge og syd for Tisvilde.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 09-09-12 07:24

Husk at fodre, men hvis ikke der er noget yderligere de kan snadre i, foretrækker de naboen frem for dig der er efterhånden så mange der har vandhuller, så det er et rent tag selv bord for ænderne hvem ved ænderne kan være blevet så fede, de ikke kan flyve?

SHV vil ud og pudse glorien

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 300 point
Dato : 09-09-12 07:27

Det har uden tvilv været naboens kunstige ande overskud, samt den lokke-effekt, som sådan en flok har, som du har fået del i desværre i de forgange år, når der ikke har været noget nævneværdigt træk siden kan holdt op med at udsætte, det gælder generelt efter at udsætninger er sat ned.

Tonganeser, der er mange, rigtig mange søer, med blankt vandspejl og gode indflyvnings forhold, fyldte æde muligheder, som overhovedet ikke ser så meget som en halefjer fra ænderne. Der er forøvrigt stadigvæk ikke flyvefærdige ællinger, så et kuld med 6 igår, som ikke er flyvefærdige endnu.

For din og hundens skyld, må du arbejde målrettet på den store flok gæs, få fat i en god gang lokkere, husk at de fleste af dem skal stå i " ædestilling" ikke for mange af " vagtgæssene", det er en sikker ædeplads du har.og et godt camo. net, og få bygget dig et perfekt skjul. Det er en pind til en hvis ting, når gæssene højt gakkende overflyver ens skjul, og lave loop´s ned på nabomarken, kan du ikke smide slæverne ind bare lidt, hos ham

MVBH
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-09-12 09:32

Tonganeser.

Jeg tror sgu' du lider af ornithofobi - altså angst for fugle, så mon ikke det ville være en ide at besøge en hjernevrider der kan hypnotisere dig til at kunne tåle bæsterne ?? Fuglene mærker hurtigt, at du ikke kan lide dem og bliver væk !!
Ligeledes skulle du bede din søn om at tage ud til "Røvhullet" i Øresund, for at jage ænderne ind over land - i fugleflugt er der ikke langt fra Øresund til Tisvilde/Helsinge - prøv det !!

Ellers må du lytte til de råd d'herrer Sandhedsvidnet og betterwisser har givet dig - noget er der sgu' om snakken.
Din stakkels hund kan ligeledes få traumer af lediggang sådan en morgen eller aften, at skulle se passivt til - så for dens skyld, bør du lytte til nogle velmenende råd !!!

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 09-09-12 13:02

Hej Tonganeser.

Det med den manglende udsætning hos naboen, har stor betydning for trækket af vilde fugle - hvor mange er, samles de gerne. Dels at der mangler foder som bestemt også trækker fugle til.
Vi mangler ligeledes lidt hårdt vejr, så de vilde fugle søger ind til vandhullerne hvor der er mere læ og ro - men at det skulle have været således hos dig de seneste tre år, er lidt underligt !
Gæssene er der til gengæld, blot hos naboen !! Men de er der og det er skam da positivt. Kan du ikke lave en aftale med naboen om en lille afstikker ind på hans terræn ? Eller, som betterwisser skriver, lave bedre camouflage til dig og hunden - gæs er nogle særdeles vågne individer, som ser det mindste, så den side af sagen skal være i orden.

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-09-12 14:00

- de ligger og luner røven i Græse Å! Giv mig koordinaterne Tonga, så sender jeg dem nordpå...

God søndag

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-09-12 18:24

Det er squ ikke til at bære. I dag gik turen til farmen, hvor maskinføreren næsten har pløjet den vestvendte stubmark - altså der, hvor gæssene normalt slår sig ned.
Jeg snuppede min lille BBF - haglløb kal. 20/76 og en .22 magnum ovenpå. Det kunne jo være.
Jerg proppede hagl- og riffelpatroner i frakkelommen - og tog hunden med + en grensaks, så jeg kunne ordne et par detaljer ned ved mosen.
Vi kom op til det sydvestvendte skovhjørne - og hvad skuede mit øje? Ikke nogen papegøje - men cirka 20 gæs, som tog for sig på det stykke stubmark, hvor der senere skal såes hvede. Gæssene vadede rundt cirka 30 meter fra skovkanten, og gnæggende af fryd, kravlede jeg frem til skud. "20`eren kom på plads - til mulig opfølgning, men til min store rædsel opdagede jeg, at det var en æske med .22 LR, jeg havde stukket i lommen og ikke .22 magnumpatronerne.
Nå, men jeg fik hunden med ind i skoven - og ringede til fruen. Men om hun gad arrivere med magnumpatronerne - nul og en papand. Den slags ydelser var åbenbart ikke indeholdt i vielsesritualet.
Heller ingen gæs i dag - og heller ingen ænder i mosen; men der var masser i det oversvømmede område syd for Kagerup - masser af ænder - og skarv.

Ak og ve.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-12 22:18

Hvad er der galt med Jagt-mennesker.
Min Slagter har masser af de mærkelige RAP ænder - sikkert bare ham der var ude før i andre,
fik ben/ hunde-ben at gå på, og ikke kan sælge dem som FRISKE
så de ligger garanteret ved en HaLal fidus i morgen og basker med vingerne - igen.
Men nyd lidt, farver.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-09-12 22:57

Der er mange ting der skal gå op i en højere enhed såfremt en andejagt skal lykkes.
Indflyvningsforholdene skal være optimale. Er der høje træer omkring hele søen..i hvilke verdenhjørner er der evt. åbninger....nord, syd, øst eller vest...?
Hvor stor er søen -og hvor åben er vandspejlet...? Hvornår trækker ænderne normalt over dit terræn..? Morgen eller aften, når det er blæsevejr, nordenvind - østen eller vestenvind - eller måske når vinden er stik syd. Eller, trækket er måske bedst i roligt vejr, fx. når det er let frost..?
Alle disse ting skal du ha' på plads før der lægges slagplan.

Start allerede nu med at lure ænderne af, og læg så slagplanen derefter.

Tommy

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-09-12 23:30

Ja, andejagt har mange løse æhæmmm....ender..?
Er det klogt at stå ved samme sø 2 dage i rap..?
Jag aldrig med en lille fjer på.
Vær ikke næbbet overfor dine jagtkammerater.
Vær ærlig- fortæl aldrig en and.
Hold øje med hinanden.

Mvh
An'ton

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-09-12 00:06

Jeg har drevet andejagt i moserne gennem de sidst forløbne 27 år, og ændernes trækmønstre kender jeg til bevidstløshed. Tingene har bare ændret sig. I går blæste det friskt - og indtil naboen holdt op med at udsætte ænder, var den største mose et paradis med masser af flyvende ænder.
Jeg ser heller ikke ænder i luften over min ydmyge bolig - hvor der tidligere, dagligt i sæsonen, var opvisninger i flyvningens ædle kunst. Når jeg kører hjemmefra og op til gården ser jeg heller ingen ænder - med undtagelse af oversvømmelserne ved Kagerup. I Nivåbugten er det også gået stærkt tilbage med antallet.
Jeg plejer ikke at udøve jagt to dage i træk, men nu er jeg blevet nysgerrig og vil have syn for sagen.
At jeg, indtil nu, ikke har fået nedlagt gæs, skyldes gæssene - og et forkert ammovalg fra min side.
Næh! Jeg tror at fugleinfluenza, et enormt jagttryk og vigende udsætning har skylden. Det er edermageme farligt at være and i det område, hvor familiens ejendom ligger. Rundt om ejendommen ligger der 6 små revirer, hvorfra der drives jagt på bl.a. ænder - og der skydes på alt, der bevæger sig.

Men for øjeblikket er en and altså et sjældent syn.

Vandspejlet i den største mose er på cirka 800 m2 - og de øvrige 5 er betydeligt mindre - i gennemsnit 300 m2, når vandstanden er på det højeste.

Men nu vil jeg til at føre logbog over iagttagelserne.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-09-12 00:08

Tak for svaret betterwisser. Nu bliver det spændende, om en storm giver et andet billede.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-09-12 09:46

På landsplan er der ihvertfald ikke blevet mindre med ænder.
I de moser, hvor jeg bliver inviteret med som gæst, vrimler det med gråænder og især brunnakker. Og Sjovt nok, ænderne (hvor jeg er med som gæst) søger ikke til mosehullerne i pivstorme - eller anden stærk blæst, men på almindelige dage, hvor der er en let vestenvind - og særlig når der er let frost i luften.

Jeg tror du har levet højt på naboens udsætninger. Udsatte ænder har et helt andet træk-mønster end de "vilde ænder".

Men op med humøret, når det bliver lidt koldere i vejret, kan det være at ænderne ændrer trækrute og søger hen mod dit revir..? Husk foder - og helst hvede.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 10-09-12 10:53

Tak for poings.

Du må have en romantisk ferie mere med fruen, så bringer hun nok knaldperlerne ud næste gang

Det er nu langt fra nødvendigt for de kære gråænder, at have lufthavns ligende forhold for at slå ned i en sø.
Jeg kender skovsøer, hvor de kommer som små Stukáes for af lande, det er et drabeligt syn. Sjovt nok er der altid rugende ænder i søen, som forøvrigt næsten ingen vandspejl har. Det lykkedes næsten altid at få et kuld ællinger på vingerne, men det er nødvendigt for anden, at marchere hele holdet ud til en nærliggende å og en større sø, til flyveforberedelserne, udelukkende på grund af manglende plads, der er måske ikke noget specielt ved det, når de også kan ruge i hule træer

I fordums dage, skal vi også have med i beregningerne, at f.eks. godserne satte i omegnen af 7000 - 10.000 gråænder ud hvert år pr. gods, så mon ikke med det hele, at der var tale om ca 300.000 farmede ænder.
En rigtig strandjæger fryder sig, bare han en gang, render ind i et stort træk pr. sæson, ellers lader han sig nøje med meget mindre, måske skulle man lige have den med bag øret en gang imellem.

Men de nabo gæs og deres opførsel, kræver nerver af Krupp stahl, få nu snydt et par stykker af dem, køb lokkere 15 til dig og 15 til sønnen og lav et liggende skjul, af samme matrialer som den mark i ligger på. Det værste lad den hårdt plagede hund med gåsefobi, blive i bilen indtil der skal samles op, når i har en gås hver, kan du altid tage hunden med til "fronten" og bygge et skjul efter det
Ejendomsmæglerne siger: beliggenhed beliggenhed beliggenhed. Gåsejagt siger: dækning dækning dækning op ro.

MVBH
BW