/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Problemer med Nilan VP18
Fra : kojak48
Vist : 1095 gange
120 point
Dato : 28-08-12 16:40

Jeg er en glad bruger af Nilan VP18, og er igang med anlæg nr. 2.

Mit problem består i at, jeg ikke kan få den til at køre på rumtermostaten, og slå fra når temperaturen er nået, den køre bare 24 timer i døgnet, kompressoren slår fra når det varme vand har nået sin temperatur.

Styre boxen er en CTS600, så det er programmeringen, af denne jeg ikke kan finde ud af.
Her i forår /sommer og efterår, køre jeg på programmet luftskifte/energi, som meget hurtigt laver vores varme vand, jeg slukker for anlægget manuelt, når lampen for kompressoren slukker, ellers køre ud/indblæsning 24 timer.
Termostaten er stillet til 20gr, og temp. på displayet viser 23 -25gr, er der et sted hvor dette kan styres, så varme indblæsningen stopper.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-12 17:04

Ja, det stiller man inde i menuen. Men har ingen manual her, så kan ikke lige forklare det. Men du skal over i den avancerede del. Og så følger du ganske slavisk justering af hver enkel punkt.

Udsugningen SKAL være i drift i 24 timer. Men indblæsningen kan du bare slukke.

Kommentar
Fra : kojak48

Dato : 29-08-12 14:29

Hej 3773.

Ja det er jo der jeg har problemet, jeg syntes det er uoverskueligt, at følge slavisk justering, der er jo flere løsnings modeller, og mange fagudtryk som ikke er logisk for mig.
Men dem jeg har prøvet, syntes jeg ikke køre optimalt, ja det kan jo være mig der ikke kan føle nuancerne i de forskellige indstillinger.
Jeg vil prøve, at indstille en gang mere, men .......men ...hjælp søges.

hilsen VP18 bruger

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 120 point
Dato : 29-08-12 20:05

http://www.nilan.dk/da-DK/Forside/Download/Montagevejledninger.aspx?Folder=%2fBoligl%c3%b8sninger

Find din vejlednng (montagevejledningen)

Hvis du har haft en gammel 18'er og har kørt med intemiderende drift (det tyder det på) så:

El supplering: off

Luftskifte -> min indbl 0. min uds 1

Afrimer -> luftsk bruger

Temp control -> Sensor rum

Så kører den nogenlunde som en gammel 18'erne.

Men alt det her burde installatør jo have ordnet!

Kommentar
Fra : HVACmontør

Dato : 27-09-12 20:56

Idet at anlægget kører cts 600 styring, kan du vælge om den skal styre efter den føler der sidder i panelet. Eller den der sidder i udsugningen. Dette vælger du i servicemenuen under en af menuerne, kan ikke lige huske hvilken en (mener den hedder noget med temperatur).
Du kommer ind i service menuen ved at: holde (pil op) og (enter) inde i 10 sekunder. Derefter trykker du pil ned til der ikke er flere sider nedad, den du lander på skulle gerne hedde service. Hvis den nederste er sprog skal du prøve at holde knapperne inde lidt længere tid.
Det er en god ide at køre luftskifte energi altid. Og som udgangspunkt må anlæg aldrig slukkes, men køres på trin 1 istedet. Hvis den skal lave varmt vand hurtigere skal du køre trin 2 eller 3, da dette giver mere energi til at producere det varme vand.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-12 21:41

Nu aner ingen jo hvad du har gjort eller om du har lyttet til tidligere forslag. At styre en VP efter udsugningstemperaturen er helt himmelråbende, idet vådrummene er de varme og at styre efter udsugning derfra vil jeg kalde endnu mere katastrofalt en VP18's opbygning. Nu har du så sådan en varmepumpe, hvorfor stiller du den så ikke som anbefalet? Eller henvender dig hos dit installationsfirma og beder dem lave det som du ønsker!

Kommentar
Fra : kojak48

Dato : 30-09-12 19:40

Hej 3773.

Jeg har indstillet efter din instruktion, og som jeg skrev, køre den nu næsten optimalt, jeg mangler bare at få anlægget til at stoppe indblæsningen, når den når den indstillede rumtemperatur,
så rolig nu 3773, den er sat efter dit skema, og så tak for det, det er den rigtige vej.

Rumtermostaten sidder i stuen, og det er den vil jeg gerne have den til, at køre efter.

Kojak48.

Godkendelse af svar
Fra : kojak48

Dato : 30-09-12 19:58

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-12 20:40

Når fladen er afkølet burde den stoppe ventilatoren!