/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Dyremishandling!
Fra : prio
Vist : 1176 gange
100 point
Dato : 27-06-12 14:16

Maling af duer???

Hvorfor skal det gå ud over dyr, når såkaldte "kunstnere" skal gøre sig interessante?
Der må da være en anden måde at få opmærksom på, end ved dyremishandling?

- nogle københavnske primitive tumper har indfanget duer, farvet HELE deres fjerdragt, som en del af et "kunstprojekt"?

Giver Københavns Kommune mon støtte til den slags idioti?

Undersøger man slet ikke, om det er til skade for fuglene, før man går i gang?

- det kan koste duerne livet med det ændrede udseende, for slet ikke at tale om den angstfremkaldende oplevelse, som selve indfangningen og farvningen har været for de vilde fugle.

Håber, at Dyrenes Beskyttelse tager affære!

http://ibyen.dk/gadeplan/ECE1670181/fugle-mysteriet-er-loest-farvede-duer-er-del-af-kunstudstilling/ingen har været.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 27-06-12 14:40

Citat
De er malet med ganske harmløse frugtfarver, som holder omtrent en måned til halvanden, hvilket også er så lang tid, den her udstilling kører.

Jeg kan ikke rigtigt se problemet, slet ikke at det skulle være dyremishandling. Det er trods alt blot duer, der i dyre hierakiet rangerer lige under rotter.

Accepteret svar
Fra : Jan4100

Modtaget 110 point
Dato : 27-06-12 14:46

Rotter, myre ,duer. det er menesker der dem overlegne, dermed mener jeg at male dyr i en farve og på anden måde tvinger dyr ud af deres adfærd er dyremishandling -- set i mine øjne

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 27-06-12 14:57

Citat
Det er trods alt blot duer, der i dyre hierakiet rangerer lige under rotter.

Jamen, så skal de da så sandelig også mishandles? - eller hvad?

Ligemeget, hvilken status, som mennesket giver et dyr/en fugl i vores selvopfundne hieraki, skal det/den vel behandles ordentligt
- og ønsker man en bestand beskåret, må det ske ved "human" aflivning.

Dansk Ornitologisk Forening udtaler følgende:

Citat
Vi er midt i duernes yngletid, og når duerne er farvede, er de umulige at genkende for hinanden. De har svært ved at orientere sig. De farvede duer kommer ikke til yngle. Afhængig af farvens beskaffenhed kan de have svært ved at flyve. Ultimativt dør de. Det kan også få konsekvenser for de duer, der måtte have fået unger. Det kan betyde, at de ikke får mad og sulter ihjel, siger Flensted.

http://www.bt.dk/danmark/fugleekspert-raser-due-kunstnere-er-gaaet-for-vidt trods alt blot duer, der i dyre hierakiet rangerer lige under rotter.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 27-06-12 15:09

Undskyld mig, men jeg er altså ikke i stand til at have ondt af flyvende rotter. Det er muligt at et par af dem får traumer, at nogle unger kommer til at mangle lidt mad. Men det er intet andet end duer, det sker hver eneste dag for dem, uanset om vi farver et par af dem i sjove farver.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 27-06-12 15:59

Citat
Undskyld mig, men jeg er altså ikke i stand til at have ondt af flyvende rotter. Det er muligt at et par af dem får traumer, at nogle unger kommer til at mangle lidt mad. Men det er intet andet end duer, det sker hver eneste dag for dem, uanset om vi farver et par af dem i sjove farver.

Ja, lad os da få lidt sjov med de dumme dyr.

Hvad med at male solsortene hvide?
- og hvorfor skal gråspurvene være grå?

Lyserøde pindsvin og grønne ræve?

- pyt med om et par stykker ryger i svinget, og nogle unger sulter ihjel, der er vel nok af dem!!!

- og hvilken sjov farve skal fun2 have?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-06-12 16:04
Kommentar
Fra : fun2

Dato : 27-06-12 16:11

jøjø, jeg mener blot at proportionerne skal være på plads.

nomore, du er ikke sjov.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-12 16:27

Hvis det var børn der malede dyr ville de omgående blive tvangsmedicineret med Ritalin.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-06-12 17:54

Citat
Hvorfor skal det gå ud over dyr, når såkaldte "kunstnere" skal gøre sig interessante?
Der må da være en anden måde at få opmærksom på, end ved dyremishandling?

....... Du gode gud,.. hvis der findes sådan en, !
det er sgu da dobbeltmoral så det basker,

sjovt nok er der aldrig nogen der har medlidenhed med fisk og skaldyr,.......
undtagen engang en kunstner puttede guldfisk i en blender,

insekter er også levende væsner,
ja,... selv i planter er der liv,.............

tænk sig hvis fisk kunne skrige lige som en gris,
så blev der sgu liv rundt i de forskellige havne og fiskeforretninger,....

friske fisk er sundt siges der,... !!
jeg siger bare værsgo' spis,..........

http://www.youtube.com/watch?v=rTUPHExilFk&feature=related

og frølår der ligger og spjætter på tallerkenen,
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=2YZJt_Bw3eo&NR=1

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 27-06-12 18:17

Citat
Du gode gud,.. hvis der findes sådan en, !
det er sgu da dobbeltmoral så det basker,

Dobbeltmoral, hvordan det, EA_HS?

Vi taler da ofte om dyrevelfærd i forbindelse med vores kæledyr og de dyr, som vi opdrætter (høns, svin, køer), indfanger, skyder, slagter.

Vi forarges over nogle andre landes dårlige dyrevelfærd.

Hvorfor er det dobbeltmoral at påpege det groteske i at pine dyr FOR SJOV???

- og hvem har bildt dig ind, at ingen har medlidenhed med de fisk og skaldyr, der pålægges unødig smerte???

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-06-12 18:41

Citat
jøjø, jeg mener blot at proportionerne skal være på plads.

nomore, du er ikke sjov.

Nu var det altså ikke henvendt til dig.....
Og jeg syntes nu heller ikke det er sjovt
om det så er mennesker eller dyr.
--
Men at male en fugl, for at få lidt opmærksomhed - det er sgu da langt ude.
Hvad bliver det næste?

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 27-06-12 18:50

Det bliver at skrive et indlæg i denne debat for at få opmærksomhed

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 27-06-12 19:10

Citat
Det bliver at skrive et indlæg i denne debat for at få opmærksomhed

Jamen, så fik du da det

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 27-06-12 19:17

Altid dejligt at blive lagt mærke til, så jeg og alle andre her fik da lige et "blik"

Kan I have en dejlig onsdags aften, jeg vil lægge første fødte i seng.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-06-12 19:24

Der skrives i avisen:
Det er en måde at sende kunsten ud i virkeligheden på. Duen er en lavstatus-fugl, de ophøjer. Jeg synes, der er noget flot over, at de bruge virkeligheden, og så bare gør den flottere. De er interesserede i en ophøjelse af noget virkelighed, som er sådan lidt overset«.

Det er slet ikke gennem tænkt, og som Luffe også er inde på, er det et uhyre dårligt signal at sende den kommende generation. Børn bliver da inspireret til at gå hjem og hælde karrysovsen på dyret.
(og hvorfor må de så ikke det?)

Dårlig dårlig stil.............................

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-06-12 22:39

Citat
Dobbeltmoral, hvordan det, EA_HS?

Vi taler da ofte om dyrevelfærd i forbindelse med vores kæledyr og de dyr, som vi opdrætter (høns, svin, køer)

ja,.. og det bliver som regel ved snakken / talen
fordi det koster penge at gøre noget ved det = (dobbeltmoral)
har du snakket med / spurgt om dyrenes mening,. ? - eller kender nogen der har ?

Citat
Hvorfor er det dobbeltmoral at påpege det groteske i at pine dyr FOR SJOV???

der er ikke beskrevet noget om det er for SJOV !!! ... slet ikke pineri,
højest sandsynlig aner duerne slet ikke hvad der foregår
og hvori består det groteske,.. ?

Citat
og hvem har bildt dig ind, at ingen har medlidenhed med de fisk og skaldyr, der pålægges unødig smerte???

fiskere smider hver dag et stort antal fisk tilbage i havet, fordi de ikke passer ind i kvoterne,
at blive indfanget og derefter kasseret (smidt tilbage i havet) er direkte 'dyremishandling' (livsfarligt)

kan du finde nogen klager over det,.. ?

men en smule uskyldig frugtfarve på nogle duer,... DET,... kan til gengæld få sindene i kog,
rundt i de små Danske hjem,..........

vor herre bevares,......... dyremishandling,...

Kommentar
Fra : prio

Dato : 27-06-12 22:50

Nu er Dyrenes Beskyttelse da heldigvis kommet på banen.

De fordømmer det tåbelige projekt duemaling, og kalder det dyreplageri.

Selve indfangningen er meget stressende og kan ende fatalt
- og senere risikerer de malede duer at blive jagtet og hakket ihjel af andre duer p.g.a. misfarvningen.

http://go.tv2.dk/articlefornoejelse/id-51410588:er-det-her-dyrplageri.html?forside

På Facebook har mange også ytret deres mishag:

Den generelle mening er åbenbrt, at disse latterlige, selvoptagne "kunstnere" - fuldstændig blottede for medfølelse med andre levende væsener - har udøvet dyreplageri, og burde anmeldes til politiet.

http://www.facebook.com/tv2dk/posts/334278786652176

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-06-12 15:39

Citat
Nu er Dyrenes Beskyttelse da heldigvis kommet på banen.

du har åbenbart fuldstændig ret,.. iflg. dine Facebook venner,
man skal holde sig langt væk fra at 'skilte' med den så meget omtalte 'FRIHED'
hvad enten det gælder presse, kunstnere, eller den personlige,

JP kæmper stadig med problemet omkring tegneren Kurt Westergaard,

det blev også en skæbnesvanger dag,.. da Søren Ryge kvalte en due for åben skærm,
en handling der er helt naturlig blandt due-ejere,.. og aldrig voldt problemer før.

men vise det på TV,.. fy da føj,... det er skam kriminelt.
om handlingen skyldes alm. sult,.. eller var mere 'kunstnerisk' relateret,.. melder historien intet om.

http://www.information.dk/124800
Det rene og skære vanvid
Citat
Uden at sige for meget konkluderede Ryge: “Nok er der mange, der ser de her programmer, men der sidder også nogen og kigger, fordi de holder øje med, hvad der foregår. Jeg fik lidt at tænke over.”

Herefter opremsede han en række af tv-øjeblikke, som gennem årene har fået diverse institutioner og enkeltpersoner til at fare i flint.

Da han engang smed en sten i bækken, kom Vandvæsenet og fiskede den op.

Da han kvalte en due, endte han i retten og fik en bøde på 1.500 kroner.

Da han havde en frilandsgris, kom griseavlerne og sagde, at hans indhegning var ulovlig.

Da han satte et elhegn op for at holde ræven væk fra sine dværghøns, krævede Dyrenes Beskyttelse det fjernet, fordi det var dyrplageri (af ræven).

På samme måde har fysioterapeuterne været efter ham for ikke at gå ned i knæ,

og han tør ikke bruge motorsav i udsendelsen af frygt for at få Arbejdstilsynet på nakken.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 02-07-12 21:19

Tak for svaret Jan4100.