/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Renter på billån
Fra : kipumi
Vist : 599 gange
100 point
Dato : 04-06-12 11:04

Jeg har indfriet billån for min datter. Hun skylder NU efter mange år 11076,00 kr. Hun betaler af hver den første til bilforhandleren ca. 1000 kr. Her af skulle de ca. 300 være renter, da det er til 27% . Jeg har nu indfriet det, betalt gælden, og hun skal afdrage de 11076,00 til mig. Hun vil afdrage 1000 kr hver måned. Jeg har lånt pengene i banken til 3%. Dem skal min datter så betale. Men hvordan regner jeg ud, hvornår hun er færdig med lånet, renten bliver jo mindre, når hun skylder mindre. Er der en der kan give mig et råd. Jeg kan ikke selv regne det ud - og jeg vil ikke snyde hende, så hellere mig selv.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-06-12 11:19

Du har lånt pengene i banken, så hun er vel færdig med at betale af når du ikke længere skylde banken penge.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-12 11:36

Sket er sket, men hvem fu** udsteder billån til 27 % ?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 04-06-12 11:52

Det var sandelig et godt lån du der har fået, det lyder næsten for godt til at være sandt.
hvilket pengeinstitut udlåner til 3%...

Men du kunne jo spørge i banken hvordan du regner det ud, jeg er sikker på de gerne vil hjælpe dig.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 04-06-12 11:53

Det skulle datteren være færdig med at betale på 1 år med 3% rente og rente tilskrivning hver 3. måned (det er som bankerne gør)
den 1. måned er afdraget på 1000
den 2. måned er afdraget på 1000
den 3. måned er afdraget på 925 og 75 kr. i renter
den 4. måned er afdraget på 1000
den 5. måned er afdraget på 1000
den 6. måned er afdraget på 947 og 53 kr. i renter
den 7. måned er afdraget på 1000
den 8. måned er afdraget på 1000
den 9. måned er afdraget på 968 og 32 kr. i renter
den 10. måned er afdraget på 1000
den 11. måned er afdraget på 1000
den 12. måned bliver lånet afsluttet med 236 kr i afdrag og 9 kr. i renter
øre beløb er afrundet til hele kroner, med forbehold for regnefejl og der er ikke beregnet omkostninger til oprettelse af lånet

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 04-06-12 12:32

Kære o.v.n. Lige præcis hvad jeg har brug for, og nemt at forklare hende - og mig selv.
Kortoververden: - jeg har lånt pengene i banken - betalt lånet ud og min datter skal afdrage pengene til mig nu i stedet for.
LuffeA: Det er et eller andet finans... ja deter en skrækkelig rente. Hun lånte 40.000 - nu er bilen skrottet - og ikke betalt (jo af mig) men....
webm: Pengene er lånt på mit "bolignedsparingslån" - :( - men hun skulle altså hjælpes nu.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 04-06-12 12:33

Tak for svaret o.v.n.. Der var ingen omkonstninger ved lånet - for jeg har jo et lån i forvejen - men heldigvis ikke til den uhyrlige rente. Det var et helt fantastisk dejligt svar. Flot sat op - og det hele. Tusind tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 04-06-12 12:37

Ja, så er det da en mere human måde at få afdraget det sidste af lånet på.

Bilene er jo næsten også betalt to gange med den uhyrlige rente.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-12 12:58

Selv tak - mon ikke du skulle lære datteren lidt om at sætte tæring efter næring?

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 04-06-12 18:00

Åh..o.v.n. Det har jeg sandelig gjort, desværre bor hun "på landet" - langt uden for lov og ret, med 3 børn . p.t. cykler hun 15 km hver vej til dagpleje og arbejde i strid vestenvind et sted i Vestjylland, måske skal man nogen gange lære det på den hårde måde. Jeg har nu alligevel lidt ondt af hende men om 1 års tid, er hun da ude af den gæld -

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-06-12 18:56

11076,00 + 3% = 11408,30, afdrag 1000, tilbage er 10408,30
10408,30 + 3% = 10720,50, afdrag 1000, tilbage er 9720,53

osv, eller i kort form (beløb + 3%, afdrag, efter afdrag)

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-06-12 19:06

Ups, det er 3% pr. måned, det går vist ikke. Hvis vi siger 3/12 pr måned: