/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Spejlvending i Picasa
Fra : lham
Vist : 1350 gange
50 point
Dato : 18-07-12 19:28

Nogle dias er under indscanning blevet vendt forkert og fremstår nu spejlvendte i Picasa.
Hvordan spejlvender jeg dem så de bliver vist korrekt.

Når jeg spejlvender bliver de så også automatisk spejlvendt i My Pctures ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-07-12 19:46

Når du klikker på et billede kommer værktøjerne frem.

Der er et icon, som hedder rediger i creative kit

Der bliver du ført videre- og den har et icon for at spejlvende- der kan du gemme ændringen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-07-12 19:48

klik på rotate når fotoet er overført- nr. 3 med en streg med 2 pile på hver side spejlvender

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-07-12 08:31

smuller54
kan ikke finde creativ kit kun en der hedder Rediger i Picnik og ved rotate kan jeg ikke finde nogen steder streg med 2 pile

Har også kikket i alle rullemenuer

???
Jeg har Picasa 3

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 10:36

hej igen

Jamen det forstår jeg ikke- jeg har også picasa 3.

Jeg klikker på et billede- så kommer alle iconerne med "jeg prøver lykken", "beskær" ret op osv osv.
een af dem hedder rediger i Creative kit.

uhm mon ikke det bare er nogle opdateringer som enten du eller jeg ikke har ?
Jeg har opdateret nogle gange siden jeg fik Picasa første gang.

Men i den du så har - findes der vel også en der kan spejlvende ellers giver det jo ingen mening.

Nå- jeg vil se om jeg kan finde en løsning.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 10:43

Nå det lader til at du har fået svaret een gang her i kandu.dk
Ganske enkelt og slet ikke så besværligt

Citat
Når du er inde i albummet, så dobbelt-klikker du på det billede du skal redigerer, så blir det vist i stor format,
her er det så at du skal taste CTRL+SHIFT+H for at vende billedet vandret
eller CTRL+SHIFT+V for at vende det lodret

Håber det er til at forstå

mvh klaudi

http://www.kandu.dk/spg124527.aspx

google er min ven

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 11:06

Når du har spejlvendt alle vil de findes nede i billedbakken- og så kan du (ved ikke om det er nødvendigt) men eks. går du ned i eksporter- så kan du gemme dem på din harddisk i en mappe.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 11:11

Den sidste picasa opdatering er 3.9

Du kan se under hjælp-hvilken udgave du har. Dernæst søge efter opdateringer hvis det er en gammel udgave du har.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-07-12 11:18

snuller 54

Jeg tror du har misforstået det lidt . Det handler ikke om lodret eller vandret visning-det kan klares med rotate.
Det drejer sig om spejlvending altså at billedet er vist som set i et spejl ( feks bostaver bagfra )

men "din" opskrift fra tidligere svar virker faktisk og spejlvender

"stor format,
her er det så at du skal taste CTRL+SHIFT+H for at vende billedet vandret
eller CTRL+SHIFT+V for at vende det lodret "

Jeg skulle bruge billedet til skrivebordsbaggrund og går jeg ind i rullegardiner og vælger anvend som skrivebordbaggrund er det sgu det oprindelige ( altså forkert vendte ) billede der bliver resultatet-hvordan pokker klares det ?
-irriterende når jeg nu i Picasa kan se det rigtige billede

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 11:28

Citat
hvordan pokker klares det ?

Jeg har altså lige brugt den simple model med CTRL+Shift + h, for at spejlvende et flag- og det lykkedes godt nok i picasa. Men den giver ikke mulighed for at gemme efterfølgende medmindre jeg gemmer i en mappe via eksporter- som ovenfor beskrevet.
Så hvis du ikke kan finde en der spejlvender i picnik- hvor du har mulighed for at gemme den redigerede udgave, ville jeg overveje enten det som ovenfor beskrevet eller opdater din Picasa.
Du har en ældre udgave af Picasa- da 3.9 har creative kit.

Ændringerne i 3.9 kan du se her:
http://www.youtube.com/watch?v=P2nGvlNb2zA&feature=related

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 50 point
Dato : 19-07-12 11:44

Det virker i creative kit.

Der kan man vælge at beholde redigering på originalen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-12 11:51

Når du har vendt billede skal du gemme det, tast CTRL+S,
så åbner en boks med gem ændringer til disk, klik gem

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 11:55

Hvorfor har du sovet længe idag Klaudi ?

Hvor enkelt.

Men jeg vil så sige, at den nye udgave har altså mange dejlige muligheder i Picasa

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 11:57

Klaudi du mangler altså bare lige + shift

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-12 12:08

hvis du trykker ctrl+skift+s eksporteres billedet!

Jeg har lige installeret picasa på en anden pc, for at prøve det(igen)
og det varer ikke længe inden det ryger ud igen,
bruger irfan view og Faststone viewer, det kan jeg finde ud af

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 12:21

jamen så ville jeg holde på min model med den nye creative kit- den holder i hvert fald

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-12 12:31

Så er det ude igen, det virkede kun hver anden/tredje gang man roterede og vendte billede!

Prøvede Creative Kit, det er jo et online program, men det virkede da!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-12 12:39

Med IrfanView åbner man billede,
taster
L for rotér til venstre
R for rotér til højre
V for vertikal flip
H for horisontalt flip

når så billede vender rigtigt taster man
CTRL+S, klikker på Gem, så kommer en boks med Erstat fil, klik Ja, hvis det er det du vil!

IrfanView er her, det kan "snakke" dansk, hent prg+sprogfil her
http://www.irfanview.com/

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 13:20

@Klaudi

Nu har jeg afprøvet dine første metoder i Picasa flere gange.

Nå men uanset hvad så virker din metode med CTRL+shift+h så jeg får spejlvendt billedet og det virker her hos mig- og efterfølgende CTRL+s så gemmer den det på disk ( jeg bliver spurgt).
Og efterprøvet - ved at vedhæfte filen til en mail- (der tager den altid fra disk).

det virker hver gang.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-12 13:27

Det er et underligt prg. hos mig virker det altså kun ind imellem!?

Har prøvet at vende et billede og fik gemt det, ville så vende det tilbage men det virkede ikke!?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 15:06

Citat
Har prøvet at vende et billede og fik gemt det, ville så vende det tilbage men det virkede ikke!?

Nej- det gør det heller ikke her.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-12 15:11

Citat
Nej- det gør det heller ikke her.

Ergo er Picasa altså et skodprogram!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 15:50

Citat
Ergo er Picasa altså et skodprogram!

Den kan jo sagtens klare problemet- bare ikke 2 gange med dine genvejstaster- hvis du har læst det hele- så har den jo en funktion som kan gøre det om og om igen.

Men spørgsmålet var jo også kun- hvordan spejvender jeg og gemmer på disk- altså ikke at det skulle tilbage igen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 17:34

Nå stakkels lham- nu bliver det da ikke nemmere.

Håber du finder en løsning lham.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 19-07-12 18:20

Tak for svaret smuller54.

Hu ha -det blev lidt forvirrende synes jeg, men nu har jeg opdateret Pcassa til nyeste danske version og installeret creative kit og nu virker det Tak.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-12 18:24

selv tak!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 18:46

Godt - så er der da noget der virker.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-12 19:00

Citat
så er der da noget der virker.

Ja, utroligt nok!