/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Povlsker contra Sct. Poulsker.
Fra : spimmer
Vist : 843 gange
200 point
Dato : 12-08-12 12:52

Hej.
Jeg sidder og roder med min slægtsforskning. Og så er jeg rendt på en ane, som er gift i Povlsker på Bornholm og gift i Sct. Poulsker.
Hvad er forskellen?
spimmer.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 12-08-12 12:56

Det er da helt sikkert http://www.poulskerkirke.dk/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-12 13:34

Det hedder

Povlsker sogn, Sønder herred, Bornholm amt

fra sognetræf...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-08-12 13:42

Kirken hedder Sct. Povls Kirke og ligger i Poulsker sogn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-12 13:56

Men det er her du skal søge:

Povlsker Bornholm Sønder Bornholm Povlsker 1847 1868 X X
...
Povlsker Bornholm Sønder Bornholm Povelsker 1949 1972 X X

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-12 13:58

Selvfølgelig, det glemte jeg.

Fra kirkebøgerne her:
http://www.sa.dk/ao/Kirkeboeger/default.aspx

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-08-12 16:19

Der er andre der roder rundt
Kirken i Povlsker hedder Povlskirke; og det kan Kort & Matrikelstyrelsen pudsigt nok godt stave til. Det kan kirken selv derimod ikke: Den kalder sig på hjemmesiden ’Sct. Povls Kirke’ – som det ses oven i købet med et normstridigt c i stedet for k – og skriver, at den ligger i ’Poulsker Sogn’. For at gøre forvirringen fuldkommen hedder kirkens hjemmeside www.poulskerkirke.dk.
http://www.arctic-journalists.com/indlaeg/pollensamling/ugensblomst.aspx?klumme=20110207.xml

http://da.wikipedia.org/wiki/Poulsker_Sogn

Kommentar
Fra : netop

Dato : 12-08-12 16:35

Citat
Der er andre der roder rundt

Uanset det ene eller det andet udsagn, er der kun tale om én kirke nemlig som tidligere nævnt:

http://www.poulskerkirke.dk/

Citat
For at gøre forvirringen fuldkommen hedder kirkens hjemmeside www.poulskerkirke.dk.

Jeg kan ikke få øje på hvor meget forvirring det kan give - hvor mange kirker tror du der ligger i Poulsker sogn...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-08-12 17:08

Ked af det, undskylder så meget.

Er ved at spille wordfeud for første gang, og var derfor forbløffet over ordstillinger og talemåder, og er ligeledes ved at oversætte en bog med gammel skrift, beklager jeg blandede mig i noget jeg skulle holde mig fra.
Den sved........

Beklager endnu engang, - og tak for øjenåbneren.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-12 17:50

Så er det nok mig der roder rundt,
fordi jeg gik ud fra at spørgeren ville finde sin slægtning på nettet,

og det finder hyn i AO som angivet ,
ikke i Sct. Poulsker kirke, hvor skøn den ellers måtte være...

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 12-08-12 18:35

du spimmer, kan jo også oplyse hvem du søger efter
navn, født hvornår, og døbt i Poulsker kirke?

så finder vi ham/hende til dig, ikke i kirken, men i kirkebøgerne på AO...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-12 18:39

Rettelse,
navn?, gift hvornår??, i Povlsker kirke...

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 13-08-12 06:31

Hej.
Aksel Mathias Hansen er født d. 13-12-1905 i Poulsker, og er døbt samme sted d. 10-1-1906.
Hans forældre Lasse Andreas Hansen og Mathea Louise Holm bliver viet i Sct. Poulsker d 14-12-1904.
spimmer.

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 29-08-12 06:39

Tak for svaret svendgiversen.