/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Husk vandet.
Fra : ebg_888
Vist : 643 gange
500 point
Dato : 02-06-12 23:00

De fleste steder i landet har der ikke været noget særlig nedbør i den sidste tid.

- og under alle omstændigheder har pindsvinene altid svært ved at skaffe sig vand i villakvarterer, hvilket gør, at tørst er een af de hyppige dødsårsager for pindsvin.

Vil du hjælpe pindsvinene?

Så stil en skål med vand ud i haven og sørg for at fylde den op dagligt.

Det er bedst med en skål, der ikke vælter for let, fx en underskål til en urtepotteskjuler eller een af de specielle skåle til katte.

Lidt kattetørkost vil også glæde pindsvinene, og hvis du gider, er det let nok at bygge et pindsvinehus, og stille det i et roligt hjørne af haven - eller købe et på internettet.

Pindsvinene er ualmindelig hyggelige at have boede, og de har brug for en håndsrækning, da de er en truet dyreart.
Jeg har 2 boende pt.

Tak, hvis du vil hjælpe - vandet er det vigtigste

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-06-12 23:15

Hvis man begynder at give dyr vand og foder, skal man huske at forsætte...

Man kan blive indirekte årsag til at de senere dør, da nogle vender sig til kun at drikke og spise der hvor man fodre dem.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-06-12 23:26

Holder også på at VILDE dyr skal man ikke hjælpe FRVILLIGT
(hvor grusomt det så end kan være!!!!!!)
men op til diverse festligheder = Sankt hans - kan jeg forstå at man PASSER lidt på
hvad man sætter ILD til + nærmeste beboelser
---
Min huskat kan til alle tider finde drikkelse = udendørs
og klager ikke over manglende vand - herhjemme, medmindre den er syg?
de fleste vilde dyr, får deres vædske gennem mad fra naturen....

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-06-12 23:30

MEN __OK det var så et par ''plejebørn'' du har fået fingrene i
Trods det = har selv taget dyr til mig, og de får ikke ligefrem et bedre liv
bare et længere - ditto.
Da de aldrig har lært fra naturen af...
Og så tror jeg at ''moder menneske'' tager over med følelserne.....
Men fint arbejde af dig - trods ALT

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 500 point
Dato : 03-06-12 00:04

Vores besøgende pindsvin tager solbad i purløget og den bader i et fuglebad hvor den også drikker. Og den får kattemad som tørkost.

Og egernet får nødder og vand. Og fuglene får mad og vand og bad.

Og lige nu er 7 blåmejseunger lige ved at forlade reden (med kamera) De øver sig i at folde vingerne ud så de forlader nok kassen i løbet af næste uge.

Kan det blive bedre i dette møgvejr.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-06-12 00:29

Citat
Kan det blive bedre i dette møgvejr

Naturen er SMUK
og så kan den pludeslig vende sig OM og så VISE sig fra sin BEDSTE side

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-06-12 00:30

Citat
sig fra sin BEDSTE side

Værste side.......

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-06-12 11:22

I dag er blåmejseungerne begyndt at træne vingerne i kassen, så nu varer det ikke længe før de skal ud og opleve verdenen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-06-12 14:59

Citat
Hvis man begynder at give dyr vand og foder, skal man huske at forsætte...

Jeg går ikke meget op i fodring af fuglene,her om sommeren.Da må de selv fange de fornødne insekter.Men vand....det får de hver dag.Har tre "beholdere". En gammel bradepande,en gammel alm. pande......... og en fuglebad i granit.Fint skal det jo være.

Men det er kun panden,og bradepanden,der har interesse.Der er plads til at solsorten kan piske vandet,en meter op i luften.Den "rigtige" fuglebad,er faktisk kun til "pynt".

Pindsvinet elsker også bradepanden.

M.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-06-12 15:41

Vi lægger æbler ud, solsorten kommer og spiser, men egernet hugger æblerne fra solsorten. Og Den henter nødder hver dag. Nødderne begraver den i vores krukke, så det er bare at grave dem op og lægge dem ud igen. Nogle af nødderne spiser den oppe på vores hegn og der ligger bunker af skaller neden for.

Kommentar
Fra : Vinni89

Dato : 06-06-12 15:50

Jeg synes man skal hjælpe hvor man kan ergo også de vilde dyr.
Bonusen er jo at man får en helt zoo i haven om morgen hvilket jeg synes er vidunderligt at se på. deres efterladen skaber kunne jeg godt være fri for man det må man tage med :P

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 06-06-12 17:59

Hvor er det dejligt, at nogle gider stille vand ud

Der har ikke været nogen væsentlig nedbør i en måned nu, så det er virkelig tørt derude.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-06-12 19:16

Selvfølgelig får dyrene vand, hos os kan de vand bade og støvbade.

Blåmejserne har susende travlt i disse dage, ungerne øver sig i at flyve i kassen og de pipper hele tiden for at få mad. Jeg tænder for TV om morgenen, jeg vil se når de forlader kassen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-06-12 19:55

granner01,du har tilsyneladende,nogle kæmpe naturoplevelse.

Det er sådan noget,der gør livet værd at leve.

Idag lugede jeg i hækken.(Fy for en bankebæ...alt det ukrudt). Da jeg lige tog en slapper,kiggede jeg op på de flotte sommerskyer. Hvad fik jeg øje på...... en (spurve/due???) høg,der kredsede langsom rundt i cirkler. Jeg vil tro,mindst 300 meter oppe. Flot syn. Ser ikke andre fugle deroppe.

Jeg elsker de fascinerende rovfugle.....bare de holder sig væk fra "mine" småfugle.

M.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-06-12 19:59

Har lige taget et kig til blåmejseungerne. Mor er gået i seng, men ungerne øver sig stadig. Kors for et liv for sådan en lille hun blåmejsemor. Hun ser helt forpjusket ud, lige som hun kom fra et vandbad. Men nu er det bar arbejde. For 7 unger er sultne.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 06-06-12 22:11

Så kom der da endelig lidt regn her til sydsjælland, selvfølgelig lige efter, at jeg havde monstervandet mine tørstige roser.

Men dyrene skal selvfølgelig have vand hver dag alligevel.
I en almindelig villahave er der jo ikke nogen naturlige fordybninger til at opsamle regnvandet, så fugle og pindsvin er afhængige af, at mennesket sætter skåle ud.

Jeg troede, at jeg havde 2 pindsvin på kost, men næh, der er søreme 4 stykker, de ligger allerede her før klokken 22 og gumler kattetørkost og havregrun med olie
- de er sikkert kommet tidligt frem på grund af det overskyede vejr.

Heldigvis havde jeg en dejligt moden avocado - pindsvinenes yndlingsslik - så den er nu delt i 4 dele til mine små gæster

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-06-12 17:14

Ungerne i kassen er der stadig, men sidste nat overnattede de alene, hunnen kom ikke. Men begge fodrer stadig ungerne og nu kravler de rundt i hele kassen. Alle træner vingerne.

Så jeg tænder for TV når jeg står op og så følger vi med i ungerne gøren og laden.

Det bliver lidt trist når de forlader reden, for så flyver de ned i parken. Måske kommer de og spiser når de kan klare sig selv.

Og der er liv og glade dage i haven og vi nyder det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-06-12 19:27

Så har 2 unger forladt kassen i dag, hannen fodrer dem i træet, men 5 unger er stadig i kassen og dem fodrer hunnen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-06-12 10:07

Bygger Solsorten ny rede til anden (2.) hold unger???
Kan Solsorter li`at se tv???

Vi har et vindue i stuen,der går ned til gulvet.Udenfor er der et blomsterbed.(Løs jord).Som den bearbejder,efter bedste evne.I pauser,står den og kigger ind til os,og tv`et.

Men de sidste par dage,har den haft næbbet fuld af Redemateriale,når den ser tv.

M.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-06-12 10:16

Solsorten bygger ny rede til andet kuld nogle steder og andre steder genbruger den reden. Jeg tror det er forskelligt. Men jeg er overbevist om at det er de samme blåmejser der bruger kassen år efter år. Og det er den samme hun som har boet i vores tagudhæng hele vinteren. Hun kom hver aften og kravlede ind. Ved forårstid jagede hun musvithunnen ud, den havde ellers sovet i kassen hver nat hele vinteren.

Så der er også drama på det plan.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 12-06-12 13:07

Tak for svaret granner01.

Det lyder sjovt og interessant med dit fuglehus med kamera.
Jeg tror også, at jeg vil investere i sådan et engang.

I øvrigt har jeg et flagspættepar som hyppige gæster i haven - efter et års pause.

De kan lide et gammelt rønnetræ - og får sig også lidt af fedtkuglerene og lidt af fuglenødderne
- plus en slurk vand.

Smukke fugle!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-06-12 19:05

Selv tak, jeg synes her er lidt tomt, alle fuglene fejrer deres unger i parken og ikke i vores have. Kun gråspurvene fodrer deres unger her.