/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Er Islam mere voldelig end kristendommen
Fra : kartoffel88
Vist : 1021 gange
193 point
Dato : 11-08-12 13:25

En af mine venner gik helt i selvsving forleden, og begyndte at ævle løs om at islam er mere voldelig end andre religioner. Normalt ville jeg blot tænke at vedkommende er ubelæst og/eller fordomsfuld, men han plejer at være ret fornuftig og analyserer normalt tingene grundigt.

Så mit spørgsmål er om han har ret i det han siger, eller om han læser for meget EB og BT og 180 grader og alt det andet hadefulde propaganda.

Hvad mener i?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 11-08-12 14:15

Citat
Normalt ville jeg blot tænke at vedkommende er ubelæst og/eller fordomsfuld

Hvad synes du selv?

Det er vel i og for sig ikke religionen som sådan -
men dem der tolker og udøver den det handler om!?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-12 14:48

Går man et par hundrede år tilbage var der næsten ingen forskel når det gjaldt krige og undertrykkelse af befolkningsgrupper, men kvinderne havde det nok lidt bedre under kristendommen selv om de ikke havde meget at skulle have sagt.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 193 point
Dato : 11-08-12 15:11

Islam er måske blot nogle år bagud...

Fortidens korstorg var også blodige. Der er en del der op gennem historien er blevet slået ihjel af personer der bilde sig inde at de var mere kristne end den der blev slået ihjel.

Hvis man skal bedømme noget sådan objektivt, skal man se på om det religiøse grundlag for at dræbe er anderledes. Hvis man tager bibelen som grundlag, var er gamle testamente fyldt med beretninger og drab på grundlag af tro, og som en opfyldelse af at være korrekt troende.

Det var beskrevet hvem der skulle stenes for hvilke handlinger, denne straf skulle eksekveres. At visse muslimskelande videreføre denne gamle afstraffelses metode, handler i min optik om at de ikke - er kommet videre.

Om at udkæmpe krige og slå ihjel i overbevisning om at gøre Guds vilje, adskiller islam sig ikke fra kristendommen. "Guds eget land" USA velsigner også deres soldater inden disse går i krig.

De Japanske selvmordspiloter tilhørtet som shinto som var statsreligion det hvoer de blev udsendt fra.

Så hvem hvilken religion der er mest blodig kan være svært at svar på - men bagudrettet har den ene vist ikke noget at lade den anden høre, hvis man overordnet taler kristendom eller Islam.

Men fremadrettet, her og nu mangler Islam nok en reformation... til en synkronisering af praktisk religionsudøvelse og balanceret menneskesyn.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : theipeter

Dato : 11-08-12 17:44

Citat
Forbud mod at dræbe en troende (dvs. en muslim).
Sura 4.92-93 Det må ikke ske for en troende, at han dræber en troende, undtagen af uagtsomhed

Sura 4.163-165 Der gives lov til, at den dræbtes nærmeste kan udøve gengældelsesdrab (qisas).
Ligeledes gives der ret til at dræbe personer, som falder fra islam,
og ret til drab på vantro ved jihad og personer, som bekæmper islam (læs alle ikke muslimer)

Påbudet om kamp (jihad) mod de vantro
9.29 I skal bekæmpe dem, der ikke tror på Allah og på den yderste dag, og som ikke holder det
for bandlyst, som Allah og hans sendebud har bandlyst,
og som ikke er lydige mod sandhedens religion (islam)

det lyder drabeligt,
http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=238

det samme mener jeg ikke er tilfældet for kristendommen (i dag)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-12 21:07

De to trosretninger er ikke i sig selv voldelige.
Men alle dem som benytter troende menneskers uvidenhed til egen gevinst - kan være meget voldelige.
Den meget voldelige sharia lov er vist noget de rabiate har fundet på senere.
Alle de rabiate "troende" må være fandens værk, og ikke noget guderne har styr på.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-08-12 22:52

Flest drab i menneksets historie foretaget i religionens navn.

Den rekord tilfalder uden al tvivl kristendommen, herunder katolicismen, korstogene og inkvisitionen er indtil videre langt fra at blive overgået.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-08-12 12:02

Denne her,underbygger ikke ligefrem din påstand,Kortoververden:
http://ekstrabladet.dk/112/article1806445.ece

Men nu er jeg heller ikke i tvivl om kvilken "gruppe",du tilhører.

Man kan godt komme,lige fra knæbøjninger i moskeen,og med det samme starte en volds orgie.

Jojo,islam er en virkelig fredelig religion.(Men dem der udøver den,er beviseligt fulde af løgn).

M.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-08-12 16:49

@Mosebaek

SÅ hvillken "gruppe" mener du jeg tilhører?

I øvrigt synes jeg ikke der er noget i artiklen der har noget som helst at gøre med det jeg skrev.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 13-08-12 00:56

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 30-12-12 15:14

Citat
Det er vel i og for sig ikke religionen som sådan -
men dem der tolker og udøver den det handler om!

Religionen er vel repræsenteret af dem der tolker og udøver den og dermed bliver det religionen ?. Islam er helt klart en voldens og undertrykkelsens religion da det jo er den måde den leves på. Man skal heller ikke læse ret langt ind i koranen før den er fyldt med undskyldninger for at myrde andre. I særdeleshed hvis der er tale om ikke troende.
Jeg er selv ateist og det der forskrækker mig mest er muslimers hurtighed til at hoppe på jihadvognen ligeså snart en eller anden mullah opfordrer til det. Og ligeledes deres generelle påfaldende tavshed når der begås forbrydelser i islams navn.
Islam er hjernevaskelse og fordi det har stået på så længe er det svært for muslimer at se ud over religionens love.
Se bare hvordan demokratiprocessen i Egypten er ved at kollapse næsten inden den er begyndt. Præsident Mursi forsøger at præge den nye netop vedtagne forfatning i en retning der er muslimsk med deraf følgende udemokratisk lovgivning og manglende borgerrettigheder.
Det positive hvis man kan kalde det det er at islam er selvdestruktiv i og med den forhindrer enhver udvikling i demokratisk retning. Viden er en trussel mod religionen i Islamiske lande. Der er flere muslimer der slår muslimer ihjel end nogen andre. Så længe mullaherne bestemmer vil den islamiske verden stå stille og sakke længere og længere bagud i forhold til den øvrige verden. Det vil ende med et kollaps og en nedsynken til et endnu lavere niveau. Det samme er forøvrigt tilfældet med stærkt fundamentalistisk kristne samfund. Noget som mange afrikanske lande døjer med.
Religion er, generelt, bavl og overtro og burde ikke spille nogen rolle i en moderne verden. Det har jo også vist sig at jo mere velfungerende et demokrati er jo mindre vender folk sig mod religion.
Jeg har aldrig kunnet forstå hvordan man kan sætte sin lid til noget så flygtigt og udokumenteret som koranen eller biblen eller hellige bøger i det hele taget.