/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvor er rimeligheden i retssystemet?
Fra : PeterTheisen
Vist : 371 gange
10 point
Dato : 26-08-12 09:02

Hvor er rimeligheden i det danske retssystem, når uagtsomt manddrab giver fire måneders fængsel, mens tyveri giver et år og seks måneder? Er et menneskeliv ikke mere kostbart end andre folks ejendom?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-08-12 09:20

Nu er det jo sådan i Danmark at; jo mere du stjæler, jo bedre kan det betale sig i forhold til strafudmåling.

Lav et indbrud og stjæl en ost fra køleskabet:
MEGET dumt !!!

Snyd, bedrag og gå konkurs med millionunderskud:
Så kan du vælge mellem en kortere fænselsstraf eller samfundstjeneste.

I særlige tilfælde ...gælder oftest bankdirektører m.fl.:
Bliv fritstillet og få en fed bonus oven i hatten!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-08-12 10:19

Der er forsæt til forskel

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-12 10:52

Citat
Der er forsæt til forskel

Kan ikke bruges til noget, i og med indleder man en episode såsom vold eller vanvidskørsel der kan medføre skade eller død på andre personer er det både forsætligt og bevidst.

Jeg er klar over at der vil komme flere langtidsfanger hvis man fjernede "uagtsomt" fra den fløjlsagtige straffelovgivning, men så kunne vi normale mennesker få mere fred.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 26-08-12 11:30

Forsæt er noget af det vigtigste i juraen, specielt i strafferetten, derfor forskellen.

Det er heller ikke ethvert uagtsomt manddrab der kun giver 4 måneders fængsel, det kommer jo an på situationen. Strafferammen er op til 8 års fængsel, og kan skærpes for fx flugtbilister, særlig hensynsløs kørsel mv, for at blive i trafikken.

Der er jo en kæmpe forskel på, om en bilist bliver blændet af solen, rammer en cyklist, og i øvrigt kørte efter reglerne, og om man har kørt over for rødt lys med 100 km/t i fuldskab. Det kommer også til udtryk i straffen.

Det forsæt man har når man kører uforsvarligt er sjældent til at slå folk ihjel, men "bare" at køre som idiot!

Så "Der er forsæt til forskel", uanset om man kan lide det eller ej.

At jeg i nogle sager, som jeg kun kender fra medierne, kan undre mig over forskellen i straf, eller at man ikke statuerer forsæt, fx kollektivt er en anden sag.

Jeg har aldrig fattet, at man ikke dømte alle Blekingegadebandemedlemmerne der var med til postrøveriet på Købmagergade for drab, når de havde en drejebog hvor der netop stod at en af dem skulle skyde hvis politiet greb ind.

Her var der om noget baggrund for at dømme dem alle for forsætligt drab efter det der hedder dolus eventualis på juralatin, eller hypotetisk forsæt, hvor gerningsmanden accepterer de følger af forbrydelsen, der kan komme, selv om de ikke er sandsynlige!

Som altid, kravene til beviser er større i straffesager end i erstatningssager, selv om det i nogle situationer kan virke mærkeligt.

I USA blev O. J. Simpson jo frifundet for drab på sin kone, men dømt erstatningsansvarlig i et privar søgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 26-08-12 12:45

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 26-08-12 12:50

min far sagde altid at de små tyve hænger man men de store lader man slippe , morale jo større jo billiger

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-08-12 14:15

Selv tak, PeterTheisen.

Til kivis

"min far sagde altid at de små tyve hænger man men de store lader man slippe , morale jo større jo billiger"

Det er altid nemmere at forstå folk man er på "bølgelængde med", og der er ikke mange dommere, der kommer fra familier der har stjålet for at få mad på bordet, oftere kommer de fra familier der har penge nok til at de i det mindste kan begå bedrageri el. lign., sådan lidt mere "hvid skjorte" forbrydelser

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-08-12 21:22

vagnr -> Netop ...og det er også min pointe:
Citat
Det er altid nemmere at forstå folk man er på "bølgelængde med", og der er ikke mange dommere, der kommer fra familier der har stjålet for at få mad på bordet, oftere kommer de fra familier der har penge nok til at de i det mindste kan begå bedrageri el. lign., sådan lidt mere "hvid skjorte" forbrydelser

"Blue-color crimes" vs. "White-color crimes": Lever i bedste velgående i dansk retspraksis !!!

...ALLE burde være lige for loven ..også i forhold til strafudmåling
...men man ser nok ikke så ofte Brian fra NV. blive knaldet for, at fuske med 400 millioner på fondsbørsen
...og man ser sjældent Viktor fra Wisky-bæltet blive knaldet for at pushe i Istedgade
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-08-12 22:30

Ja, men som man siger, straffen for at stjæle et brød er lige stor, uanset om man er fattig eller rig