/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Amtoft familien fra Thy
Fra : svendgiversen
Vist : 1529 gange
193 point
Dato : 27-07-12 16:39

Vor svigerine Viola er en Amtoft på sin fars side, hvor vi har meget sparsomme oplysninger,
for at komme hurtigere igennem end med hendes mors Vilsbøl Kold familie,

fandt jeg i sognetræf hende her:

http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&sognid=1606

men den anførte email adresse passer ikke mere, hvem ved hvordan jeg kan kontakte hende nu?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 17:14

for at komme hurtigere igennem end med hendes mors Vilsbøl Kold familie,

Jeg synes det er interessant og en fornøjelse

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 18:00

Er det maj-britt gøtterup-pedersen du vil kontakte?

Mail virker da her - ellers kan du tage hende på de gule sider, så kommer et tlf. nr.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-12 18:39

Nej det er Dorte Vestergaard Jacobsen, der forsker netop i Amtoft slægten...

Og Ja, jeg søger da også på nettet kun for sjov,
men om Amtoft slægten har vi ikke mange oplysninger.

Kun disse:

Jens Amtoft Jensen er født 19/7 1902 og han bliver gift med Kirsten Kirstine Jensen,
født 12/5 1910 i Årup, de bliver gift 21 juli 1936 i Årup, ikke Hillerslev men Vester Han,
men vi tror de flytter til Øster eller Vester Vandet i Thy.

Og der er jo ingen grund til i denne varme at lave dobbelt arbejde,
hvis nu Dorte har forsket i Amtoft slægten i mindst 7 år,
har hun måske et slægtstræ vi bare kan hæfte os på?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 18:43

Lige mine ord - vidste blot ikke lige hvem - er ikke så dreven til at kigge på slægtsforskning
vil gerne finde hende, skal lige ud til maden

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 19:02

Tror måske du med held også kan prøve Maj Britt

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,61854,61941

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-12 20:13

Jeg har nu også forgæves prøvet at maile til Maj Britt

Hvordan får jeg kontakt med hende og/eller Dorte?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 21:02

Er på rundtur for at finde en af dem, men det er godt nok gamle indlæg.

Stødte på denne
http://www.lokalhistorie-hanherred.dk/otto_jensen/thisted/total_1882-1944.htm

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 21:05
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 21:07

Undskyld, du skal blot sætte hendes navn maj-britt gøtterup-pedersen ind og du får hendes telefonnr.
Det er da et forsøg værd, tror ikke der er andre med det navn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-12 21:28

Jeg har fundet hende på krak og har talt med en slægtning, fik også hendes email:

whippetejer@hotmail.com

men det var ikke rigtigt, hvad er mon galt?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 21:31

Hun har rent faktisk været på Kandu

http://www.kandu.dk/userhist.aspx?uid=218941

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-07-12 21:46

Jeg tror, den email adr. du har fundet er god nok?

Hvis du er på Facebook, kan du skrive til hende her: https://www.facebook.com/whippetejer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-12 22:10

Jeg har nu også skrevet til Maj Britt personligt i kandu,
facebook er sidste løsning, ikke min favorit,

men en hel fantastisk aften med havblik her ved Flensborg Fjord...

Tak igen og Godnat
Svend

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-07-12 11:38

Har du prøvet denne speedy.dorte@mail.tele.dk

Dorte vestergaard har også været på Kandu. Kan ikke lige finde hendes brugerprofil, for Kandu driller, når jeg søger lokkes jeg ud!

Maj Britt kinzatara@hotmail.com

Og ja, hun er på facebook

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-07-12 11:46

Du kan jo godt skrive til hende på FB uden at skulle være venner med hende - bare tryk på "send besked"

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 193 point
Dato : 10-08-12 17:25

Noget fra tidligere gammelt spørgsmål

http://www.geni.com/people/Christen-Jensen-Maigaard/6000000002895466667

Slægten Maigaard har boet i Maigaard i Frøslev gennem mange generationer. I Frøslev Kirkebog kan man i 1745 se, at en Niels Maigaard døde i en alder af 89 år. Han er således født i 1656. I sine sidste år boede han i et aftægtshus, som blev kaldt Kausborg.

Man kan se i slægtshistorien om Maigaard slægten, at navnet Maigaard er ført videre, såvel gennem hustru som gennem mand.

Blev en mand gift med en pige, som var født Maigaard, varede det ikke længe før han og deres børn blev kaldt Maigaard.

Om navnet Maigaard skal skrives med i eller med j er der nogen diskussion om. I kirkebøgerne er det meget forskelligt, afhængigt af præsten, så er du i tvivl, så se på din dåbsattest.

Om ”Mai” i Maigaard har noget med maj måned at gøre, står hen i det uvisse, men har du et bud, så lad mig det vide.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-12 15:08

Sjovt nok er min nye kone Erna Bekhøj fra Mors, også i familie med en Maigaard:

Maren Maigaard Jensdatter født 1844 bliver gift med Jens Peter Jensen Bekhøj 1842-1875,
deres søn Jens Bekhøj Jensen er stamfader til hele den yngre Bekhøj gren,
men ikke nok med det, efter Peter Bekhøjs død gifter Maren sig igen
med Mikkel Pedersen født 1835, og de får en ny stor, Bekhøj familie...

Tilmed, en af Marens brødre Jørgen Jensen født 1840, gift med Sidsel Christiansdatter,
får også en børneflok med efternavn Bekhøj Jensen.

Ernas søn Jens er gift med Viala og de har tre børn,
det kunne jo være sjovt at vise at Viola og Jens begge er Maigaarde og der så er tale om indavl?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-12 15:34

Det er Maren her der er stammoder til 2-3 Bekhøj famillier, måske indgift i Amtoft familien:

Thisted, Morsø Nørre, Sundby, Sundby, Gaard, 47, FT-1870,
Jens Peter Jensen Bekhøi 27 Gift Huusfader Jordbruger Sundby
Maren Maigaard Jensdatter 27 Gift Huusmoder Hustrue Redsted
Jens Bekhøi Jensen 1 Ugift barn barn Sundby
Jens Bekhøi Christensen 18 Ugift Slægtning Arbejder Hundborg PaaThisted

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-08-12 16:20

Indavl

Prøv lige at læse dette og forstå navnene på sønner og fædre, jeg kan ikke finde rundt

Hvornaar Amtoftegaard er blevet delt i flere Brug,
bliver vanskeligt at udrede, men dette, at Kirkelodderne
ligger mellem Kronens Jorder, og flere andre Ting, kunne
tyde paa, at denne Udstykning ligger langt tilbage i Tiden
og er foregaaet Tid efter anden. Bemærkelsesværdigt er
det, at der paa det originale Kort findes Lodder, der
benævnes: Aftægts -Jord. Den første, der faar Skøde paa
sin Gaard (Nr. 3), er Erik Christensen Amtoft (Skødet
udstedt af Anders Ingvordsen 17. April 1790, tinglæst 11.
Maj s. A. paa Hartkorn 4-0-0-0). Han var den fjerde i
Rækken af samme Slægt paa Gaarden. Først Skammel
Pedersen fra ca. 1670, og saa dennes Søn Chr.
Skammelsen fra 1710. Dernæst hans Søn, som ogsaa
kaldes Chr. Skammelsen, men ogsaa nævnes Amtoft, fra 1739, og saa dennes Søn Erik Amtoft, der bliver Selvejer
1790 og har Gaarden til 1840, da Sønnen Lars Eriksen
faar Skøde paa Gaarden (Købekontrakt af 30. Aug. 1836,
tinglæst 8. Okt. s. A.; Skøde udstedt 11. Juni 1840).
Omkring 1870 faar Sønnen Erik Larsen den og overlader
den 1899 til Sønnen Lars Eriksen. Nu ejes den af dennes
Søn Kristen Amtoft.
1812 faar Anders Ingvordsens Søn Christen Andersen
Kold Skøde paa en Gaard (Skødet udstedt 28. Januar
1812, tinglæst 13. Febr. s. A. paa Hartkorn 2-0-2-1½),
som før var solgt til Ch r. Markussen, efter hvem Anders
Ingvordsen fik Auktionsskøde. Senere solgte Christen
Andersen Kold Gaarden til Anders Christensen (Skøde
udstedt 6. August 1854, tinglæst 19. Aug. s. A).
Ved Anders Ingvordsens Død 1815 er der kun ca.
Halvdelen af Ejendommene tilbage og Kirken, der
tilsammen ved Skiftet takseredes til 11800 Rigsdaler. I
Enken Inger Marie Christensdatters Tid (hun døde 1836)
fik følgende Skøde paa deres Ejendomme: Christen Bach,
Mikkel Jensen Kirkegaard, Godik Henriksen, Peder Olsen,
Jens Tange, Johan Frederik Møller, Peder Stærk, Christen
Vittrup og Ane Christensdatter. De fleste af ovennævnte
havde ikke nogen Tilknytning til Anders Ingvordsen, men
kun til Erik Amtoft, til den Slægt, der sikkert gennem alle
Tider har siddet paa Amtoftegaard. Anders Ingvordsen og
Inger Marie Christensdatter efterlod sig fire Sønner og
fem Døtre. Fra dem og fra Erik Amtofts Børn stammer de
fleste af Beboerne i Arup Sogn.

(Kilde: Historisk Årbog for Thisted amt 1958, side
347-354)
http://www.thistedmuseum.dk/Historisk%20Årbog/Årgang%201958/Hvamstrøm,%20Julius%20%20%20Amtoftegaard.pdf

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-08-12 16:28
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-12 19:17

igen godt fundet katekismus,

jeg kan heller ikke følge alle ejerne af Amtoftegaard,

Viola er født 1966 med farfar Jens Amtoft Jensen,

den unge Jens Amtoft Jensen konfirmeret i 1963 er ikke hendes bror,
men måske en ældre fætter, opkaldt efter deres fælles farfar?
Jeg vil spørge Viola...

Blandt de mange fine gravsten fandt jeg ikke nogen Amtoft,
men flere Vilsbøll, gift Kold, et spørgsmål du allerede har besvaret.

Med en ny familie dukker der her om sommeren flere besøgende svigerinder op,
de fleste fra Mors og Thy, så der bliver rigeligt at se til senere...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-08-12 20:54
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-08-12 21:25

Straks jeg tror, at jeg er på rette spor, - så er der vendt om på rækkefølgen i navnet, så er det ikke længere Amtoft Jensen, men Jensen Amtoft

ex. http://www.geni.com/people/Ane-Amtoft/6000000001350537539

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-12 22:17

Violas farfar Jens Amtoft Jensen er jo født 1902 i Lønnerup,
hans far Peder Christian Jensen er født 23 aug 1964 i Ny Kløv, vist Hunderup sogn,
og jeg har lige fundet tip oldefar Mads Jensen født 1838 i Sejerslev.

Intet tegn på en Amtoft Møller familie der?

Angående youtupe linkene: Violas fars familie er Amtoft Jensener,
hendes mors familie er Vilsbøll Kold, derfor forvirrer det mig med Amtoft Kold??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-08-12 23:58
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-08-12 03:24
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-08-12 03:51
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-12 13:48

Da jeg ikke helt kan placere Jens Amtoft i Violas dirkte gren,
har jeg sendt det videre til hende og hendes mor Bente Irene Kold

Det vil jeg også gøre med de fine Arup Kold gravsten...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-08-12 15:08

Undskyld der er gået kludder i gravstene, havde fundet en amtoft jensen, men det er da ikke det der kommer frem på linkene hmm..
Prøver igen

http://www.dki-02.dk/sennels/sennels_visbilled.php?img=/sennels/pics/DSC02192.JPG

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-08-12 15:23

Og på denne skal der blot scrolle ned af, så kommer navnene på Kold

http://www.p-lindstroem.dk/arup/arupindex.html

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-08-12 14:08

Tak for svaret katekismus.