/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Rådyri haven
Fra : susss
Vist : 1018 gange
200 point
Dato : 16-08-12 09:10

Er der virkelig ikke noget som kan holde et rådyr væk fra ens have ? har sat snore op el hegn og staniol og balloner på snoren hvor den skal springe over..men alligevel springer den bare over..hvor højt kan de hoppe nogen siger 2 meter..men gør den virkelig det for at komme ind i en have ? er der nogen som har en ide..ja skyde den ..men ellers andre gode ideer ?? vi overvejer et dyrehegn på to meter..møj irriterende ville helst have den i min fryser.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 16-08-12 10:11

Mine forældre er også meget plaget af dem, og indtil nu har de kun kunne holde dem fra blomster og afgrøder, ved at sætte pinde i jorden, hvorpå de har smurt hjortetakOLIE.

De har som dig, forsøgt alt uden held, men nu kan de have tingene for sig selv

Kommentar
Fra : webm

Dato : 16-08-12 10:11

Indhegning vil absolut være den bedsteløsning efter en eksperts mening:

http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/472.html

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-08-12 10:19

Den mest effektive måde er at indhegne din have ! Du behøver dog ikke at opsætte 2 mtr. højt hegn, men nøjes med 1,4-1,5 mtr - det bruger de fleste skovdyrkere og det er én gang at gøre det og du er ligeledes fri for f.eks fremmede hunde i haven !!
Der findes mange velmenende råd om uldtotter fra får - opløst blodmel påsprøjtet dine roser, hvis det er dem rådyret går efter og mange andre ting. Prøv evt. at kontakte professionelt firma, som sælger disse produkter netop til beskyttelse af folks/firmaers haver og beplantninger : www.skovudstyr.dk

God fornøjelse.

ØV4
Multi-X

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 16-08-12 10:32

I min verden ville det være totalt fedt at kunne se rådyr i haven om morgen.

Jeg undre mig derfor over hvad de kan gøre af skade - lidt lort ja, men er det så slemt? oplys mig lige for der må være noget jeg har overset og ved bare slet ikke hvordan i slipper a med dem men gætter på at hvis i sætter lys op som tændes når de kommer ind i haven så forsvinder de og i har belysning når i hygger i haven om aften.

Men vær sød at oplyse en der er uviden - hvilken skade gør de.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 16-08-12 10:34

Der findes mange mere eller mindre brugbare råd. f.eks. skulle menneskehår have en meget afskrækkende virkning på rådyr og ikke mindst menneske urin, men man kan nok ikke regne med i dagens Danmark, at man får nogen ligefrem til at pi... deres grund af på den måde dagligt.
Du skal op over 2 meter i højden på dyrehegnet, eller springer de let og elegant oven over det.
Det er lidt forsent med alle de gode råd, når ens roser og tulipaner og ikke at forglemme køkkenhaven er rippet for det meste. Så op med hegnet og få nogle af dem i fryseren, når den tid kommer

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-12 10:36

Citat
Under flugt kan rådyret springe over forhindringer på op til 2 meters højde.

http://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5dyr

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-12 10:39

Tak for hjælpen.... rådyrene æder alt hvad der er i haven, med undtagelse af rhododendron... og de fleste haveejere har som regel andet i haven end en græsplæne.

Det er et flot og spændende syn at se de store dyr i haven, men ødelæggelserne er rigtig ærgelige

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 16-08-12 10:44

øv og æv at man ikke kan få begge dele på sammen tid.

Vi havde dem tit på grunden i Sverige og elge og udover lort kunne jeg kun se fordele men det var ren natur grund :-9

Men ja det er øv hvis man vil have en have som er andet end natur.

Ved fra en ven som er jærger at rådyr på egen grund må skydes og udfra opslag herinde er der vist mange jæger - en af dem vil sikker gerne mod deling af kød skyde dem, så er spørgsmålet bare om der er sæson for jagt og om vi er i den

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-12 11:04

Tak for hjælpen --- man kan altså ikke bare plaffe løs i hverken et sommerhus eller villa område, heller ikke selv om man har jagttegn

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-08-12 11:11

I svigermors hav, på ejendommen, hvor jeg har jagten, kommer der både kronvildt og råvildt. De æder sig trofast igenem nye frugttræer og prydblomster. Nu er der sat bure op omkring de nyplantede frugttræer, og føj, hvor er sådanne bure grimme. Jeg "urinerer" regelmæssigt langs hække og skel - men intet hjælper den stakkels kvinde - men det er en hyggelig hobby.
Vores egen have ligger i en ganske almindelig "soveby" med parcelhuse, og her kommer der kun harer, skovduer og undertiden en forvirret fasan. Havde vi mulighed for at se råvildt i egen have, så ville der blive plantet tulipaner - til ære og glæde for dem. Det løfter hverdagen at se fugle og andet vildt æde løs af havens indhold. Hvad ville tilværelsen være uden? Som Øjenvidnet skriver det, så er det fuldt ud tilstrækkeligt med et hegn på halvanden meter i højden.

Den bedste kombination er altså et lavt hegn på halvanden meter kombineret med en terrier + en automatisk dørlemåbner, så kræet kan komme ud, når der er rådyr i haven.

Fandeme skønt vejr. I søndags var jeg en tur på familiens ejendom. Jeg gik ned over kornmarkerne - med bar overkrop og lod den varme brise kærtegne mig. Næsten som at være helt ung igen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-08-12 12:27

Jeg kender alt for godt problemet med rådyr, men har desværre ingen løsning.

Jeg må indrømme, at det er et flot syn at se disse dyr gå rundt i haven, men når man gerne vil have nogle frugttræer i haven og de gang på gang bliver ødelagt og går ud, så kan det blive så som så med ens tålmodighed og pengepung.

På få år har de ødelagt for mere end 5.000 kr frugttræer og buske - og jo, Nordsted1, de spiser også rhododendron - alle knopper bliver spist.

Har prøvet med hjortetaksolie, menneskehår, deodorant og meget andet uden effekt.

Og det blev ikke bedre, da nogen for nogle år siden udsatte opdrættede dådyr. De er vant til mennesker og ikke bange for noget. De er næsten ikke til at jage ud af haven og man kan komme meget tæt på dem. Fordelen er, at man så kan få nogle gode billeder, men det kan ikke opveje ødelæggelserne.

Da vi stadig gerne vil have frugttræer i haven, har vi nu lavet en 1,8 m høj indhegning på 200 m2, som vi vil tilplante med frugttræer her til efteråret. Når træerne så bliver store nok, vil vi plante dem ud i haven. Desværre kan de godt springe over hegnet, hvis de vil, men vi håber, at de finder et andet sted at spise. Jeg har ladet mig fortælle, at hvis man skal være helt sikker på, at de ikke kan springe over, så skal hegnet være 3 m højt - ikke særligt kønt at skulle se på.

Jeg er efterhånden godt træt af både rådyr, dådyr og harer, men det skar alligevel i hjertet, da jeg tidligere på året så ræven komme løbende med et lille kid i munden.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-08-12 14:03

Sælg ejendommen til en eller anden køwenhavner-naturelsker. Jeg har set boligannoncer, hvori der står; En naturperle, hvor fasaner og og råvildt kommer helt tæt på huset.
-Og så er der ellers smurt 200.000 oveni prisen.

Vend det negative til noget positivt.

Mvh.
Tommy.
Har sendt habitten til rensning - den skal være klar til den 21.08.2012

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 16-08-12 16:39

Hej susss.

Tag kontakt til en skovfoged i dit nærområde - han ved hvordan skovens folk plejer at gøre i forbindelse med indhegning af nyplantninger. Jeg er helt enig med andre i, at det er den mest effektive måde, hvis du ikke vil have dyrene til at "pleje" din have
Held og lykke med dit forehavende.

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-08-12 17:12

Har sendt habitten til rensning - den skal være klar til den 21.08.2012

Jamen, jeg glæder mig til at se dig på lørdag klokken 13.00 her på matriklen. Adressen har du jo - så jo! Jeg glæder mig. Masser af røget rådyrkølle, laks og hellefisk + det løse i form af salater, skinker og vildtfrikadeller. Vinen er helt i top.

Mvh.
Tonganeseren

Og skriv så ikke, at renseriet er brændt ned.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-08-12 17:13

Til øldrikkerne har jeg købt i frøers mængde fra de hersens små lokale bryggerier.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-08-12 18:25

Tak for det.
Hmmm..... jeg skal se om jeg får tid til at smutte forbi.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : susss

Dato : 16-08-12 21:18

Takker for alle dem der har skrevet her..så nu skal jeg igang med at finde ud af hvad der hjælper her i nat..har sprøjtet hjorte taks olie på træer stolper snor osv..så lad os se om den er i haven i morgen tidlig igen igen...jeg vender tilbage med resultatet i morgen ..

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-08-12 22:29

Susss, jeg er ganske sikker på, at alle de velmente råd du har modtaget, de hjælper dig overhovedet ikke. Det ved jeg fordi, alle rådene har været afprøvet 1000 gange før - og desværre uden nogen form for effekt. Det kan godt være at hjortetakstolie, menneskehår osv..osv hjælper et par dage - men så er det slut - råvildtet kommer igen.
Rundt om i det ganske land er der i hundredevis af husejere og kirkegårdsgarntnere, som har problemer med det råvildt som har fået for vane, at rende ind i haver og kirkegårde og æde alt hvad råvildtet synes er lækkert. Alle disse mennesker har prøvet lige netop de råd som du har modtaget - men det hjalp desværre ikke. Der er kun en farbar vej - og det er aflivning - eller regulering, som det hedder i jægersproget - af det råvildt, der drister sig ind i din have, men det kan du af gode grunde ikke, på grund af naboer. Jeg er vidende om, at flere kirkegårde benytter sig af regulering af det råvildt, som plager gravstederne - dog ikke med riffel men med bue og pil.

Der er kun en måde - og det er, lev med problemet og lad være med at plante de blomster som råvildtet kan li' ! Sådan er det, desværre.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 17-08-12 07:51

Hurra inge rådyr til morgen ...hun kunne ikke lide hjorte taks olie...men ja det kan være at det bare hjælper et par dage , også er der her igen..så men vi indhegnet haven så er det slut hvis vores jæger ikke lige får ram på den når tiden kommer til at skyde dem.

Godkendelse af svar
Fra : susss

Dato : 17-08-12 07:52

Tak for svaret Nordsted1. Dit olie hjalp i nat..så jeg håber at det kan lykkes for en tid...

Kommentar
Fra : susss

Dato : 17-08-12 07:53

Ja Tommy muligt at du har ret og det har du sikkert...vi må se tiden an også bliver der hegnet ind..

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-08-12 08:27

Nu er regulering med bue og pil ulovligt, der må være tale om almindelig jagt, eller regulering med skydevåben.
Hegning er en langtidsholdbar løsning, nu skal vi vel heller ikke lave det om til, et monster problem for at få et endnu mere udbredt kultursamfund, lad os beholde lidt af natursamfundet, og med hvad deraf medfølger.
Vi har de samme "oplevelser" med rådyr på græsplænen og ingen tulipaner m.m ., indtil jeg fik hunden til at motionere de kønne små hjorte lidt.
Vi tager kampen op igen til næste år, dog uden våben. Skægt nok er en af naboerne antijægere,, lige indtil angrebet satte ind på hans matrikel midt i køkkenhaven, nu skal de bortskydes, fredning eller ej, men sådan er der jo så meget.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-08-12 09:16

Citat
Nu er regulering med bue og pil ulovligt, der må være tale om almindelig jagt, eller regulering med skydevåben.
Du har måske aldrig hørt om dispensationer ? Jeg tror næppe, at jagten på kirkegårde bliver lejet ud. Helt konkret kan fortælle dig, at det drejer sig om Maribo Domkirke.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-08-12 09:54

Nu er der ikke tale om en kirkegård her, med en gravfred som skal håndhæves, men om en have i landlige omgivelser, med jægere klods op af haven.
Og nej Jagten i Lynetten, har jeg heller ikke hørt bliver lejet ud, bare til orientering, hvis den kobling skulle dukke op

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-08-12 10:38

Citat
men om en have i landlige omgivelser, med jægere klods op af haven.
Nemmerlig BW. Derfor skrev jeg også:
Citat
men det kan du af gode grunde ikke, på grund af naboer.

Koblingen til kirkegården blev brugt til understregning af, at hverken hjortetaksolier, menneskehår, osv osv osv osv osv osv hjælper ikke !! Der er kun én farbar vej - aflivning af råvildtet.

Med disse ord vil jeg gå ud og bestille noget - arbejde forstås.
Dørgerikter og vinduer maler jo ikke sig selv, desværre. Så må far jo.....

Mvh.
Tommy
1. stryger