/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ulla fam Mark poblemer
Fra : svendgiversen
Vist : 685 gange
160 point
Dato : 26-08-12 21:11

Med stor hjælp her fra kandu har vi nu fundet Ullas fars mands line tilbage til tip tip,
men hendes Mark gren volder os problemer...

Dette er ikke rigtigt:

Thisted, Morsø Nørre, Sønder Draaby, Sønder Draaby By og Sogn, Et Huus, 87 (11), FT-1880,
Anders Pedersen Mark 48 Gift Huusfader Murer Tæbring Sogn Thisted Amt
Mette Marie Mortensen 40 Gift Hans Hustru Tødsø Sogn Thisted Amt
Karen Marie Pedersen 13 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Kirsten Marie Pedersen 11 Ugift Deres Børn Her i Sognet

Bedre dette:

Thisted, Morsø Nørre, Sønder Draaby, Sønder Draaby, Huus, 15, FT-1870,
Anders Pedersen 37 Gift Huusfader Arbeidsmand Rakkeby Thisted Amt
Mette Marie Mortensen 30 Gift Konen Tødsø
Karen Marie Pedersen 3 Ugift Deres Børn Draaby
Kirsten Marie Pedersen 1 Ugift Deres Børn Draaby

Hvor Anders Pedersen Mark er født ikke i Tæbring, men i Rakkeby.

Her fandt jeg dette:

Thisted, Morsø Sønder, Rakkeby, Rachebye bye, et Huus, 11, FT-1845
Peder Jepsen Mark 52 Gift Huusmand, Dagleier Karby
Karen Christensdatter 41 Gift hans Kone her i Sognet
Jeppe Pedersen 18 - deres Barn her i Sognet
Johanne Pedersdatter 20 - deres Barn her i Sognet
Anders Pedersen 14 - deres Barn her i Sognet
Kirsten Pedersen 12 - deres Barn her i Sognet
Niels Pedersen 9 - deres Barn her i Sognet
Ane Pedersen 5 - deres Barn her i Sognet
Ædel Pedersen 1 - deres Barn her i Sognet

Men når jeg så finder faderen Peder Jepsen Mark der har andre koner??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-08-12 21:19

Jeg kan heller ikke finde hvornår

>Anders Pedersen 37 Gift Huusfader Arbeidsmand Rakkeby Thisted Amt
>Mette Marie Mortensen 30 Gift Konen Tødsø

bliver gift?

Der er flere Mette Marie Mortensen,

jeg tror hende her med familie er den rigtige:

Thisted, Morsø Nørre, Tødsø, Tødsøe Bye, En gård, 15, FT-1850,
Morten Christian Have 44 Gift Gårdmand, husfader Ydby sogn, Thisted amt
Kirsten Marie Nielsdatter 49 Gift Hans kone Karby sogn, Thisted amt
Maren Mortensen 16 Ugift Deres børn Her i sognet
Zidsel Mortensen 14 Ugift Deres børn Her i sognet
Mette Marie Mortensen 11 Ugift Deres børn Her i sognet
Karen Mortensen 9 Ugift Deres børn Her i sognet

men vil godt se hende gift med Anders Pedersen Mark, hvor hvornår??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-08-12 21:23

>Men når jeg så finder faderen Peder Jepsen Mark der, i Rakkeby,
har han andre koner, end Karen Christensdatter??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-12 09:38

Og når Mette Marie Mortensen er født ca 1840 og hendes ældste barn er 13 år i 1880,
har hun jo nok giftet sig i perioden 1860-66, men jeg finder hende ikke corpuleret,
hverken i Tødsø, hvor hun er født, eller i Sønder Draaby, hvor hendes børn er født???

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-08-12 13:53

Mette Marie og Anders er viet 20/11 1863 i Alsted, Morsø Nørre, Thisted - KB 1853-1891 opslag 97 nr. 3.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-12 16:45

Fint, igen godt fundet vith, og Alsted ligger jo midt mellem Tødsø og S. Draaby.

Jeg troede der stod hvem forældrene var, men ved vielsen er hun 24 år.
Hun er således ikke født i 1840 men i 1839 i Tødsø og her fandt jeg hende født 18 maj 1839,
Med forældre Morten Christian Christensen Have og Kirsten Marie Nielsdatter.
Altså de samme forældre som nævnt næst øverst i folketællingen fra 1850.

Det var Have jeg var i tvivl om, men altså rigtigt, så nu kan vi komme videre, i Ydby og Karby...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-08-12 19:25

Det ser ud til at der er flere, der hedder Peder Jepsen Mark, som er født i Karby.

Ham, du har fundet, som er 52 år i 1845 og så ham her, der er 56 år i 1845

Thisted, Morsø Sønder, Karby, Karby Bye, Et huus, 58, FT-1845, C1156
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Jepsen Mark   56    Gift      Huusmand og tækker   Heri sognet
Anne Jensdatter   47    Gift      Hans kone   Dragstrup sogn Thisted amt
Johanne Marie Pedersdatter   14    Ugift      Deres datter   Heri sognet

så nu skal vi passe på ikke at blande dem sammen!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-12 19:51

Det er netop derfor jeg spørger,
jeg har fundet hele tre Peder Jepsen Mark, men med tre forskellige koner,

så medmindre han er gift tre gange, det er konen Karen her, der er den rigtige:

Peder Jepsen Mark 52 Gift Huusmand, Dagleier Karby
Karen Christensdatter 41 Gift hans Kone her i Sognet
Jeppe Pedersen 18 - deres Barn her i Sognet
Johanne Pedersdatter 20 - deres Barn her i Sognet
Anders Pedersen 14 - deres Barn her i Sognet

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-08-12 20:06

Anders Pedersen er født 29/5 1831 i Rakkeby (opslag 19) og hans forældre er Peder Jepsen Mark og Karen Christensdatter.

Så det næste vi skal finde er vel Peder og Karen vielse?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-12 20:27

Rigtigt vith, og det har jeg forsøgt, forgæves,
jeg fandt to andre Peder Jepsen Mark med to andre koner...

Jeg fandt iøvrigt også Mette Marie Mortensen s mor:

>Med forældre Morten Christian Christensen Have og Kirsten Marie Nielsdatter.

Thisted, Morsø Sønder, Karby, Nees Bye, , 9, FT-1801,
Niels Nielsen 31 Gift Huusbonde Bonde og Gaardbeboer
Maren Jensdatter 31 Gift Hans Kone
Kiersten Marie Nielsdatter 1 Ugift Deres Datter

Men ikke hendes far i Ydby, refs herred i Thy???

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-08-12 20:28

Her er familien i 1834

Thisted, Morsø Sønder, Rakkeby, Rachebye, et huus, F24, FT-1834, B6223
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Jepsen   38    Gift      Huusmand
Karen Christensdatter   36    Gift      hans kone
Johanne Pedersdatter   9    Ugift      deres børn
Jeppe Pedersen   7    Ugift      deres børn
Christen Pedersen   5    Ugift      deres børn
Anders Pedersen   3    Ugift      deres børn
Kirsten Pedersen   1    Ugift      deres børn

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-08-12 21:09

Her er familien i 1850:

Thisted, Morsø Sønder, Rakkeby, Rakkebye Sogn, Et hus, 22, FT-1850, C0890
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Jepsen   56    Gift      Lever af sin jordlod, husfader   Karby sogn, Thisted amt
Karen Christensdatter   46    Gift      Hans kone   Her i sognet
Johanne Pedersen   25    Ugift      Deres børn   Her i sognet
Jeppe Pedersen   23    Ugift      Deres børn   Her i sognet
Kirsten Pedersen   17    Ugift      Deres børn   Her i sognet
Niels Pedersen   14    Ugift      Deres børn   Her i sognet
Ædel Pedersen   6    Ugift      Deres børn   Her i sognet
Ane Kirstine Pedersen   1    Ugift      Deres børn   Her i sognet

Hvor er det, du finder Peder Jepsen med andre koner?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-08-12 21:10

og de er stadig gift i 1855

Thisted, Morsø Sønder, Rakkeby, Tæbring-Rakkeby skoledistrikt, Et huus, 36, FT-1855, C9826
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Jepsen Mark   61    Gift   Huusmand, dagleier      Karby
Karen Christensen   51    Gift   Hans kone      Rakkeby
Ædel Pedersen   11    Ugift   Deres børn      Rakkeby
Ane Christine Pedersen   6    Ugift   Deres børn      Rakkeby

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-08-12 21:12

og i 1860

Thisted, Morsø Sønder, Rakkeby, Rakkeby, Et huus, 35, FT-1860, C9829
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Jepsen Mark   67    Gift   Husfader, dagleier      Karby
Karen Christensdatter   56    Gift   Hans [kone??]      Rakkeby
Ædel Pedersen   16    Ugift   Deres børn      Rakkeby
Ane Christine Pedersen   11    Ugift   Deres børn      Rakkeby
Johanne Pedersen   35    Gift   Deres børn      Rakkeby
Peder Christjan Andersen   1    Ugift   Hendes barn      Rakkeby

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-08-12 21:26

I 1880 er Karen enke og bor hos sin yngste datter - i Tæbring

Thisted, Morsø Sønder, Tæbring, Tæbring By og Sogn, Et Hus, 14, FT-1880, c5259
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Ane Kristine Pedersen   30    Ugift   Husejerske Væverske      Rakkeby Sogn Thisted Amt
Karen Kristensen   75    Enke   hendes Moder og forsørges af hende   Rakkeby Sogn Thisted Amt

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-08-12 21:34

Peder Jepsen (Jeppesen) dør i 1879 i Tæbring - opslag 45
Karen Christensdatter (Kristensdatter) dør 1888 i Tæbring - opslag 53

Der er ikke noget der tyder på, at de gifter sig med andre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-12 21:46

Godt Godt vith, ingen tvivl om ægteparret Peder og Karen.

>Hvor er det, du finder Peder Jepsen med andre koner?

Jeg fik ikke gemt detailler, men det var da jeg prøvede at finde Peder Jepsen´s far??

Jeg prøver ja at finde Ulla s tip tip så langt tilbage som muligt...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-08-12 21:59

Peder Jepsen og Karen Christensdatter er viet 29/12 1824 i Ovtrup - opslag 154 nr 35.

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 160 point
Dato : 27-08-12 22:22

Har muligvis fundet Peder Jepsen født 1795 i Karby - KB 1659-1799 opslag 301 øverst.

Forældre: Jeppe Pedersen og Kierstine Christensdatter.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-08-12 22:24

Her er de så

Thisted, Morsø Sønder, Karby, Karbye Sogn og Bye, , 3, FT-1801, B6015
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jeppe Pedersen Mark   47    Gift   Huusbonde   Bonde og Gaardbeboer
Kiersten Chrestensdatter   45    Gift   Hans Kone
Peder Jeppesen   12    Ugift   Deres Børn
Sophie Jeppesdatter   9    Ugift   Deres Børn
Jens Jeppesen   8    Ugift   Deres Børn
Peder Jeppesen   5    Ugift   Deres Børn
Søren Jeppesen   2    Ugift   Deres Børn
Johanne Jeppesdatter   1    Ugift   Deres Børn
Johanne Chrestensdatter   21    Ugift   Tieneste Pige

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-08-12 22:27

og her

Thisted, Morsø Sønder, Karby, Karby Bye, , 18, FT-1787, B2688
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jeppe Pedersen   33    Gift   hosbonde   et boelssted i fæste
Kiersten Christensdatter   27    Gift   hustru
Christen Jepsen   2       søn
Maren Pedersdatter   20    ugift   tjenestefolk
Karen Jensdatter   11       tjenestefolk
Thorchild Nielsen   22    ugift   tjenestefolk   geworben soldat

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-12 09:29

Tak for svaret vith.