/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gået på r.... med hjemmeboende datter.
Fra : dadman
Vist : 821 gange
300 point
Dato : 13-07-12 17:51

Hej Alle.
For et par år siden skiltes min ekskone og jeg, vi gik ned med et hus og fælles gæld som vi nu slås med.
Jeg har i lang tid betalt af på gælden alene, men kan ikke mere. Jeg har altid ment, at man skal betale sin gæld og arbejde det man kan for at bidrage til det samfund man er en del af. Afskyr holdningen, at det "ikke kan betale sig for mig at arbejde", let bagdelen og kom i gang!
Imidlertid er jeg for nogen tid siden gået psykisk ned (igen) og var så heldig at jeg måtte beholde mit job på nedsat tid (30 timer) i stedet for at gå sygemeldt. Jeg har en lille lejlighed hvor et af de fælles børn bor, da det er bedst for hendes tarv, hun er i en positiv udvikling som ikke må stoppes, dette ifølge en del officielle rapporter, ikke bare mit udsagn.
Vi klarede os for 3000 om måneden, det er ikke meget, men nok til at man kan klare det.
Nu har jeg smadret min gamle udtjente bil, og skal betale selvrisiko. Det sker. Det skal bare gøres. Det er dog umuligt for mig at passe mit arbejde uden bil. Men SKAT har samtidig fundet ud af, at jeg har fået et for højt personfradrag i starten af året, ved godt at jeg selv skal styre det, men det ved jeg altså ikke meget om. Det betyder at mit personfradrag nu er halveret og at der står -200 kr. på kontoen når budgettet er trukket. Dette gør sig så gældende resten af året. Mit budget er beskåret og trimmet ned til det mest nødvendige, så der kan ikke spares. Har talt med SKAT, der er ikke noget at komme efter, har hørt om overlevelseshjælp fra kommunen der vist er noget med 43 kr. om dagen til mad, men skal det være nødvendigt? Jeg har altid sat en ære i, at forsørge mig selv og have et job. Det her er nedværdigende for mig... Endvidere har jeg af flere fået at vide, at jeg bør bede om en fyreseddel så jeg kan gå sygemeldt (igen) og lave noget sort arbejde, for at overleve. Min uddannelse og mit nuværende arbejde sætter mig i stand til at lave en del sorte penge, hvis det er det jeg vil. Men det vil jeg ikke! Jeg vil bare tjene nok til at forsørge mig selv og min datter, give hende lidt nyt tøj ind imellem og sørge for, at hun får bare lidt af det, som hendes klassekammerater får. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre nu. Jeg er ikke i stand til at have fuld tid, dårligt nok til deltid, men det vil jeg!
Hvad kan man gøre i min situation?
Må jeg ikke nok blive fri for kommentarer der handler om, at jeg burde have mere styr på tingene, sætte mig ind i skatteprocenter og lignende, det ved jeg godt at jeg burde have.....
Min situation er der, hvor jeg er ved at give op, anbringe min datter og finde et værelse på landet bare for at overleve. Jeg skal sgu nok klare den, men det vil ødelægge min datter, hun har været igennem så meget.

Håber på hjælp
Mvh.
Andreas

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-07-12 18:40

Kære du

Jeg blev meget berørt, da jeg læste dit indlæg her. Det er velkvalificeret rådgivning, du har brug for.

Jeg tror, og håber på, at du kan få vejledning hos SR.
Citat
Mange mennesker står over for sociale og juridiske problemer og savner professionel rådgivning for at komme videre. I Frivilligcenter SR-Bistand giver vi gratis og anonym rådgivning til alle i hele landet efter princippet hjælp til selvhjælp.

Al rådgivning varetages af frivillige jurister og socialrådgivere eller studerende på sidste del af deres uddannelse.

Rådgivningen kan vedrøre spørgsmål af social og juridisk karakter, som f.eks. kontanthjælp, boligstøtte, revalidering, pension, klagevejledning, skilsmisse, forældremyndighed, lejeret osv.

http://www.sr-bistand.dk/social_og_juridisk_raadgivning.asp

Alle gode ønsker fra mig

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 300 point
Dato : 13-07-12 21:47

Du skal skynde dig at få et møde med din sagsbehandler i kommunen. Med et hjemmeboende barn må du ikke have så lavt et beløb til mad. Du skal have hjælp.

Så ring til kommunen og få en tid. Ved du ikke hvem din sagsbehandler er så kan jeg oplyse at alle har en. Vi bruger dem bare ikke alle sammen. Så skynd dig at få en tid. Og medbring så dit budget og dine skattepapirer.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 13-07-12 23:24

Som granner + refi i et andet spørgsmål skriver
((HVAD FANDEN SKAL JEG BETALE FOR JER FOR))
---
De kunne IKKE finde på at spørge om HJÆLP
og/ eller tage IMOD det......((offentlige ydelser))......hjælp på samfundets vegne
Men gør det altså alligevel.....
KAN IKKE HUSKE = SPØRGSMÅLET
men ikke mange dage siden ? måske P_Thiesen/ eller mig

Men modsætninger er der - ALTSÅ, IGEN og igen og igen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-12 11:52

Citat
Endvidere har jeg af flere fået at vide, at jeg bør bede om en fyreseddel så jeg kan gå sygemeldt (igen) og lave noget sort arbejde, for at overleve. Min uddannelse og mit nuværende arbejde sætter mig i stand til at lave en del sorte penge, hvis det er det jeg vil. Men det vil jeg ikke!

Nedtrykkende at nogen kan få sig til at nævne det, det kan koste Dig alt for meget i sidste ende hvis Du kommer på det spor

Fortæl ikke eet ord om det til Din sagsbehandler, jeg nævnte sort arbejde i ren spøg til den første sagsbehandler jeg overhovedet var i kontakt med, hun tog det meget ilde op

Godkendelse af svar
Fra : dadman

Dato : 23-07-12 22:35

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-07-12 23:29

Selv tak.