/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Bryllupsskik
Fra : lham
Vist : 657 gange
100 point
Dato : 26-06-12 08:42

Traditionelt dansk kirkebryllup.

Der er noget med at "forrest" i kirken stiller man 2 rækker stole overfor hinanden. På den ene side ( højre/venstre ) sidder gommern og hans best man vistnok . Hvor mange skal derudover sidde på stolene og hvor ( feks brud og goms forældre / brudeparrets børn mv mv )
der er vist også noget med der byttes stolerække og plads når brudeparret går op for at blive viet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-12 09:18

Set fra gangen mellem bænkene.

Der er 4 stole.
I starten sidder forrest mandens fader og bagest sønnen, i højre side.

Når damen og hendes fader kommer ind, sætter damen sig bagest og hendes fader forrest.

Når vielsen starter rejser manden og damen sig og hendes fader sætter sig over ved siden af mandens fader.

Bruden og brudgommen sætter sig i venstre side under resten af ceremonien, med damen bagest og manden forrest.

Som jeg lige kan huske det.

Accepteret svar
Fra : poten

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-12 11:49

Citat
I starten sidder forrest mandens fader og bagest sønnen, i højre side.

Næsten rigtigt - de sidder ved siden af hinanden...

Brudgommen sidder nærmest alteret og forlover/fader eller hvem det nu kunne være til venstre for brudgommen.

Bruden og hendes fader sætter sig på venstre række med faderen nærmest alteret.

Nå vielsen går i gang, flytter brudens far over til brudgommens forlover/fader eller hvem det nu kunne være og brudeparret sætter sig tilbage på stolene til venstre med brudgommen nærmest alteret så bruden har sin husbond på venstre side.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-12 14:27

Det var i den rækkefølge man ser dem sidde - og så er det forrest og bagest.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 28-06-12 18:54

Tak for svaret poten.

Javel !!
undrer mig hvorfor bruden ikke har en " best kvinde" - nå alt det gejl stammer nok fra før kvinder regnedes for "mennesker"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-12 19:39

Hun bliver jo "givet væk" af sin fader.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 28-06-12 21:29

En anden lille pudsig detalje er - hvorfor bruden altid går til højre for brudgommen?

Det stammer fra den gang mænd gik med sabel - den blev jo båret på venstre side - så kvinden ikke faldt over den.