/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Bore huller i glas-plader.
Fra : kai-d
Vist : 561 gange
300 point
Dato : 30-07-12 15:11

Vil pusle med en alternativ form af rammer til billeder, som indebærer at bore huller i glasplader.
Jeg har en borestander og vil bore gennen 2- til 3 lag glas samyidig ved at hæfte dem sammen med dobbeltklæbende tape før boring kun for at styre dem. Efter boring skal tapen fjernes.
Skal jeg benytte et særligt bor, og er der noget med at man skal bruge særlig olie og langsom hastighed ?
Mange tak på forhånd for svar.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-07-12 15:41

jeg gætter på du skal have noget træ i mellem glaspladerne, når der er flere lag,
ellers revner glasset ved tryk,

men en googling af "Bore huller i glas" giver 74.200 resultater
bl.a. denne, som første 'hit' :
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/23662

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 30-07-12 16:38

Det dobbeltklæbende tape skal dække 3-4 cm rundt om hullet så glaspladen ikke nedbøjer og springer.
Brug et vidiabor som skal slibes så der er skær.
Lav så en vold rundt om hullet og hæld petroleum så boret heletiden svømmer.
Dit største problem er når du går igennem, for så kan den "hugge"
Prøv med et par glasplader først..................glasset revner let.

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 30-07-12 23:40

Tak for svaret Eyvind.
Mange tak til begge to.

Mvh Kai.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-07-12 01:49

Du skal bruge et glasbor

http://www.multikoeb.dk/glasbor-2025

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-12 14:12

Rotw - tak for oplysningen............. de glas bor havde jeg ikke hørt om før.