/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Avl af duer
Fra : sokkel
Vist : 281 gange
50 point
Dato : 11-06-12 17:39

Jeg har først fået duer i marts måned.Købte otte almindelige duer,efter ca en måned lå der 3 på rede.Tre uger efter købte efter sigende 3 hunduer mere.Nu har så fået en unge for fjorten dage siden mens der er en der får unger om ca en uge.Mit spørgsmål nr 1 er :Får duer kun 1 kuld om året ?
Ps :Jeg har fået at vide af andre at de avler næsten hele året rundt.
Spørgsmål 2 :Hvor gamle skal ungerne være inden de slagtes ? På forhånd tak

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 11-06-12 18:02

Efter havd jeg har hørt, skal de tages på reden lige inden de vil forlade den,
og hvis jeg husker rigtigt, så var det for at de ikke skulle blive seje.
(det sidste må du ikke hænge mig op på, mener bare at kunne huske.

Min svigerfar spillede på duer (det var den gang) og det var en hel videnskab,
for lå duen på æg eller havde unger hjemme i reden, ville det få dem til at
komme hjem hurtigere.

Ligeledes kan jeg huske at han tit havde dueunger med hjem til gryden (altså den i køkkenet)
og jeg indfødte københavner syntes jo de var lidt små de kræ, men så fik jeg forklaring
som ovenfor.

Jeg regner med det stadig gælder.

Due steg smager forøvrigt godt.

Kommentar
Fra : sokkel

Dato : 11-06-12 18:44

Tak for dit svar.Angående spørgsmål nr 1 .Jeg fik 6 unger ud af de første tre ,men undrer mig over at de starter med at ligge æg igen.

Kommentar
Fra : sokkel

Dato : 11-06-12 18:47

Det var selvfølgeligt ikke det jeg mente.Jeg kan ikke forstå at de ikke starter med at ruge igen.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 11-06-12 22:36

Læs og bliv klog på duer...

http://www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/dyrehold/