/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Formel for roterende pendul?
Fra : vagnr
Vist : 843 gange
200 point
Dato : 10-06-12 21:15

Hej Kanduer

Mit "perpetuum mobile" ur går for langsomt!

Jeg har et over 40 år gammelt Jaeger leCoultre Atmos ur, der aldrig skal trækkes op, altid går osv., men det går for langsomt, ca 2 min/dag. Jeg har brugt justeringsmulighederne, så der er ikke mere at hente der.

Det går på udsving i temperatur, 1 grad=ca 1 dags gang, så det er ikke et rigtigt PM

Da en reparation koster mindst 2000 kr, og det i øvrigt virker som om det går præcist=taber det samme hver dag, har jeg tænkt på, om jeg "bare" kan hæve pendulet/rotoren en anelse (det hænger i en meget tynd metaltråd), så det går lidt hurtigere.

Rotoren er ophængt ca 17 cm oppe, metaltråden, den hænger i. er kun et par cm lang, det tror jeg ikke påvirker rotationshastigheden.

Jeg har ikke lige kunnet finde en formel for højde/hastihged for en rotor? Om jeg tør lege "gør det selver" eller ej ved jeg ikke, men der er grænser for hvor meget jeg kan hæve rotoren (den skal stadig kunne blokeres), så inden jeg evt. går i gang, vil jeg gerne vide om det er en realistisk model.

Rotoren bruger ca 30 sekunder på en halv omgang.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-12 21:53

Se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pendulum_(mathematics)

længere nede er de fyske penduler...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 11-06-12 22:39

Din beskrivelse er ikke helt klar, men jeg tror det drejer sig om et snosningspentul.

Alle pentuler bygger på et princip om en tung masse som med en kraft altid trækkes mod en ligevægtsstilling. Hvis kraften er proportional med udsvinget fås en pendulsving med en konstant tid uafhængig af udsvingets størrelse.
Kraften kan komme fra tyngden , en fjeder eller andet.

I dit tilfælde tror heg den kommer fra snoningskraften fra tråden. Kraften er svag- det giver lang svingningstid.

Det er svært at skrive formler her så jeg prøver med ord i stedet
svingningstid lig 2 pi gange kvadratrod( af trådlængde / soelasticitetsmodul)

Med årene kan tråden have strukket sig og blevet tyndere. Det påvirker begge led under kvadratroden til længere svingtid. Uret går langsommere. Da du ikke kan gøre tråden tykkere, skal den afkortes . Det kan være svært i praksis.
Evt fornys tråden. Den skal være af en superelastisk materiale, me små tab Gætter på at fosforbronce er egnet.

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 12-06-12 06:45

Tak for svaret transor.

Nu må jeg se om jeg "tør" lege gør-det-selv urmager