/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Beregne antal afholdte feriedage
Fra : hundeven01
Vist : 567 gange
20 point
Dato : 26-06-12 09:08

Hvordan beregner jeg hvor mange feriedage jeg afholder??

-Jeg er funktionæransat i fast turnus med 5 dages arbejde (a 9 timer), 5 dage fri: 136,5 t/md

Hvis jeg nu holder 10 dage fri (eks 01 juli til 10 juli), hvor mange feriedage koster det mig så?

Håber nogen kan hjælpe..

Kommentar
Fra : poten

Dato : 26-06-12 11:39

Jeg vil antage 10 dage... Hvad ellers?

Feriefridage

Feriefridage er fastsat ved aftale enten via en kollektiv overenskomst eller en individuel aftale mellem arbejdsgiveren og den enkelte lønmodtager.

Feriefridage har ikke noget med ferieloven at gøre medmindre andet er aftalt.

Feriefridage kan aftales frit, og de følger de regler, som står i aftalen. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvad der sker med dine feriefridage, hvis du fratræder uden af have holdt fridagene, eller hvis du ikke når at holde dem inden for den angivne periode.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 26-06-12 11:41

Nu kan jeg så, ved nærlæsning, se du allerede har de 5 dage fri - så er det naturligvis kun de fem dage hvor du skulle være på arbejde du holder ferie...

Kommentar
Fra : hundeven01

Dato : 26-06-12 11:45

Iflg min arbejdsgiver indgår ferie på arbejdsfrie dage med en vis vægt, også fordi stillingen ikke er fuldtid (37 t), men 34,5.....
Spørgsmålet går på antal feriedage, ikke ferieFRIdage....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-12 13:30

Spørgsmålet er ikke nemt.
Du må forklare lidt mere .
Arbejder du de 5 dage uanset om det er weekend eller helligdag. ?

Kommentar
Fra : hundeven01

Dato : 26-06-12 13:34

Jeps arbejder 5 dage på ALLE dage, i løbende "hjul", også weekend og helligdage. Efterfuldt af 5 dage fri

Kommentar
Fra : poten

Dato : 26-06-12 13:50

Spørg arbejdsgiver eller fagforbund - det er da det sikreste...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-06-12 17:52

Du arbejder 5 dage time messigt svare til 6 dage 5 dage fri svare til at du skal bruge 6 feriedage og så har de fri i 15 dage før du skal på arbejde

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-06-12 18:56

En fuldtids medarbejder har 185 timer- svarende til de 5 ugers ferie.

en deltidsmedarbejder som aflønnes med 34.5 timer har 185 : 37 gange 34,5 time

det svarer til 172,5 timer.

hver feriedag tæller alene gns.arbejdstid i opgørelsen uanset hvordan du ellers arbejder i løbet af året.

Altså hver feriedag skal tælle 6,9 time. Lørdage og Søndage er ikke ferie dage.

Men et godt råd er da altid at kontakte sin fagforening.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-06-12 18:59

Og jo, hvis din arbejdstid er udregnet på et år. Så uanset om du i løbet af din turnus har arbejdsfridage- så tæller feriedagene som ovenfor skrevet.
Det skal så tilgengæld passe på et år, at du får løn svarende til en norm på 1794 incl. din ferie.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-06-12 19:02

i Følge min beregning svarer det til at du holder ferie

mandag den 2. juli til og med den 9. juli-

det er 6 feriedage

Kommentar
Fra : hundeven01

Dato : 26-06-12 20:17

Hej Smuller:)

Det er tæt på at give mening.. betyder det at jeg som udgangspunkt kan beregne, at når jeg holder en feriedag gælder den som 1,2???

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 20 point
Dato : 26-06-12 21:11

?? en feriedag tæller for dit vedkommende 6,9 time.

så jeg har ikke forstået.

Det skal jo bare passe på et år- altså hvis du skriver ind i en kalender:

6,9 time på de dage du holder ferie (excl. lør og søn i ferieuger)

Så skriver du arbejdstimer ind de øvrige dage på et år- så skal det tilsammen give som beskrevet ovenfor.

Du har krav på 3 uger sammenhængene ferie i hovedferie- det vil sige det skal planlægges at i dine ferieuger- har du ikke arbejdstimer lør og søn.

Men det kan være jeg har misforstået noget- så jeg ville kontakte fagforeningen eller din tillidsrepræsentant.

Godkendelse af svar
Fra : hundeven01

Dato : 27-06-12 09:45

Tak for svaret smuller54.