/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvem skal nummereres ?
Fra : theipeter
Vist : 886 gange
22 point
Dato : 09-08-12 19:38

der er tale om at politiet måske skal nummereres,

var det måske nemmere at nummerere alle uromagerne, ?
det er tilsyneladende samme personer der dukker op, hver gang der er chance for at genere politiet,
og hindre politiets forsøg på at opretholde ro og orden, til gavn for alle de lovlydige borgere,
som der trods alt, - og heldigvis,- er stort flertal af.

personligt mener jeg at politiet gør et stort arbejde, ofte under urimelige vilkår,
for at holde nogenlunde ro og orden,
en ro og orden vi alle har været med til at vedtage.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 09-08-12 19:59

Jo, men det nytter jo ikke noget at politiet kan misbruge sin magt uden at blive stillet til ansvar. Det er jo i særdeleshed vigtigt at vi alle sammen kan have tillid til politet - og derfor har netop politiet et stort ansvar for at overholde loven.

Det nytter ikke at man ikke kan identificere de brodne kar, og det er ualmindeligt klamt når både andre betjente og politiets ledelse dækker over dem.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 32 point
Dato : 09-08-12 20:10

Fuldstændig enig,theipeter.

Ufatteligt at der stadig kan rekrutteres nye Politibetjente....og Fængselsbetjente.

Man skal ialtfald være af en særlig støbning,for at klare den tilsvining,der tit finder sted.
Og for jævnlig at være i direkte livsfare.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-08-12 20:22

Og kunne man så bare gi`ham Bjørn Elmquist,en eller anden form for ukrudtmiddel.

Han er da noget af det mest usle,væmmelige,slimede og ækle menneske,jeg har set/hørt.
En skamplet på den danske advokat stand.

Et jammerligt medlem af menneskeheden.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-08-12 21:15

Det mærkelige er, at når politiet prøver at opklare en bandeforbrydelse, hører vi altid om at de der hærdede kriminelle holder sammen som ærtehalm (Blekingegadebandens medlemmer blev heller aldrig dømt for mord), og nægter at udtale sig!

Men når der er brådne kar i politiet (nej, jeg tror ikke der er mange af dem i korpset, men nogle er der, og man kan hurtigt blive frosset ud hvis man ikke holder tand for tunge), så opfører korpset sig som bandidos, HA, etnerbander mm., og følger den gode gamle mafiamodel, omerta=tavshedens lov!

Det KAN ganske enkelt ikke passe, at man foretager en højprofileret arrestation af en internationalt eftersøgt terrorist, og når det viser sig det var en tilfældig udenlandsk flyttemand, så har politiet INGEN sagsakter, der kan vise hvem der stor for arrestationen.

Og her er der jo ikke tale om en ulovlig handling fra de involverede politifolks side, højst at de måske har været lovlig kontante overfor den formodede superskurk. Det ville højst give en mundtlig påtale, ingen problemer i den videre karriere.

Bjørn Elmquist gør såmænd bare det en advokat skal, varetager sin klients interesser, det gør enhver advokat, det er det de lever af, og de må være ligeså partiske, ensidige mv., som de har lyst til.

Politi, og anklagemyndighed, har derimod PLIGT til at være objektive, jf Retsplejelovens

" § 96. De offentlige anklageres opgave er i forbindelse med politiet at forfølge forbrydelser efter reglerne i denne lov.

Stk. 2. De offentlige anklagere skal fremme enhver sag med den hurtighed, som sagens beskaffenhed tillader, og derved ikke blot påse, at strafskyldige drages til ansvar, men også at forfølgning af uskyldige ikke finder sted."

Jeg sidder tilbage med det indtryk, at anklagerne hverken har været hurtige, eller prøvet at få de strafskyldige draget til ansvar, men snarere skelet til, at de ikke skulle genere korpset.

Endelig undrer det mig, at anklagemyndigheden åbenbart kan beklage det grimme sprog, der er brugt, når de ikke har kunnet finde frem til, og derved høre, gerningsmændenes forklaringer

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-08-12 21:41

Et nummer på dem der er "fjolser" i kopset, kan jo være godt for dem der sagtens kan opføres sig "politiet værdigt".

Men for min skyld kan det godt være et nummer der skifter fra indsats til indsats, det behøver ikke være et for betjenten altid gældende ID nummer. Bare de har styr på hvem der gjorde hvad når det med mellemrum går galt.

I dag skal alle jo kunne dokumenterer alt, så her behøver Politifolk ikke at være fredet, blot de også får en værdig behandling, når de "kvajer sig". De er jo også kun mennesker...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-08-12 21:43

Mon ikke det er lovgivningen der er noget galt med - og dermed den flok vatnisser der sidder på tinget.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : theipeter

Dato : 09-08-12 22:10

Citat
Jo, men det nytter jo ikke noget at politiet kan misbruge sin magt uden at blive stillet til ansvar

hvad får dig til at tro politiet misbruger sin magt, og hvorfor skulle de gøre det,
er det ikke kun i de tilfælde at lovovertræderne, forhindrer politiet i at udføre de opgaver de bliver pålagt,

hvis politiet nægter at udføre det arbejde der bliver pålagt dem, bliver de vel fyret,
eller også er de ikke egnet til politiarbejde.

hvis de sympatiserer med lovovertræderne gør de vel noget ulovligt, ?

i mine unge dage, var vi heller ikke særlig begejstret for politiet,
især ikke når vi gjorde noget ulovligt, det kan jeg se i dag,
men jeg har aldrig haft noget at udsætte på politiet,
altid fået en fair behandling, og stoppet mens legen var god, det gør man tilsyneladende ikke i dag,
nu vil lovbryderne have lov til at overtræde loven uden politiets indblanding,

hvad vil der ske hvis vi alle bare ignorerer loven, og gør som det passer os. ?
i dag er det vel tæt på, politiet tør dårlig nok gå ind på christiania, af frygt for at blive såret/dræbt,

jo, selvfølgelig er der 'uheldige elementer' inden for politiet, det er der indenfor alt,
hvad med politik, bank/finansverden, osv. skal de også have et nummer,
når de ruinerer den alm. borger, og efterfølgende dækker over de skyldige.

hvis ballademagerne overholdt loven, opstod er ikke nogle 'uheldige episoder'.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-08-12 22:17

Citat
men jeg har aldrig haft noget at udsætte på politiet,

Det er jo ikke det samme som andre ikke har haft det.... Vi kan jo kun tale om det vi selv oplever.

Det er sjældent der kun er en "sandhed".

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 09-08-12 23:41

Citat
Det KAN ganske enkelt ikke passe, at man foretager en højprofileret arrestation af en internationalt eftersøgt terrorist, og når det viser sig det var en tilfældig udenlandsk flyttemand, så har politiet INGEN sagsakter, der kan vise hvem der stor for arrestationen.

Citat
Jeg sidder tilbage med det indtryk, at anklagerne hverken har været hurtige, eller prøvet at få de strafskyldige draget til ansvar, men snarere skelet til, at de ikke skulle genere korpset.

Du har fuldstændigt ret, vagnr.

Jeg troede, at vi var kommet videre her i DK, meget mærkelig historie, som jeg håber, nogle politikere får interesse for.

Kommentar
Fra : theipeter

Dato : 10-08-12 01:04

Citat
Det er jo ikke det samme som andre ikke har haft det.... Vi kan jo kun tale om det vi selv oplever.

Det er sjældent der kun er en "sandhed".

har du måske selv fået en uretfærdig behandling af politiet, ?

jo, det ville være rart hvis fik set alle sager fra to sider - begge parter,
men det forkommer mig at det næsten altid er politiet der bliver fremstillet som skurke,
og de virkelige skurkene som rene engle, der bliver overfuset af politiet, HELT UDEN GRUND

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-08-12 01:27

Citat
har du måske selv fået en uretfærdig behandling af politiet, ?

Har det betydning?

Hvis man har rent mel i posen, sker der vel ikke noget ved at vise posen frem....

Er det ikke lidt naivt at tro, at det kun var Guds bedste børn der blev betjente?

Hvis vi lader være med at være forudindtaget om hvem der er de gode og hvem der er de onde, vil det være lettere at tale om emnet. Det er dog først når man er udstyret med magt og magtmidler, at man kan komme til at misbruge sin magt.

Hvis man har stået og modtaget brosten i 6 timer på Nørrebro, kan det vel "teoretisk set" godt ske at ham der kommer under kniplen næste gang, får lidt mere end, hvad loven hjelmer ret til.

Men dette retfærdiggør (set med mine øjne) ikke unødig magt anvendelse... Blot at man har fundet sig i meget, og det så går ud over de forkerte.

Vi har alle nummerplader på vores biler, for at politiet kan finde frem til føre, når nogen har brudt loven. Skønt vi "alle" der fører bil har kørekort, er 18 år og lovlydige borgere. Men vi er vist alle glade for at nummerpladen kan hjælpe med at finde frem til flugtbilister, når nogle ikke vil stå til ansvar for deres handlinger....

Blot fordi man har fået pistol og Politiskilt, bliver man ikke med mine øjne mere fejlfri. Når politiet ikke kan (eller vil) finde frem til de betjente der kørte "skovtur". Kan det måske være en fordel for dem at få lidt "hjælp" til dette fremadrettet.

Mvh Benjamin
PS. der i øvrigt i er godt tilfreds med det Politi vi har.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-08-12 05:55

Citat
hvis ballademagerne overholdt loven, opstod er ikke nogle 'uheldige episoder'.

Theipeter, det der skete under COP15 var, at lovlige demonstranter blev udsat for overgreb fra politiet, der siden blev DØMT til at betale erstatninger til flere hundrede af dem, for futtogssidning, ulovlig tilbageholdelse mv.

Det tror jeg så ikke var de enkelte betjentes, men politiledelsens, fejlskøn, det blev opklaret, politiet tabte sagerne, det er sådan den slags sager kan og bør håndteres.

Men at det ikke er muligt for anklagemyndigheden at finde ud af, hvem der lavede den store terroristanholdelse, er utænkeligt.

Det forudsætter, at de involverede politifolk ikke straks har indberettet det til deres leder, at lederen ikke noterede det eller bare husker det, at PET ikke straks blev underrettet (ellers havde deres sagsakter jo foreligget i alle detaljer, der var jo årvågne politifolk der skulle have en påskønnelse). En terroranholdelse er jo ikke ligefrem hverdagskost, alle der bare var lidt med må have det mejslet i erindringen!

Kommentar
Fra : theipeter

Dato : 10-08-12 12:35

Citat
Theipeter, det der skete under COP15 var,
at lovlige demonstranter blev udsat for overgreb fra politiet,

-- den sag kender jeg ikke meget til, !

men i det store hele, mener jeg at politiet gør et fint stykke arbejde,
især når man ser på den nedværdigende behandling de udsættes for,

i de 'gode gamle dage' havde de fleste en smule respekt for loven og dem der håndhæver den,
den tid er forlængst forbi,
i dag bliver loven - og dem der håndhæver den,
betragtet som noget man bare kan ignorere, især de unge, autonome mm.
hvis hver betjent skal forsynes med en 'nummerplade' går de vel en endnu vanskeligere tid i møde,
måske vil der ikke gå lang tid inden de kriminelle har en 'liste'
så de ved hvor hver enkelt betjent bor, så kan man jo gætte på hvordan arb. vilkårene bliver,

os,- fra den ældre generation, har stadig en smule respekt for loven,
og kan sagtens vedgå vores fejl, når og hvis vi laver nogle,
de yngre derimod, 'især fra visse miljøer',
mener tilsyneladende at det er politiet der gør en fejl når de håndhæver loven.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 10-08-12 14:29

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-52793499:eftersøgt-cop15betjent-meldte-sig.html?forside

Statsadvokaten har åbenbart haft en af de eftersøgte politibetjentes navn og nummer liggende hele tiden.
Pinligt, fyr hende.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 10-08-12 15:21

Alt for mange politibetjente er nogle arrogante, racistiske bøller, der gør som det passer dem.

De er ofte luddovne og udfører kun de opgaver, som de nu lige gider, og afviser nedladende resten med, at de ikke har mandskab nok - kaffepauserne er vigtigere.

De dækker over hinanden i misforstået loyalitet og slipper derfor igennem med meget magtmisbrug.

De kolleger, som er ansvarsfulde, bliver frosset/mobbet ud, hvis de ikke retter ind.

Hvis der skal være respekt for politiet igen, skal de uheldige elementer skæres væk med hård hånd og ikke konstant slippe med en løftet pegefinder.

Politistyrken skulle gerne bestå af ordentlige, modne, harmoniske mennesker med et stort overskud.

Adgangskravene er måske ikke skrappe nok?

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 10-08-12 15:33

http://www.bt.dk/krimi/betjent-raser-statsadvokaten-er-sloeset-amatoer

Politibetjent udtaler: "Statsadvokaten er en sløset amatør."

Kommentar
Fra : prio

Dato : 10-08-12 15:46

Statsadvokaten er inkompetent, ineffektiv og ligeglad
- og vil hellere anklage borgerne end hitte rede på, hvad politiet render rundt og laver:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-52873679:statsadvokaten-er-fuldstændig-ligeglad.html?forside

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-08-12 16:03

Det var noget af en svada prio.Forventer du at Ib Schønberg`s Panserbassen,kan bruges som rollemodel af politiet idag.

Husk på,det er de kriminelle der fastsætter spillereglerne.Det er vel ikke at si`e til,hvis nogle betjente bliver noget hårdhudet,når de dagligt bliver kaldt for nazisvin,og andre artige udtryk.

Og vær så glad for at du ikke bliver "beskyttet",af politiet i Rusland,ex Jugoslavien,de muslimske/arabiske lande.USA med for den slags skyld.Her kommer gangsterne ikke langt,med deres "rettigheder",fordi de har fået et blåt mærke,eller har pisset i bukserne,under en anholdelse.

M.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 10-08-12 17:06

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-52909953:ægtepar-politiet-var-hårdhændet-og-hånligt.html

Politiet var arrogante, og de ydmygede og hånede en lovlydig indvandrer.

Hvad fanden bilder de sig ind? - det er jo langt fra første gang, at politibetjente ikke kan styre deres racistiske tendenser.

De behandler snart alle indvandrere som kriminelle, og det hjælper så sandelig ikke på integrationen.

De er offentligt ansatte og endda TJENESTEMÆND, og de skal være NEUTRALE og varetage alle borgeres interesser.

Hvis de ikke kan finde ud af det, må de finde sig et andet arbejde.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-08-12 17:14

prio

Men først af alt... De er også kun mennesker.

Jeg er glad for at der er nogle der helt frivilligt vælger et job, hvor man bliver kaldt grimme ord, slået, hånet og i visse tilfældet kastet sten efter, blot fordi de laver det de er ansat og beordret til.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : prio

Dato : 10-08-12 18:12

Citat
Jeg er glad for at der er nogle der helt frivilligt vælger et job, hvor man bliver kaldt grimme ord, slået, hånet og i visse tilfældet kastet sten efter, blot fordi de laver det de er ansat og beordret til.

Der er mange jobs indenfor det offentlige, hvor man jævnligt blivet slået, hånet, spyttet på, kaldt grimme ting - fx socialpædagoger, sygeplejersker, hjemmehjælpere oplever det jævnligt.

- men derfor bliver det aldrig i orden at svare igen med samme mønt
- det er direkte uprofessionelt!!!
- hvis man ikke kan tåle mosten, må man finde et andet job.

For politiets vedkommende i denne sag, drejer det sig om, at de ovenikøbet tillader sig at behandle en borger ringe, udelukkende fordi vedkommende er indvandrer, og ikke fordi vedkommende har opført sig dårlig overfor politiet - altså rendyrket racisme.

Samtidig må klageren vent ie flere år på en afgørelse - et afslag!!
Først når pressen inddrages, får klagerens protester måske interesse.

Det er ikke i orden, og det er ikke første gang, at sådanne sager opstår.

Prøv at forestille dig, at det var dig selv, det gik ud over.
Du ville nok miste tilliden til politiet fuldstændigt - Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-08-12 19:23

prio,du ved tilsyneladende,en masse som jeg ikke ved:
Citat
For politiets vedkommende i denne sag, drejer det sig om, at de ovenikøbet tillader sig at behandle en borger ringe, udelukkende fordi vedkommende er indvandrer, og ikke fordi vedkommende har opført sig dårlig overfor politiet - altså rendyrket racisme.

Eller postulerer du.....eller lever du i din egen verden,med skyklapper på.

Bl.a. er det politiets opgave at forebygge kriminalitet.Og snakker vi terrorisme,er det jo for de fleste alm.kendt,hvorfra det kommer. (Tilsyneladende ikke for dig). Den eneste,ikke araber/muslimske,storterrorrist jeg lige kan huske er Anders Behring Breivik. Du kan forgylde vores indvanderer,så meget du har lyst.Men du kan ikke omskrive statistikken.Vore fængsler er fyldt af dem.
Og endnu er de vel kun en halv mill. ud af befolkningen.

Til din orientering kan jeg oplyse,at der har været forsøg på flere terrorrist angreb,her i landet.Som vores dygtige politi,heldigvis (indtil nu) har fået afværget.

Og de er altså ikke kommet fra Søren eller Niels. Men fra Mohammed og Shahid.

M.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 10-08-12 19:43

Citat
Du kan forgylde vores indvanderer,så meget du har lyst.

?????????????????

- så læs dog, hvad jeg skriver, menneskebarn

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-08-12 20:20

Citat
- så læs dog, hvad jeg skriver, menneskebarn

Jeg kan kun forholde mig til den visuelle tekst. Hvad du skriver "mellem linjerne",er jeg ikke i stand til at afkode.

M.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 10-08-12 20:34

Ajjj, Mosebaek, denne tråd er jo ikke et spørgsmål om den muslimske indvandring og dens betydning for Danmark.

- men om politiets opførsel overfor en borger, som er i deres varetægt, og som de i følge borgeren har behandlet dårligt, og ligeledes hans hustru.

Jeg er sikker på, at du ikke vil påstå, at må håne og ydmyge en anholdt person - kriminel eller ej - netop fordi han er muslim???

Kommentar
Fra : theipeter

Dato : 10-08-12 20:54

Citat
Ajjj, Mosebaek, denne tråd er jo ikke et spørgsmål om den muslimske indvandring og dens betydning for Danmark.

- men om politiets opførsel overfor en borger, som er i deres varetægt,

-- der tager du helt fejl,

det handler om politiet skal nummereres som ('kriminelle')
eller de kriminelle skal, !

Kommentar
Fra : theipeter

Dato : 10-08-12 20:57

Citat
?????????????????

- så læs dog, hvad jeg skriver, menneskebarn

ok,- det prøver jeg lige,

Citat
Alt for mange politibetjente er nogle arrogante, racistiske bøller, der gør som det passer dem.

De er ofte luddovne og udfører kun de opgaver, som de nu lige gider, og afviser nedladende resten med, at de ikke har mandskab nok - kaffepauserne er vigtigere.

De dækker over hinanden i misforstået loyalitet og slipper derfor igennem med meget magtmisbrug.

De kolleger, som er ansvarsfulde, bliver frosset/mobbet ud, hvis de ikke retter ind.

Hvis der skal være respekt for politiet igen, skal de uheldige elementer skæres væk med hård hånd og ikke konstant slippe med en løftet pegefinder.

Politistyrken skulle gerne bestå af ordentlige, modne, harmoniske mennesker med et stort overskud.

Adgangskravene er måske ikke skrappe nok?

det er jo det rene vrøvl, som ene og alene stammer fra pressen,
der findes ikke skyggen af dokumentation for dine påstande,

i dit link
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-52909953:%C3%A6gtepar-politiet-var-h%C3%A5rdh%C3%A6ndet-og-h%C3%A5nligt.html

omtales nok så fint et -- 'ægtepar', !!
samtidig vises et billed af en hætteklædt person, (meget underligt)
mig bekendt går pæne og normale ægtepar ikke rundt i hættebeklædning,
det ser mere ud til at være politiets gl. kendinge, fra forbryderalbummet,
højest sandsynlig nogle der tidligere har provokeret politiet,

hvis du, -mod forventning,- har oplevet en dårlig behandling fra politiet
skyldes det helt sikkert at du er kriminel, provokerende, og meget flabet, (samtidig)

nævn en eneste grund til at politiet skulle opføre sig, eller behandle borgerne, dårligt/ubehageligt, ?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-08-12 21:08

Citat
Alt for mange politibetjente er nogle arrogante, racistiske bøller, der gør som det passer dem.

Citat
Statsadvokaten er inkompetent, ineffektiv og ligeglad

Din retorik,er ret "stram".

Citat
- men om politiets opførsel overfor en borger, som er i deres varetægt, og som de i følge borgeren har behandlet dårligt, og ligeledes hans hustru.

Godt du lige fik dette med:
Citat
og som de i følge borgeren

Hvis jeg bliver taget for hastighedsoverskridelse,eller i at stjæle naboens plæneklipper,vil jeg nok også "føle mig dårligt behandlet". Fordi en "borger",føler sig dårligt behandlet,behøver det jo ikke være sandheden.

Mon denne sag var pisket op i samme dimensioner,hvis det havde drejet sig om Niels Peter Hansen,fra Sønder Omme. Næh.....det er et simpelt forsøg på en kæmpe erstatning,til "skadeslidte".Mon ikke Bjørn Elmquist allerede er rekvireret.Det plejer at være hans speciale.

M.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 10-08-12 21:21

Citat
ok,- det prøver jeg lige

Ja, det var nu rettet til Mosebaek, men du er da også velkommen, theipeter.

Citat
samtidig vises et billed af en hætteklædt person, (meget underligt)
mig bekendt går pæne og normale ægtepar ikke rundt i hættebeklædning,
det ser mere ud til at være politiets gl. kendinge, fra forbryderalbummet,
højest sandsynlig nogle der tidligere har provokeret politiet,

Hvis du med den hætteklædte person, theipeter, mener den person, der er iklædt en hvid heldragt - så drejer det sig om en dragt, som politiet har iklædt den flyttemand, som de fejlagtigt troede var en terrrorist - og ikke een af "politiets gamle kendinge fra forbryderalbummet"!!!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-08-12 22:04

For lige at vende tilbage til

Citat
Det tror jeg så ikke var de enkelte betjentes, men politiledelsens, fejlskøn, det blev opklaret, politiet tabte sagerne, det er sådan den slags sager kan og bør håndteres.

Der er (næsten) intet galt i, at politiet engang imellem foretager et fejlskøn i en akut situation, og kommer til at tilbageholde en uskyldig, og måske behandler den pågældende lidt hårdere (fordi de fx tror det er en hærdet terrorist) end de ville gøre overfor en pæn ældre bedstemor. Alle oplever at der smutter en finke af panden!

Det der er galt i denne, og andre sager mod politiet er, at det så ofte sker, at politi/anklagemyndighed ikke kan finde frem til den der har gået over stregen, selv når det drejer sig om rene bagateller. Det er næppe udtryk for generel inkompetence, men generel sammenspisthed.

I den konkrete sag har jeg netop set formanden for Kbhs politiforbund fortælle, at en betjent, der formentlig er ham der er blevet klaget over, efter sagen kom i medierne, har meldt sig selv, og at denne betjent aldrig er blevet kontaktet, selv om hans navn var kendt, idet det stod i anholdelsesrapporten.

Det burde være fyringsgrund for statsadvokaten, at nosse rundt i 2½ år, uden at checke papirerne.

Selvf burde betjente, ligesom alle os andre, være fejlfri, men der er pokker til forskel på at kvaje sig i en akut situation og på at bruge 2½ år på IKKE at undersøge anholdelsesrapporten eller noget som helst andet, der kunne bringe klarhed over forløbet.

Men theipeter, jeg er noget forbavset over at du som svar på skriver

Citat
Theipeter, det der skete under COP15 var,
at lovlige demonstranter blev udsat for overgreb fra politiet,

Citat
-- den sag kender jeg ikke meget til, !

Det var noget af det der blev dækket mest under topmødet, hundredvis af demonstranter blev sat i futtog (for ikke tog- eller politikyndige bundet med strips, sat på gaden i lange rækker i timevis i frostvejr uden at kunne bevæge sig eller tisse (undt i bukserne)), andre smidt i små trådnetsbure, begge dele blev ved retten erklæret ulovligt og erstatningspådragende for politiet, andre fik knippelsuppe uden grund, de 3-4 personer der snød sig ind til en gallamiddag med dronningen og viste et banner blev anklaget for majestætsfornærmelse med en strafferamme på 2 års fængsel, for at blive idømt 14 dages betinget fængsel, osv.

Kort sagt, politiet gik helt over gevind, det kan ske, men de kom til at betale erstatninger til dem der ikke var blevet behandlet efter reglerne, og det er helt efter bogen.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 10-08-12 22:06

Citat
Hvis jeg bliver taget for hastighedsoverskridelse,eller i at stjæle naboens plæneklipper,vil jeg nok også "føle mig dårligt behandlet". Fordi en "borger",føler sig dårligt behandlet,behøver det jo ikke være sandheden.

Nu drejer det sig ikke om en hastighedsoverskridelse, Mosebaek, men om en borger, der midt i sin arbejdsdag som flyttemand, bliver anholdt, lagt i håndjern og kørt rundt i flere timer.

At dette er de faktiske forhold, er der vist ikke nogen, der benægter - og at borgeren var fuldstændig uskyldig i mistanken om terror, har jeg heller ikke hørt nogen benægte.

Alene den oplevelse hører ikke til småtingsafdelingen, men at borgeren så yderligere påstår, at han hånes og ydmyges - bl.a. nægtes toiletadgang - kan du så påstå er løgn?
- men du vil vel ikke også nægte ham ret til en ordentlig klagebehandling?

Man KAN selvfølgelig også gå hele vejen og sige, at det blot drejer sig om en skide muslim, der selv er ude om det hele, og at han nok gik rundt med terrorplaner alligevel!
- og godt at politiet fik ham ned med nakken.

Godnat, mine herrer, nu har jeg vist sagt mit i denne tråd.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-08-12 00:10

Citat
men at borgeren så yderligere påstår

Hvad en "borger" påstår,skider jeg et langt lige stykke.Sådan generelt:har du så oplevet andet,end en såkaldt "borger",benægter fakta.Og kommer med påstande,der evt. kan hjælpe ham økonomisk.
Vore indvandrerer,er ikke dumme.....de ved lige nøjagtig,hvilke strenge de skal spille på.

Og det er ikke bare her i landet.Den muslimske satan,der likviderede 7-8 jødiske personer i Frankrig,her i foråret,har en far,der sagsøger det Franske politi,for at ha`dræbt hans søn.
Ja,godaw do.
Jo dumme er de sku ikke,der er penge at hente,her i de vestlige lande.
Ufatteligt,at vi finder os i,at blive trukket rundt ved næsen,af dette afskum.

Men som sagt,den "gode" Bjørn Elmquist,skal nok hjælpe den "stakkels" borger,til nogle tusinder gode danske kroner.Det er jo dette,det hele går ud på.....og så er den sag ude af verden.

Penge hjælper gevaldigt på folks "psyke".

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-12 06:41

Måske er problemet i denne, som så mange andre sager vedr. politiet, at politi, anklagemyndighed og domstole hører til det samme system, har samme topledelse (justitsministeriets departementschef) og minister, justitsministeren.

Det betyder, at den sikre karrierevej for en dygtig jurist er at blive ansat i justisministeriet, være på turnus i politi/anklagemyndighed/domstole som ung, og senere få sin slutstilling som politimester for en stor politikreds (Johan Reimann i Kbh, fx), eller statsadvokat (fx Lise-Lotte Nilas, statsadvokat for Kbh og Bornholm, der sjovt nok er gift med en departementschef, der også er "vokset op" i justitsministeriet).

Hovedvejen til at blive højesteretsdommer er stadig at have startet karrieren i Jutitsmininisteriet, selv om der de seneste år er kommet "nye" typer ind, advokater og universitetsfolk. Jeg ved godt at domstolsstyrelsen formelt er uafhængig, men den hører stadig under Justitsministeriet

I de fleste andre lande hører politiet under indenrigsministeriet, mens anklagemyndighed og domstole hører under justitsministeriet, så der som udgangspunkt er flere karriereveje til topstillingerne, og dermed formentlig mindre sammenspisthed!

Slutter med at citere Kaj Vittrup, tidl chefpolitiinspektør i Kbh: "Nej, nej, nej, totalt udelukket!" på spm om Kbhs politi kan undgå at vide, hvem betjentene var.

Men det var åbenbart ikke meningen, at den forurettede og ofenntligheden skulle have det at vide

Så det var måske på tide

Kommentar
Fra : theipeter

Dato : 11-08-12 11:24

Ang. COP15 anholdelserne,
det fremgår ret tydeligt at politiet er dømt for ulovlig anholdelse af formodede ballademagere,

dvs. politiet kunne ikke godtgøre/bevise at de anholdte var kommet for at lave ballade,
(det betyder ikke at ballademagerne ikke var skyldige - kun at politiet ikke kunne bevise det)

"formodede ballademagere" -- når jeg kikker på vedh. foto, er jeg helt enig i politiets vurdering,
http://www.information.dk/291625

der er visse "typer" der KUN kommer for at lave ballade,
absolut ikke for at, 'drikke morgenkaffe og hygge sig', som normale,

HVIS disse ballademagere havde et NUMMER stemplet i panden,. ! (og ikke politiet)
ville de været langt lettere at identificere, og behandle retfærdigt,

og så ville det måske være rimeligt at ballademagerne betalte for deres ødelæggelser,
som loven er nu, - modtager de penge, - for at ødelægge andres ejendom,

i 'paradis' Christiania, har ballademagerne deres helt egne regler (love)
der kommer du ikke ind, medmindre du underkaster dig Christianias-loven.

hvem vil du helst have til at beskytte dig,
politiet, eller ballademagerne, ?

jeg vælger politiet.

og jo, der er 'sorte får' indenfor politiet, som i alle andre
de skal naturligvis findes og afskediges - helt enig,

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-12 11:37

theipeter, Dk, og andre retssamfund, har en grundregel om at man er uskyldig, indtil det modsatte bliver bevist.

Du arbejder åbenbart med det modsatte, man er skyldig selv om man bliver frifundet.

En af grundene til din fejlagtige opfattelse kan være, at du blander begivenhederne på Nørrebro i maj1993 (de voldsomste gadeoptøjer i Kbh siden 2. verdenskrig) sammen med de fredelige COP15 demonstrationer på Amager og Christianshavn i december 2009.

Det kunne statsadvokaten ikke gøre meget bedre

Kommentar
Fra : jaså

Dato : 11-08-12 13:17

Kai Vittrup har da ret:
http://www.dr.dk/P4/Kbh/Nyheder/Koebenhavn/2012/08/10/074613.htm

At man kommer til at anholde en flyttemand, samt nogle af de mennesker, som han skal flytte for, under påskud af at han og hans kunder er terrorister er "bare ikke OK" ...

Det må tages op.

Hvordan kan sådan en fejl foregå?

Kommentar
Fra : jaså

Dato : 11-08-12 13:19

Bjørn Elmquist er en yderst sympatisk forsvars-advokat.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 11-08-12 13:49

Citat
Bjørn Elmquist er en yderst sympatisk forsvars-advokat

Han har ihvertfald (som den eneste?) arbejdet ihærdigt for at yde ovennævnte flyttemand (og hans kunder) lidt retfærdighed - og det tager jeg hatten af for.

Hvis Elmquist ikke var gået til pressen, var sagen aldrig genåbnet - Danmark fremstår snart som en bananrepublik.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-12 15:03

Citat
At man kommer til at anholde en flyttemand, samt nogle af de mennesker, som han skal flytte for, under påskud af at han og hans kunder er terrorister er "bare ikke OK" ...

jaså, selvf er det aldrig OK at begå fejl, men dem der aldrig begår fejl laver ikke noget.

Fejlen, på langt sigt, ligger i, at man ikke retter op på det bagefter med en undskyldning/erstatning, og tilsyneladende heller ikke gør sig umage for at opklare sagen.

Kommentar
Fra : theipeter

Dato : 11-08-12 18:05

Citat
theipeter, Dk, og andre retssamfund, har en grundregel om at man er uskyldig, indtil det modsatte bliver bevist.

Tror godt jeg kender loven så nogenlunde,
og det er jeg sikker på at de ’fredelige’ demonstranter, også gør,
alligevel overtræder de den hver gang der skal demonstreres, helt bevidst,

@Vagn,- - du hedder vel ikke Marianne Jelved, i det virkelige liv, ?
bare en tanke der strejfede mig. !

hvorfor tror du en fast gruppe ’fredelige demonstranter’ går med ’tørklæder’ og ’elefanthuer’
altså dem politiet gerne vil afskære fra at demonstrere/lave ballade. ?

http://www.sikkerhedsbranchen.dk/billeder/Paragraf-henvisninger%20til%20etiske%20regler%20for%20vagt.pdf

Citat
Retsplejeloven § 108

Politiets opgaver er at holde sikkerhed, fred og orden samt påse at love og vedtægter bliver
overholdt. De skal forhindre forbrydelser og efterforske og forfølge forbrydelser når de er
sket.

altså
De skal forhindre forbrydelser

maskeforbud
http://www.retssal.dk/?page=emne&id=691&indexid=676

Citat
Maskeforbudet fremgår af Straffelovens §134b:
Den, der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Stk. 2. På samme måde straffes den, som på offentligt sted besidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af ansigtet under de i stk. 1 nævnte omstændigheder.

Altså
Stk. 2. På samme måde straffes den, som på offentligt sted besidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af ansigtet

så kan du kaste et blik på billedet igen og se om du nu kan forstå meningen i anholdelsen.
http://www.information.dk/291625

mht. flyttemanden,
er der nogen der kender hans personlige forhold, og baggrund for anholdelsen,
altså udover hvad der står i pressen (pressen er vel ikke altid helt troværdig)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-12 18:21

theipeter, nej, jeg hedder ikke Marianne, men du hedder måske Karsten Nonbo?

Jeg kan, i modsætning til dig, fx ikke se masker på informations billede, men det er vist stadig lovligt at klæde sig efter årstiden, som det ser ud til at de fredelige og frikendte demonstranter har gjort, men de har nok ikke klædt sig til at sidde i timevis på frostkold asfalt.

Og mon ikke vi alle kan være tjent med, at en sag behandles af by- og landsret, og kommer frem til det samme resultat, at politiet overreagerede voldsomt. Begge retsinstanser har givetvis haft bedre oplysninger om hvad der foregik end du og jeg (og Nonbo!)

Det samme ser ud til at have været tilfældet ved det nylige besøg af en kinesisk ping, hvor politiet forhindrede at pingen kunne se demonstrationerne mod det kinesiske diktaturs krænkelser af menneskerettighederne.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 11-08-12 19:17

Jeg syntes det vil være glimrende. Hvis hver politibetjent fik et skilt med nummer på. Så vil de være nemmere at identificere.

Jeg syntes mange betjente gør deres arbejde godt. Men der er nogle af dem som gør det knap så godt. Og de skal nemt kunne identifeceres, ellers kan de jo slippe af sted med hvad som helst.

Kommentar
Fra : theipeter

Dato : 11-08-12 20:03

Citat
Jeg kan, i modsætning til dig, fx ikke se masker på informations billede,

det er bare et spørgsmål om vilje, Vagn
hvor der er vilje, er der vej !

Nå, jamen så må man jo bøje sig for flertallet,
det ser ud til at flertallet, mener det er i orden at ballademagerne
fortsat skal kunne ødelægge, og afbrænde ANDREs ejendom,

til sammenligning kan her ses hvordan en fredelig demonstration også kan se ud,
hvis nogen skulle have glemt det,
helt uden knuste ruder, og afbrændte biler, !
http://www.tv2east.dk/artikler/lolland-siger-nej-til-atomaffald

kan du også se forskellen - Vagn ;)

Citat
Jeg syntes det vil være glimrende. Hvis hver politibetjent fik et skilt med nummer på. Så vil de være nemmere at identificere.

jeg synes det ville være lige så glimrende hvis ballademagerne fik et skilt med nummer på.
altså dem der stiller op, hver gang der skal demonstreres, uanset det er deres sag.
det ville forhindre en masse unødvendige ødelæggelser, og spare alle skatteborger for mange penge.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-12 21:31

theipeter, din vilje skal jeg ikke kommentere, men dine vener til at bruge voldelige gadekampe fra 1993 som "bevis" på hvad der skete i 2009 har du allerede vist.

Men ja, der var også nogle voldelige demonstranter i 2009, men det forhold at man deltager i en fredelig demop, og at nogle tosser laver ballade, gør jo ikke de fredelige, der benytter vores grundlovssikrede ret til at demonstrere fredeligt, til medskyldige. Det var præcis det politiet gjorde, og måtte betale erstatning til de ulovligt tilbageholdte for.

Landsretsdommen, som her opsummeres af kammeradvokaten (der repræsenterede politiet) fastslår meget klart, at politiet ikke levede op til kravene, og krænkede de fredelige demonstranter.

Men du vrøvler, når du skriver

Citat
det ser ud til at flertallet, mener det er i orden at ballademagerne
fortsat skal kunne ødelægge, og afbrænde ANDREs ejendom,

Det er der vist INGEN andre end dig der har skrevet, det jeg (og såvidt jeg kan se andre) har skrevet om, er såmænd bare at politiet som en selvfølge skal overholde landets love, hvad der fx betyder, at de må tilbageholde lovovertrædere, men ikke dem der ikke overtræder loven.

Og så længe politi og anklagemyndighed i Dk ikke kan/VIL? lave en fornuftig efterforskning af politifejl, vil det være en væsentlig retssikerhed for borgerne at poltiet ikke er anonymt, men kan udpeges gennem et nummer.

Men som systemet er, tvivler jeg på politi/anklagemyndighed kan identificere en betjent ud fra nummeret, når de nu ikke kan ud fra navnet i anholdelsesrapporten.

Hvor der ingen vilje er, er der ingen vej

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-12 21:33

Ups, altid ser jeg fejlen EFTER send, det var ikke dine blodårer, jeg skulle beskrive, men dine evner til at sammenblande begivenheder, der skete med 16 års mellemrum og ikke på nogen måde minder om hinanden

Godkendelse af svar
Fra : theipeter

Dato : 12-08-12 00:43

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-08-12 11:49

Selvtak theipeter. Her er så igen en aktuelt situation,der udmærket illustrerer dine og mine bekymringer:
http://ekstrabladet.dk/112/article1806445.ece

Jeg tror slet ikke Cimbombom og vagnr,lever her i landet.Ialtfald har de ikke fattet en pind af,hvad problemet er.

Cimbombom er nok til dels undskyldt,da han tydeligvis er hjernevasket,af sine fæller.

Med hensyn til voldelige demonstrationer,er det vist almindeligt kendt,hvilke politiske fløje,der står bag dem.

Vh. M.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 29-08-12 14:01

Citat
Alt for mange politibetjente er nogle arrogante, racistiske bøller, der gør som det passer dem.

Her er så endnu et eksempel på min ovennævnte påstand:

En ung indvandrer bliver tævet ihjel, så blodet sprøjter.

Politiet indsats?

Efter 16 minutters undersøgelse afgøres det, at det var selvmord!!!
- selvom lægerne oplyser, at den afdøde umuligt selv kunne have påført sig sine skader!

Hvordan kan det få lov at ske i Danmark?
Gælder loven ikke længere for alle?

Rystende læsning!
Bananrepublkken Danmark!

http://www.bt.dk/krimi/omars-doed-stemplet-som-selvmord-ved-en-fejl