/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvaskemaskine tager ikke vand ind
Fra : osan
Vist : 531 gange
40 point
Dato : 24-06-12 10:36

Vores Siemens SR64000 opvaskemaskine tager ikke vand ind. Jeg har et par gange kunnet kurere for samme symptom ved at rense det lillebitte vandfilter der sidder som det første i aquastop-ventilen, men sidst jeg prøvede det havde det ingen effekt. Den vil ikke åbne for vandet, og programuret går (derfor?) i stå.

Programuret kan forceres og det lyder som om lænsepumpen fungerer fint, men den vil altså ikke lukke vand ind.

Er det en ny aquastop-ventil -- og kan jeg skifte den selv? Eller en ny opvaskemaskine?

mvh,
/Ole

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 24-06-12 11:12

Hej der sidder, en rød knap på aquastop du skal trygge på og så skal du skrue den op på 10 den går jo fra 8 til 10.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-06-12 12:13

Er du sikker på at det ikke er vandet den ikke kan komme af med. Jeg havde en slange der var bøjet, og den kunne ikke pumpe vand ud.

Det bevirkede at uret gik i stå, og der skete intet. Jeg rettede slangen ud, og alt kørte igen.

Kommentar
Fra : osan

Dato : 24-06-12 12:49

@droslerne: rød knap? hvor? Ventilen på maskinen er en http://bit.ly/OdZDyT og jeg kan ikke se den kan reguleres på nogen måde

@troldenesdhb: når man starter programmet forfra, så starter den fint nok med at pumpe det vand ud, der måtte være tilbage. Så jeg tror ikke det handler om knæk på slangen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-06-12 17:24

Det kan også være utæthed som lækker vand i bunden af maskinen . Det kan gøre at en fugtføler laver stop af mere vandindtag.

Kommentar
Fra : osan

Dato : 24-06-12 17:32

@transor: hvordan kan man afgøre om det er tilfældet?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-06-12 13:10

Man skal have maskinen ud på gulvet ,så derr er nogenlunde frit omkring den. Så afmonteres en side. Bagsiden formentlig nemmest, men det varierer for forskellige maskiner. Så vil du kunne se / føle om der er vand i bunden. Tid har de et lille "samlekar " med en flydekontakt i.