/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Halvering af Aluminiumets brudstyrke?
Fra : rudik
Vist : 833 gange
65 point
Dato : 09-06-12 20:51

Jeg har læst mig til at legeret aluminium mister en del af deres styrke ved svejsning, det er der sådan set ikke noget underligt i. Men er der nogle af jer her inde der kan fortælle mig hvor meget EN AW-6082 falder i flydespænding og brudstyrke når der svejses i det?

http://www.alumeco.dk/Tekniske_specifikationer/Mekaniske_v%C3%A6rdier/Profiler.aspx

http://www.alumeco.dk/Tekniske_specifikationer/Mekaniske_v%C3%A6rdier/Profiler.aspx side 7.

Det kunne jo være at der sidder nogle der ude, der er eksperter i den slags .

Tak for jeres hjælp.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 09-06-12 21:16
Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 65 point
Dato : 10-06-12 14:45

Det er ikke blot alu der svækkes ved svejsning! Alt der bliver svejser er blevet svagere ved siden af selve svejsetrrengen, pga. varmeudviklingen, derfor er det godt med svejsemetoder der udvikler så lidt varme som muligt.
Autogen svejsning (flamme) er nok den metode, der udvikler mest varme. jeg kan huske fra min læretid som svejser, at alu der skulle svejses sammen med autogen, var virkelig svært. Jeg kan ikke huske ved hvilke temp., men man skulle ramme den rette temp. for at svejse materialer sammen, og kom temp. for højt op, så forsvandt materialerne simpelt hen. De "fordampede".

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 12-06-12 22:30

Tak for svaret alka.

Tak for svarene til jer begge.
Jeg havde let i alu. håndbogen, og må nok sige at jeg også her fandt en svejsefaktor der hed 0.65 * materialets flydespænding.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-06-12 08:42

Selv tak rudik.