/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvilken af 2 modeller skaber mest vækst?
Fra : kartoffel88
Vist : 634 gange
100 point
Dato : 01-09-12 08:22

A. Skattelettelser for de rigeste.

Eller

B. Højere skat til alle.

Nu ved jeg godt det er en del mere nuanceret end det, men jeg er bare nysgerrig, lige med de t

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 01-09-12 08:24

Hov, det blev til en fisk der skulle have stået de to.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-09-12 08:51

Man kan ikke skabe vækst bare ved at regulere på skatten.
Men hvis det offentlige forbruger stiger, vil det skabe vækst. Dertil er skat en nødvendighed.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-09-12 08:52

Ingen af de to modeller skaber i sig selv mere vækst. Det skaber en ændret indkomstfordeling mellem stat og borger men ikke nødvendigvis vækst.

Accepteret svar
Fra : vic200

Modtaget 100 point
Dato : 01-09-12 12:34

Ingen af de to ting giver mere vækst.
A. Skattelettelse til de rigeste betyder intet, de køber alligevel det de vil have uanset om de får skattelettelse eller ej. De har penge nok.

B.Højere skat til alle gør at de lavt lønnede får mindre til sig selv og køber dermed mindre. Køber billigere ind, går i tøjet i længere tid, inden det bliver udskiftet, den gamle bil bliver repareret i stedet for at blive udskiftet.

Så ingen af de to giver giver noget form øget vækst.

vic200

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-09-12 15:11

Hvis de arbejdsfrie indtægter bremser sig selv lidt vil væksten øges af sig selv.

Køb og salg af aktier / valuta / osv, giver bare fortjeneste / tab men ikke nogen vækst.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 01-09-12 15:20

Eyvind:
Arbejdsfrie indtægter? hvad vil det sige?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-09-12 16:58

Læs mit indlæg så vil du forstå det.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 01-09-12 20:12

Er det overførselsindkomst du mener?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-09-12 20:29

Dette er efter min mening arbejdsfrie indtægter.
Citat
Køb og salg af aktier / valuta / osv, giver bare fortjeneste / tab men ikke nogen vækst

Der produceres ikke noget.
Der leveres ikke noget.
Der foretages ingen tjenesteydelser.

Overførsels indkomster er ikke en indtægt, men en ydelse fra samfundet.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-09-12 23:31

........... Hmf,.. og her gik man og troede at 'Investor' var et job / beskæftigelse,..

når jeg,. som pensionist,...
hvert år får mindre og mindre til forbrug,
enten pgr.a. alm. prisstigning, eller højere skat,
så må jeg spare på mine udgifter,... der er ikke andre muligheder,

så fra engang at bruge Dansk sødmælk og smør, af rimelig god kvalitet
er jeg nu trinvis nået ned på tynd skummet mælk, og billig smørbar blandingsprodukt,
det gentager sig ved næsten alle produkter, fødevarer, beklædning, husholdning osv.

hvis der kommer flere stigninger, eller højere skatter,
må jeg ned på vand og brød,.. genbrugstøj, kød på tilbud, eller helt undvære kød,

SÅ,... når jeg (og tusindvis andre pensionister/fattige) nedsætter forbruget,
falder,.. eller ophører,.. de forskellige erhvervsdrivendes indtægter,
når de erhvervsdrivendes indtægter, falder eller ophører, bliver der mindre arbejde,
når der bliver mindre arbejde, bliver der flere arbejdsløse,
alt i alt giver det en mindre indtægt til staten, + en større udgift til de flere ledige,
det bliver så det som nogle kalder 'skruen uden ende'

alt sammen som følge af en stigning i skat, og / eller nedgang i pensionen,

for nogle år siden, opdagede jeg at det var betydelig billigere at leve i Thailand,
især i de koldeste vintermåneder,
den sparede udgift til El... varme, og mad i DK, kan batale samtlige udgifter i Thailand
incl. rejsen,
samtidig er det betydelig behageligere,.. så den mulighed benytter jeg mig naturligvis af,
indtil en dag det måske,. (også),. bliver for dyrt. ..

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 03-09-12 16:59

Tak for svaret vic200.