/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ulla på Spindesiden
Fra : svendgiversen
Vist : 832 gange
100 point
Dato : 28-08-12 14:33

Ullas mor Ellen er en Nørgaard Hansen,
og der findes en slægtsbog over hendes mor Jensine Hansen født 1898.

Men morfar Laurits Nørgaard kan jeg ikke finde?

Han er født ca 1900, i Jørsby, Mors Nørre, Thisted, eller der i nærheden??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-12 14:39

Rettelse, ikke Mors Nørre, men Storup på Syd Mors, som jeg heller ikke kan finde?
ifølge Ellen, med far Niels Nørgaard og mor Petrine??

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 100 point
Dato : 28-08-12 16:31

Storup ligger i Ørding sogn.

I KB Ørding 1892-1912 opslag 26 er der en Peder Nørgaard født 1902. Hans forældre hedder Niels Sørensen Nørgaard og Petrine Jørgensen.

Niels og Petrine er gift 12/8 1880 i Karby (opslag 104).

Måske er det Laurits' forældre?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-12 16:47

Så var det da godt jeg ikke indsatte disse som forældre:

Thisted, Morsø Sønder, Karby, Næs by, Gaard, L.6, nr. 29, FT-1890,
Niels Nørgaard 44 Gift Husfader Gaardejer Karby sogn, Thisted amt
Petrine Nørgaard 32 Gift Husmoder Hvidbjerg v. A., Thisted a.
Kjerstine Nørgaard 8 Ugift Barn Karby, Thisted a.
Henrikke Kristine Nørgaard 6 Ugift Barn Karby, Thisted a.
Sørine Nørgaard 5 Ugift Barn Karby, Thisted a.
Jørgen Kristian Nørgaard 3 Ugift Barn Karby, Thisted a.

Jeg tror dine er de rigtige?

Men så skal Peder Nørgaard født 1902 have en to år ældre bror Laurits???

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-08-12 17:20

Jeg tror, det er de samme - aldrene passer.

Iflg. vielsen skulle Niels være født 2/8 1845 og Petrine født 25/2 1858.

Petrine er konfirmeret 1872 i Hvidbjerg (opslag 117).

Og her er Petrine i 1880 inden hun bliver gift:

Thisted, Morsø Sønder, Karby, Nees by, En gaard, L.4, nr.3, FT-1880, C6371
________________________________________
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peder Christian Jensen Gammelgaard   28    Gift   Husfader, gaardeier      Her i sognet
Maren Sofie Gammelgaard *født Kjærulf   32    Gift   Husmoder      Skjelby sogn, Sorø amt [Præstø amt??]
Jens Larsen Olkjær   7    Ugift   Deres barn      Her i sognet
Petrine Jørgensen   21    Ugift   Tjenestefolk      Hvidberg Vestenaa, Thy; Thisted amt
Jørgen Jørgensen   17    Ugift   Tjenestefolk      Hvidberg Vestenaa, Thy; Thisted amt
Jens Christensen Gammelgaard   65    Gift   Aftægtsmand   Øster Assels, Morsø; Thisted amt
Kirstine Gammelgaard *født Peitersen   55    Gift   Aftægtskone   Hvidberg, Morsø; thisted amt
Kirsten Marie Jensen   3    Ugift   Deres pleiedatter      Hvidberg, Morsø; thisted amt

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-08-12 17:45

Niels Sørensen er født 2/8 1845 i Karby - opslag 10

Forældre: Søren Nielsen Nørgaard og Kirsten Jensdatter

Thisted, Morsø Sønder, Karby, Karby Bye, En gård, 9, FT-1850, C0884
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Søren Nielsen Nørgaard   31    Gift      Gårdmand, Husfader   Her i sognet
Kirsten Jensdatter   34    Gift      Hans kone   Redsted sogn, Thisted amt
Niels Sørensen   5    Ugift      Deres søn   Her i sognet
Niels Jensen   71    Enke      Aftægtsmand   Alsted sogn, Thisted amt

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-08-12 18:02

Petrine Jørgensen er født 1858 i Hvidbjerg - opslag 61

Her er hun med familie

Thisted, Hassing, Hvidbjerg Vesten Aa, Lyngholm mark, En gaard, 51, FT-1860, D3886
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jørgen Christensen   40    Gift   Gaardmand, huusfader      Nørhaa Sogn, Thisted Amt
Henrikke Nielsdatter   34    Gift   Hans kone      Her i Sognet
Christen Jørgensen   15    Ugift   Deres børn      Her i Sognet
Niels Jørgensen   13    Ugift   Deres børn      Her i Sognet
Christian Peter Jørgensen   10    Ugift   Deres børn      Her i Sognet
Martin Jørgensen   7    Ugift   Deres børn      Her i Sognet
Christian Marie Jørgensen   5    Ugift   Deres børn      Her i Sognet
Pethrine Jørgensen   2    Ugift   Deres børn      Her i Sognet
Anders Nielsen   26    Ugift   Tømmermand      Vestervig Sogn, Thisted Amt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-12 18:03

Ja, men er han så ikke en lidt gammel far til ukendte Laurits født år 1900,

Laurits, Nørgård og/eller Nielsen, er helt sikker far til Ullas mor Ellen født 1932...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-08-12 18:56

Hvis Niels kan være far til Peder født 1902, er han vel ikke for gammel til at være far til en der er født i 1900.

Men skal vi ikke lige finde Laurits, så vi er sikre på at have den rigtige familie?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-08-12 19:42

Laurits Nørgaard er født 10/12 1899 i Storup By, Ørding sogn (opslag 23)
og det er den rigtige familie vi har fat i.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-08-12 20:15

Her er Petrines forældre som nygifte

Thisted, Hassing, Hvidbjerg Vesten Aa, Madsted By, et huus, 74, FT-1845, B5882
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jørgen Christensen   25    Gift      huusmand lever af sin jordlod   Nørhaa sogn Thisted amt
Henrikke Nielsdatter   19    Gift      hans kone   her i sognet [Hvidbjerg Vesten Aa]

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-08-12 20:21

og her er Niels Sørensen Nørgaards forældre i 1850

Thisted, Morsø Sønder, Karby, Karby Bye, En gård, 9, FT-1850, C0884
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Søren Nielsen Nørgaard   31    Gift      Gårdmand, Husfader   Her i sognet
Kirsten Jensdatter   34    Gift      Hans kone   Redsted sogn, Thisted amt
Niels Sørensen   5    Ugift      Deres søn   Her i sognet
Niels Jensen   71    Enke      Aftægtsmand   Alsted sogn, Thisted amt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-12 20:34

Igen fantastisk fundet vith,
må lige holde en pause med Ulla familien...

Vi er inviteret til fødselsdags fest hos Viola,
den sidste familie vi fandt, som jeg nu knabt kan huske,

men jeg har lovet Viola et slægts træ, før Ulla...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-08-12 20:37

Jamen, så må I da have en god fødselsdagsfest

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-08-12 11:50

Jeg havde lige en time til overs, mens jeg ventede på, at min morgenmad skulle smelte, så jeg fandt lidt mere:

Jørgen Christensen født 11/7 1820 i Nørhå - opslag 12
Forældre: Christen Nielsen Kjærgaard og Maren Pedersdatter

Thisted, Hundborg, Nørhaa, Nørhaae Bye, en Gaard, 7, FT-1834, C8211
________________________________________
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christen N. Kiergaard   49    Gift      Gaardmand
Maren Pedersdatter   52    Gift      hans Kone
Jens Peter Jørgensen   23    Ugift      deres Børn
Jørgen Christensen   14    Ugift      deres Børn
Inger Marie Jørgensdatter   25    Ugift      deres Børn
Ane Christensdatter   10    Ugift      deres Børn
Ane Kirstine Pedersdatter   60    Ugift      Tjenestepige

Henrikke Nielsdatter født 19/5 1826 i Hvidbjerg - opslag 42
Forældre: Niels Christensen og Ane Marie Andersdatter

Thisted, Hassing, Hvidbjerg Vesten Aa, Parsellerne af Lyngholm, en Gaard, 35, FT-1834, B3967
________________________________________
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Christensen   45    Gift      Gaardmand
Ane Marie Andersdatter   54    Gift      hans kone
Maren Nielsdatter   20    Ugift      deres barn
Sidsel Nielsdatter   17    Ugift      deres barn
Mette Marie Nielsdatter   13          deres barn
Karen Marie Nielsdatter   10    Ugift      deres barn
Henriche Nielsdatter   8    Ugift      deres barn
Anders Christensen   85    Enke(mand)      Aftægtsmand
Christen Henrichsen   31    Ugift      Tjenestekarl

Søren Nielsen Nørgaard født 7/3 1819 i Karby - opslag 8
Forældre: Niels Jensen Nørgaard og Lisbet Jensdatter (Niels gifter sig senere med en anden!)

Thisted, Morsø Sønder, Karby, Karbye Bye, Et hus, 9, FT-1834, B5086
________________________________________
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Jensen Nørgaard   56    Gift      Husmand, lever af sin jordlod
Malene Pedersdatter   32    Gift      Hans kone [Niels Jensen Nørgaard]
Søren Nielsen   16    Ugift      Deres børn [Niels Jensen Nørgaard, Malene Pedersdatter]
Thomas Nielsen   11    Ugift      Deres børn [Niels Jensen Nørgaard, Malene Pedersdatter]
Anne Marie Nielsdatter   18    Ugift      Deres børn [Niels Jensen Nørgaard, Malene Pedersdatter], almisselem og vanvittig

Kirsten Jensdatter født 24/1 1816 i Redsted - opslag 56
Forældre: Jens Hansen Møllergr?t og Anne Sophie Bertelsdatter

Sidstnævnte er ikke lige fundet på ddd.dda.dk

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-09-12 10:38

Tak for svaret vith.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-09-12 11:11

Selv tak