/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Rejsekort.
Fra : prio
Vist : 4834 gange
100 point
Dato : 26-07-12 19:20

Vedrørende busrejser og brug af rejsekortet.

Tidligere med det gamle værdikort og almindelige billetter kunne man komme ud og hjem til samme pris, hvis man stemplede ind til hjemturen inden 1-1½ time (alt efter antal zoner).

Jeg har ladet mig fortælle, at det samme er tilfældet med rejsekortet, men har ikke rigtigt kunnet finde oplysninger om det.

Jeg kan se på rejsekortet.dk, at hvis man skal "fortsætte" sin rejse, skal man bonge ind igen inden 30 minutter, og det stemmer jo ikke overens med, at man tidligere fik returrejsen "gratis", hvis man stemplede ind inden 1-1½ time?

Kender nogle kvikke hoveder her til de egentlige regler?

Er man frataget sin gratis retur-mulighed?

Accepteret svar
Fra : jeanettesmor

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-12 21:43

Jeg har brugt rejsekortet siden oktober sidste år.

Hvis du afslutter din rejse indenfor ½1-2 timer, skal du ikke checke ud før du afslutter rejsen.
F.eks.: jeg checker ud når jeg står på bussen, står af og ordner indkøb, checker ind igen når jeg skal hjem og checker først ud når jeg er hjemme. Tidsforbrug knapt ½1 time.
Starter man hjemrejsen efter flere timer, skal man checke ud når første etape slutter, ellers bliver prisen for høj.
Har hørt at man bliver automatisk checket ud efter 4 timer og de indbetalte depositum på 50 kr er tabt.
Skal man med flere tog/busser, skal man huske at checke ind hver gang man skifter, men først checke ud når rejsen er slut.

Rejsekortet et billigere at bruge end værdikortet var. Jeg rejser over 3 zoner, og prisen er ca. 30% lavere end den var med værdikortet.

Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 26-07-12 21:44

Ups - tyrkfejl!!!

Jeg checker IND når jeg starter rejsen - naturligvis

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 26-07-12 21:52

Jeg tror at jeg har fået for meget sol da jeg slog græs tidligere på dagen - for den er helt gal med mine stavefærdigheder

½1 betyder 1½.

Og det med at man skal checke ind igen indefor 30 minutter har intet på sig. Nogle gange checker jeg f.eks. ind 10.30 og påbegynder hjemturen 12.30 - det eneste der sker er, at rejsens pris bliver lidt højere, dog ikke nær så meget som to selvtændige ture ville have kostet.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 26-07-12 23:17

Jeg rejser ofte over 2 zoner, og tidligere havde jeg 1½ time at løbe på fra fra første indstigning til sidste indstigning, hvis jeg ville ud og hjem på samme "klip".

Jeg har nu læst, at når man bruger rejsekortet, så har man - for 2 zoner - kun en time at løbe på fra første indstigning til UDSTIGNING - altså når man er hjemme igen!!!

Hvis det virkelig er sandt, så er den gamle besparelse med ud og hjem på samme klip vel nærmest afskaffet af Rejsekortet.

jeanettesmor, som du fortæller, skulle det stadig være muligt at klare en lille indkøbstur på et "klip".

Det er endnu lykkedes lykkedes for mig, men jeg har checket ud, hver gang, jeg har forladt bussen, og det var åbenbart forkert.

Man skal åbenbart forsøge sig frem, for det er virkelig en jungle at finde informationer om det på rejsekortet.dk.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 27-07-12 07:36

God morgen prio.

Du må endelig ikke checke ud når du kun er halvvejs i rejsen - og det er du jo når du står af bussen ved dit mål. På hjemvejen skal du checke IND igen og først checke UD når du er hjemme. På den måde klarer du hele turen på eet "klip", ganske som i gamle værdikort dage.
Dette gælder kun når du ved at du kan ordne hvad du skal indenfor ca 1½ time. Ved du i forvejen at du først skal retur 3-4 timer senere, kan det ikke betale sig.

Checker du ud hver gang du forlader bussen, kommer du til at betale for en afsluttet enkeltrejse, og det fordyrer turen med 100%.

Skal man på længere tur med flere skift undervejs, gør man på samme måde. Checker IND ved rejsens start og hver gang man kommer ombord i en ny bus/tog og checker først UD når rejsen er helt afsluttet.

På rejsekort.dk var der ellers anbefalet at man checker ud hver gang man forlader hvad man nu kører med, og starter igen i næste transportmiddel - og rejsekort skal nok finde ud af at regne rejsens pris ud. Den anbefaling skal man bestemt ikke følge!

Til sidst kan jeg tilføje, at rejsekortet nu er landsdækkende - når man rejser med DSB, vel at mærke. Det lyder jo tillokkende - men ikke alt hvad skinner er guld. Rejsekortet tager sig pænt betaltfor servicen. Den aktuelle rejse, jeg skal på om nogle få dage, koster 50 kr mere ved brug af rejsekort end hvad DSB tager. Så - jeg holder mig til gammeldags papirbilletter

Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 27-07-12 11:10

Citat
Tidligere med det gamle værdikort og almindelige billetter kunne man komme ud og hjem til samme pris, hvis man stemplede ind til hjemturen inden 1-1½ time (alt efter antal zoner).

Jeg har ladet mig fortælle, at det samme er tilfældet med rejsekortet, men har ikke rigtigt kunnet finde oplysninger om det.

Nej kan man ikke

Citat
Jeg kan se på rejsekortet.dk, at hvis man skal "fortsætte" sin rejse, skal man bonge ind igen inden 30 minutter, og det stemmer jo ikke overens med, at man tidligere fik returrejsen "gratis", hvis man stemplede ind inden 1-1½ time?

Når du har tjekket UD kan du tjekke IND igen indenfor 30min, hvilket "annullere" din tjek UD, og du forsætter din rejse (altså rabat opnås, da 2 Zoner mindste start pris så ikke gælder) [Altså kun rabat hvis du holder dig indenfor 1 Zone ]

Citat
Kender nogle kvikke hoveder her til de egentlige regler?

Er man frataget sin gratis retur-mulighed?

Rejsekort er ikke en en-til-en erstatning for klippekort, så du er ikke frataget noget, den rabat form findes bare ikke på Rejsekort.
Tilgengæld bliver det billigere og billigere med Rejsekort jo flere rejser du tager, hvor Klippekort koster det samme pr. tur om du rejser 10 gange om mdr. eller 100.

En kort sviptur mellem to stationer er gratis hvis det kan gøres frem og tilbage indenfor 20min, da du ikke skal tjekke IND/UD ved skift mellem samme transport type, og din tjek UD derfor udføres indenfor 20min på samme station, hvilket annullere din tjek IND

PS. Tjek ALTID UD når du ikke skal forsætte din rejse med Tog,Bus,Metro, da hvis du helt glemmer at tjekke UD får du trukket dit start beløb som "bøde", og sker der tit lukker de dit Rejsekort og tilføjer dig til en intern "snyder" liste

http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saadan-bruger-du-rejsekort/check-ud.aspx

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 27-07-12 11:47

JegErHer

Citat
Nej kan man ikke

Jo, det kan man snildt.

Eks.: jeg har lige været i Bilka i Næstved. Check IND kl. 08:09 - check UD kl. 09.58
Rejsens pris: 9,38 kr. (pensionist)
På værdikort ville turen have kostet 2 x 14,50, da jeg ikke ville have kunnet nå at påbegynde hjemrejsen inden for de afmålte 90 minutter, de var overskredet med 2 minutter - og hammeren faldt så præcist som et atomur!
I værdikorttiden havde jeg 2 zoner til Næstved, nu er der 3. Dvs. jeg har stadig kun 2 zoner, men da der ingen stoppested er her hvor jeg bor, skal jeg på udturen betale fra sidste stoppested, som ligger i en anden zone, og på hjemturen til næste stoppested, som er det samme som på udturen.
Men det er ikke desto mindre billigere end i værdikorttiden.

Spørgeren spurgte om 1½-timers rejser - på noget a la værdikort betingelser. Ikke noget med mikrorejser på 20 el. 30 minutter - eller klippekort, som var noget helt andet. På værdikort fik man rabat jo oftere man rejste indenfor en måned. Rejsekort virker på samme måde - jo flere rejser, jo større rabat.

Og så til sidst: jeg taler af egen erfaring. Bruger kortet flere gange om ugen. Det virker fint, bare man har sat sig ind i de faktiske regler, som altså ikke altid er i overensstemmelse med virkeligheden.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 27-07-12 13:34

Citat
Det er endnu lykkedes lykkedes for mig

- ja, mente, at det endnu IKKE var lykkedes, men jeg skal så prøve ikke at checke ud midtvejs næste gang.

Jeg synes nu, at det lyder mærkeligt, at det skulle betyde noget, for rejsekortet skulle da gerne være idiotsikret - og som du siger, jeanettesmor, anbefales det at checke ud, også midtvejs.

Men jeg har vel ret i, at den tid, som man har at rutte med - 1½ time for returrejse i 2 zoner - er væsentligt forkortet, hvis rejsen nu tæller fra første indtjekning til udtjekning (rejsens afslutning)?

Tidligere var det jo fra indstigning til sidste indstigning.

I øvrigt er jeg også glad nok for rejsekortet, rimeligt nemt og billigere end værdikortet.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 27-07-12 19:04

prio

Fidusen er, at du IKKE checker ud før din rejse er afsluttet!

Movia/rejsekortet anbefaler (eller har gjort det før i tiden, jeg har ikke læst på betingelserne fornylig) at checke ud midtvejs, men lad være med det.

Det med tiden har i virkeligheden ingen praktisk betydning når du tager 1½-2 timers ture.
Det er ikke sådan at du skal betale dobbeltpris, som vi jo skulle da vi brugte værdikort.

En tur fra IND 10.40 - UD 13.35 - altså 3 timer på nær 5 minutter, koster højst 17 kr.

Det er muligt at andre har gjort andre erfaringer - jeg kan kun fortælle om mine personlige oplevelser. Og de er sådan som beskrevet.

Vh og god weekend
jeanettesmor

Kommentar
Fra : prio

Dato : 27-07-12 21:10

Citat
Det er ikke sådan at du skal betale dobbeltpris, som vi jo skulle da vi brugte værdikort.

Utroligt, det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er måske derfor, at rejsekortet.dk ikke reklamerer med det

Jeg vil afprøve dine anbefalinger i næste uge, jeanettesmor, altså først checke ud ved hjemkomsten, så skal du få besked, om det er lykkedes for mig også.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 27-07-12 21:19

Selvfølgelig vil det lykkes.

Her på "min" linie, 570, bruger alle mine busbekendte metoden. Jeg har selv "oplært" en del af dem

Kommentar
Fra : prio

Dato : 01-08-12 01:11

Citat
En tur fra IND 10.40 - UD 13.35 - altså 3 timer på nær 5 minutter, koster højst 17 kr.

Forsøgte i dag ikke at checke ud, før rejsen var slut - altså hjemme igen.
Det blev en dyr fornøjelse.

Normalt betaler jeg kr 14,72 hver vej (2 zoner), altså knap kr 30 kr i alt.

I dag blev jeg trukket for kr 60,72 - altså det dobbelte.

Jeg var retur efter ca 3 timers "rejse" - mystisk at det ligefrem skal koste det dobbelte ikke at checke ud midtvejs?

Hvad mon der er galt, jeanettesmor???

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 01-08-12 08:37

God morgen prio.

Det må være en fejl.

Jeg vil lige præcisere, at taksterne ikke er ens i alle zoner. I det, der i gamle dage hed VT-området er de billigere end i STS-området. Jeg bor i sidstnævnte.
En tur/retur til Næstved (STS) på ca 1½ time koster mig under en 10'er.
I går morges skulle jeg til Ringsted (VT), turen kræver busskift, tog 45 min og kostede næsten 17 kr.
Tidspunktet på dagen har også nogen betydning.

Har lige lavet en prøveberegning her:

http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/priser-og-rabatter/prisberegner.aspx

Hvis jeg skulle rejse her og nu, ville en ENKELTTUR til Ringsted koste 19,20 kr men til Næstved kun 11.- kr. Der er 3 zoner til begge.

Det passer ikke sammen med de lavere priser i VT-området, men sådan er der så meget.

Jeg ved ikke hvor du bor, men den pris du betalte, for 2 zoner, er under alle omstændigheder helt hen i vejret. Du betaler dog mere end jeg, da jeg har pensionistkort og jeg kan se på din billetpris at du ikke har.
Pensonistrabatten er på ca. 33% mod førhen 50%

Du startede dit spørgsmål om korte rejser af ca 1½ times varighed, og det er da også dem, der bedst betaler sig med kun én udcheck.
Den, du tog i går, varede dobbelt så længe, og det har en betydning, men dog ikke i den størrelsesorden, du opgiver. Som jeg skrev tidligere, giver jeg kun under en 10’er mere hvis rejsen varer længere end de sædvanlige ca 90 min.

Hvis du har oprettet en ”konto” hos rejsekort, kan du logge ind og se alle dine rejser, hvorfra og hvortil og tid for ind- og ud check og pris. Den side bruger jeg når jeg synes at der er uoverensstemmelse mellem turens længde og pris.

Et par gange har jeg oplevet, at på- og afstigningssted er registreret forkert, den ene gang helt i Gørlev, selvom jeg begyndte og afsluttede rejsen hele to timers kørsel fra byen – hver vej.
rejsekort tilbagebetalte forskellen.

Jeg ville i dit sted kontakte rejsekort – de er flinke til at hjælpe.
De vil måske sige at du skal checke ud hver gang – du er velkommen til at fortælle om andre brugeres erfaringer. Dem kende de godt, men firmapolitik er vel firmapolitik og kontorpersonalet er nødt til at holde sig til den.

Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : prio

Dato : 01-08-12 13:33

Hej, jeanettesmor.

Tak for dit lange svar.

Jeg tror skam stadig på din vejledning, og vil kontakte rejsekort.dk, men så vidt jeg ved, skal man ikke regne med et hurtigt svar.

Jeg giver svar her, når jeg får en forklaring.

Jeg ved godt, at jeg nok ikke kan regne med, at en 3-4 timers tur kunne gøres for samme pris som 1½ times tur, men jeg havde tænkt mig at forsøge med dine check-ud-forslag - og så se, hvad der skete.

Næste gang, jeg er afsted på en kortere tur, vil jeg forsøge igen med først at checke ud ved hjemkomsten.

Men frækt, det er det - dobbelt pris - troede først, jeg så galt på automaten i bussen, men der oplyses samme beløb på rejsekortets hjemmeside.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 01-08-12 17:06

Hej prio

Har du checket om af- og afstigningszone passer?

Det er ikke svært at komme i forbindelse med rejsekort - ikke mere. Det var ret umuligt i starten, men en medarbejder fortalte mig, at efter at de har fået bugt med begyndervanskelighederne, er der ingen nævneværdige problemer - og som følge heraf har de tid til at svare telefonerne.

Du kunne egentlig også prøve hos Movia, men jeg ved ikke hvor meget de vil kunne hjælpe.

Xer fingre for en positiv løsning på dit problem og beklager dybt at mine gode erfaringer virker
stik modsat for dig

Kommentar
Fra : prio

Dato : 01-08-12 22:16

Citat
Har du checket om af- og afstigningszone passer?

Ja, det passer fint nok.

Nu har jeg skrevet til rejsekortets kundeservice.

Det var sandelig lidt omstændigt, måske havde det været lettere at ringe.
Venter spændt på svaret.

Citat
beklager dybt at mine gode erfaringer virker
stik modsat for dig

Du skal ikke beklage en pind!!!

Jeg er glad for at lære rejsekortet bedre at kende, det er jo fjollet , at man ikke bedre selv kan beregne en rejses pris.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 02-08-12 13:45

Hej jeanettesmor!

Nu har jeg allerede fået svar fra rejsekortet.dk.
Det var sandelig hurtigt, hatten af for deres kundeservice!

Det var åbenbart korrekt, at min rejse i forgårs kostede kr. 60.

Fordi jeg ikke checkede ud, da jeg kom til Næstved Storcenter, kunne man tro, at jeg havde fistret rundt i bus i over 3 timer, og så skal jeg betale for tiden, og ikke for antal zoner - sådan forstår jeg deres besked, som lyder som følger:

"Jeg har kigget på din rejsehistorik og kan godt se at du ikke har lavet korrekt check ud da du stod af bussen ved Næstved storcenter.
Din rejse er derfor kørt som en fortsat rejse da du har lavet check ind inden for 4 timer efter dit første check ind.
Din samlede rejse har derfor varet 3:09, din rejse har derfor kostet dig 60,72 kroner.
Dette skyldes at rejsekort systemet ikke kan se du har afsluttet din rejse, du er derfor registeret som værende rejsende i hele tidsperioden.
Du kan læse mere om priser på dine rejser og tidsfaktoren på vores hjemmeside: http://pris.rejsekort.dk/Prisblad.aspx under bilag 2 og 5.Det er derfor vigtigt at du husker at lave korrekt check ud når du afslutter din rejse eller der er vente tid ved skift af transportmiddel på over 30 min."

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 05-08-12 11:36

Nu har jeg gjort nye erfaringer, nemlig at det har en meget større betydning for prisen hvor man bruger rejsekortet. end jeg hidtil havde været klar over.

Er frisk hjemkommet fra det jyske, hvor jeg brugte mit rejsekort på en kort delstrækning. Rejsetiden var på nøjagtig 42 min incl ventetid ved togskift, og kostede godt 3 gange mere end den ville have gjort her i det gamle STS-område.

Min påstand om at det sagtens kan lade sig gøre at komme tur/retur på samme "klip", holder stadig vand. Jeg har bare ikke været klar over at der er SÅ store regionale forskelle, så fra nu af vil jeg kun fortælle om metoden til folk i min egen lille krog af verden.

Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : prio

Dato : 20-08-12 20:45

Endelig lykkedes det mig at få lidt rabat med din rejsemetode, jeanettesmor.

Jeg bongede først ud ved hjemkomsten - efter 1 time og 45 minutter.

Normalt koster sådan en sviptur i 2 zoner knap kr. 30 (15 kroner hver vej).
Denne gang fik jeg den for kr. 25 - og 5 kroners rabat er da heller ikke noget at kimse af!!!

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 21-08-12 13:42

Jeg vil lige minde om, at man kan spare 40 %, hvis man benytter sit rejsekort mellem kl. 19 og
kl. 04.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 31-08-12 19:27

Tak for alle dine omhyggelige svar, jeanettesmor