/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
DR licens rykker
Fra : svendgiversen
Vist : 1035 gange
140 point
Dato : 01-09-12 15:51

Efter at jeg har solgt mit hus pr 1/7 2012 får jeg nu en rykker fra DR på hele 1176 kr,
for licens på min gamle bolig, plus et rykker gebyr på 100 kr, ialt 1276 kr.

Jeg har meldt flytning og opsagt pbs betaling af licens, men husker ikke om jeg fik opsagt DR licensen?

Men de nye ejere har jo også radio og TV på min gamle adresse, og betaler jo nu licens der.
Så DR skal vel ikke have dobbelt betaling for samme forsyninng?

Selv deler og betaler jeg nu licens sammen med min nye kone på ny adresse...

Kan monopolet DR forlange en sådan eftebetaling?

De skriver endda til sidst:
Bliver denne rykker ikke betalt bliver det skyldige beløb sendt til inddrivelse hos SKAT

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-09-12 16:04

Ring til dem og forklar at du bor på en anden adr. Og betaler licens der slut. Eller krav pengene retur på den nye adr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-09-12 16:25

DR skriver selv, at man IKKE skal melde adresseforandring, så du skal bare ringe og fortælle dem, at du har flyttet folkeregisteradresse pr 1/7-12

og henvise til hvad de skriver her

http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/Jeg_er_flyttet.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-09-12 16:32

Øh, beklager, næste sætning som jeg ikke havde læst skriver det modsatte

"Bemærk, at flytter du sammen med en kæreste eller hjem til dine forældre, som betaler licens på adressen i forvejen, skal du opsige din licens skriftligt ved at benytte afmeldingsformularen på siden her: www.dr.dk/licens."

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-09-12 20:16

svendgiversen

Du skal skynde dig

Citat
Du afmelder dig licens ved at udfylde skemaet herunder.
Bemærk venligst, at afmelding ikke kan ske med tilbagevirkende kraft. Din afmelding kan tidligst have virkning fra den dato, vi modtager den.

https://www.dr.dk/DR/Licens/DR.Licens.Forms/HusstandUnsubscribe.aspx

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 02-09-12 13:12

Skal den skide licens ikke blot hæves over skatten. Det ville være rart.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-09-12 13:35

Citat
Skal den skide licens ikke blot hæves over skatten. Det ville være rart.

Ja, ikke mindst efter den åndssvage nye TV2-licens, hvor man for at se skidtet skal betale mange gange mere end de ca 100 kr/år, TV2 får.

Men også i det hele taget, der er formentlig kun 1-2% der ikke har TV, internet, eller radio, omkostningerne ved licenssystemet (og dermed prisen for os) er givetvis langt højere, end ved opkrævning over skatten.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 03-09-12 16:35

Skynd dig at ringe til dem - jeg havde samme problem for nogen år siden da jeg flyttet sammen med x-en og jeg betalte jo licens på adressen - de var smadder søde og forstående og de slettet regningen, men vent ikke for længe, for når en regning er sendt sker det hele automatisk der sidder ikke mennesker og holder øje med noget.

Held og lykke

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-12 17:03

Jeg har pøvet at ringe, men uden at kunne få kontakt,

tast 1, tast 2, osv, kun DR s præfabrikerede muligheder, ingen direkte kontakt.

Og da jeg så afmeldte, kunne jeg ikke tilbage vælge datoen, hvor jeg flyttede,
og de nye ejere overtog DR licensen,

men jeg kunne heller ikke afmelde uden at akceptere de urimelige vilkår,
hvor DR får dobbelt licens betaling.

Er det juridisk holdbart?

Jeg ved ikke om det bliver bedre, men nok billigere totalt set, hvis skat overtager inddragningen,
men den monopol aktige DR service kan i hvert fald ikke blive dårligere...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-12 17:31

svendgiversen

Citat
får jeg nu en rykker fra DR på hele 1176 kr,
for licens på min gamle bolig

Fremgår det af skrivelsen, at det vedrører den tidligere adresse? Jeg går ud fra at brevet er sendt til din nuværende adresse.

Citat
Men de nye ejere har jo også radio og TV på min gamle adresse, og betaler jo nu licens der.
Så DR skal vel ikke have dobbelt betaling for samme forsyninng?

Jeg tror ikke. der er tale om dobbelt betaling, men at opkrævningen vedrører din nye adresse.

De kan jo ikke se på papiret, at du nu er samlevende med "din nye kone", men kun at du bor på samme adresse.

Citat
men jeg kunne heller ikke afmelde uden at akceptere de urimelige vilkår,
hvor DR får dobbelt licens betaling.

????? det forstår jeg ikke, hvor står det?

Citat
men husker ikke om jeg fik opsagt DR licensen?

Du har glemt at opsige licensen. Jeg synes, du hurtigst muligt skal sende den opsigelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-12 18:00

>at opkrævningen vedrører din nye adresse.

der betaler min nye kone jo licens,

som jeg nu også bidrager til, vi har lige øget antallet afTV programmer fra 5 til 44...

Og ja jeg har opsagt licensen, mod at måtte akceptere urimilige vilkår,
med dobbelt betaling til DR, både i mit gamle og mit nye hus.

Så jeg får nok ikke noget ud af at brokke mig, men jeg gør det alligevel,
med håb om at åbentlyse urimelige opsigelses betingelser bliver afskaffet...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-12 18:14

Citat
at opkrævningen vedrører din nye adresse.

der betaler min nye kone jo licens,

som jeg nu også bidrager til, vi har lige øget antallet afTV programmer fra 5 til 44...

licenskontoret kan jo ikke på papiret se at i er samlevende. Da du ikke opsagde din licens, da du flyttede, så går de ud fra at det er en selvstændig "bolig/værelse" du har lejet.

Citat
mod at måtte akceptere urimilige vilkår,
med dobbelt betaling til DR, både i mit gamle og mit nye hus.

Hvori ligger det urimelige? De opkræver jo licens, indtil du opsiger den (og det havde du ikke gjort).

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 140 point
Dato : 03-09-12 18:25

svendgiversen

Din licens følger med din adresse i folkeregistret, så da du flyttede, flyttede din licens med. Der er ikke tale om at du fra den 01.07.2012 og til nu har betalt for licens i dit tidligere hus, men der hvor du bor nu.

Du kan kun takke dig selv for den dobbelt betaling, der har fundet sted (du og din samlever) på den nuværende adresse p.g.a. manglende opsigelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-12 20:21

Min kone har jo betalt licens her, gør det stadig, og vi fortsætter dermed...

Så DR må da kunne se, at der allerede bliver betalt licens her på min nye adresse,

så hvis du har ret ans, så sker dobbelt betalingen ikke på min gamle adresse som jeg troede,
men her på Fjordvej.

Før tre familier med tre DR licenser, nu kun to, stadig med tre licenser, og dermed dobbelt betaling...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-12 20:27

Ja svendgiversen, de kan godt se, at der bliver betalt licens på adressen, men de kan ikke se at I er samlevende, da du ikke havde opsagt licensen. Som jeg tidligere skrev, så er de gået ud fra at du har lejet en del af huset, og derfor to selvstændige indbetalinger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-12 21:05

Nå så kommer den endelige test..., snart?

Min kone har kun betalt halv licens som enlig, jeg vidste ikke den regel fandtes??

Hvis der nu er to licenser på min nye adresse, og jeg skal af med halvårlig 1200 kr,
så kan hun da ikke blive reduceret/ophøjet, fra ikke enlig til fuld DR bidrags ydende???

På Skovbrynet: Før 1 familie, (jeg var enlig der i 4-5 år uden licens reduktion), nu 1 ny familie, OK
På Fjordvej: Før 1/2 licens, nu 1 Licens eller stadig 1/2 plus min hele rykker licens, ikke OK...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-09-12 21:45

Den halve licens er ikke for alle enlige, men kun efter ansøgning for pensionister, der får fuldt pensionstillæg, altså som næsten ikke har andre indtægter end den offentlige pension

http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-47.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-12 21:45

Citat
Hvem kan få nedsat licens?

Folkepensionister
Er du 65 år og folkepensionist, har du mulighed for at søge om nedsat licens eller fritagelse, hvis du har en personlig tillægsprocent på 100. For at søge om nedsættelse skal du henvende dig til dit pensionskontor eller borgerservice i din kommune. Din tillægsprocent beregner kommunen ud fra din økonomi og den kan ses på din pensionsmeddelelse.

Førtidspensionister
Er du førtidspensionist og tilkendt pension efter reglerne før 01.01.2003 kan du få beregnet en personlig tillægsprocent på 100 og søge om nedsat licens. For at søge om nedsættelse skal du henvende dig til pensionskontoret eller borgerservice i din kommune.

http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/Hvem+kan+faa+nedsat+licens.htm

Din "nye kone" har åbenbart søgt om nedsættelse af licensen. Den nedsættelse tror jeg ikke hun fremover er berettiget til mere, da du er flyttet ind hos hende, men undersøg det hos kommunen, så hun ikke bliver taget i "socialbedrageri"

Jeg vil mene, at der kun skal betales 1 fuld licens

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-12 20:05

Tak for svaret ans.