/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hærdning af glas
Fra : Sønder
Vist : 541 gange
100 point
Dato : 07-06-12 11:22

Jeg er ved at købe briller. Med alm. plastglas med flerstyrke.
Min optiker vil gerne sælge mig en hærdning af "glassene" så de skulle holde bedre. Til 700.-
Har nogen erfaring med om det er pengene værdeller om jeg bare skal købe nye glas, når de er blevet tilpas ridsede?

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 110 point
Dato : 07-06-12 11:42

hvis du har et arbejde der giver smuds på brillerne, er det ikke pengene værd. jeg har prøvet det, og de bliver ridset nøjagtig ligeså hurtigt som de andre briller uden hærdning.
og plasticglas er væsentlig nemmere at ridse end rigtig glas.
jeg ved godt, at plastic vejer mindre, men i de mængder er vægtforskellen så lille, at man dårligt kan mærke det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-12 12:37

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men det er en ublu pris for hærdning,
og jeg ved at du kan få dine briller med overfladebehandling langt billigere i Tyskland.

Hærdning hedder Härten på tysk, men der er mange dansk talende optikere i Flensborg...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-12 12:47

Få i stedet briller af rigtigt glas . De er langt mere holdbare en nogen overfladelakering af plast.
plast kan ikke hærdes med man kan da behandle de med noget, så det ridses lidt svæere.

farvet coatning og antirefleks, er andre ting som optikkere gerne vil sælge til kunderne. Det er der gode penge i. Værdien i brug er mere tvivlsom.

Eneste ulempe ved rigtig glas er at de kan gå i stykker, hvis de tabes på et hårdt stengulv.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 07-06-12 14:00

Sønder, du skal købe de briller du gik ind for at købe, brillemanden prøver bare at få dig til at bruge flere penge og du vil aligevel ikke kunne se forskel, spørg ham dog om ikke i kan spare en masse tid og besvær hvis du gav ham dit kort og kode?
Du vil måske ikke spare nogen penge, men du var da fri for mere øregas.
alan57

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 07-06-12 20:32

Hej

Hærdning af plast glas er noget gas, og så rimer det endda...

spar de 700,- lige i lommen sort orange og det hele, køb en flaske god rødvin og noget guf..

Han er sælger, trænet sælger, og han skal få dig som kunde til at købe alle de ting som butikken tjener på og ikke andet. og i øvrigt kan han sprøjte hvad som helst på glasene han har lyst uden at det hjælper en hujende fis, ikke andet end du som kunde så tror de er hærdet og du har en fantastisk brillerfyr...

drop det og fest...

Melander

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 08-06-12 17:37

Tak for svaret trimare46. og alle I andre. Glad for jeres -ret enstemmige - indput.