/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Overgang fra kontanthjælp til pension.
Fra : psoeborg
Vist : 3023 gange
40 point
Dato : 02-06-12 04:26

Når man har modtaget kontanthjælp og skal have folkepension bliver der en måned hvor man ikke modtager noget som helst.
Folkepensionen udbetales bagud. Kan det være rigtigt at man indtil da ikke har noget at leve af?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-06-12 04:55

Kontanthjælpen udbetales også bagud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-06-12 08:54

Citat
bliver der en måned hvor man ikke modtager noget som helst.

Vrøvl...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-12 12:40

Refi det er ikke vrøvl.

Reglerne er dumme. Da jeg blev tvungen til at gå på efterløn stoppede dagpengene 1. majl, men min efterløn startede først 1. august. Jeg havde ikke helt optjent efterlønnen, så jeg startede med at "afspadsere" det jeg manglede.

Sådan er reglerne desværre. Og ingen gider gøre noget ved dem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-06-12 15:30

Hvis man går fra kontanthjælp til førtidspension, så kan der også blive en måned hvor man ikke får noget udbetalt, men dér får man så en ekstra måneds førtidspension, som dog er lidt lavere da skattefradraget jo er brugt, den svarer ofte nogenlunde til kontanthjælpen.

Er der nogle papirer, som man udfylder i forb. med overgang til folkepension, for så fremgår det muligvis af dem?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-06-12 15:39

Ellers er det muligt, at du kan søge om hjælp til enkeltydelse.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-12 16:12

Jeg vidste heldigvis på forhånd at reglerne var så tossede, så jeg fik sparet op til de måneder jeg ikke fik "løn".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-06-12 16:12

Citat
Refi det er ikke vrøvl.

Jo det er...

Du vil under alle omstændigheder få pengene til tiden - du vil blot ikke få differencen mellem kontanthjælpen og førtidspensionen (nogle kommuner yder det dog).....

Men alt dette kommer kun i spil hvis du er på kontanthjælp efter den gamle ordning - så har du dæleme være på kontanthjælp LÆNGE og sikkert opsparet en formue...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-06-12 16:51

Citat
Men alt dette kommer kun i spil hvis du er på kontanthjælp efter den gamle ordning - så har du dæleme være på kontanthjælp LÆNGE [Hahahahaha] og sikkert opsparet en formue... [Djævel]

Så skal de opspares i madrassen, står der mere end 10.000 på kontoen skal de modregnes i kontanthjælpen.
Kommunen tjekker ikke kontoen, men man har oplysningspligt.

Da min veninde gik fra efterløn til folkepension bøvlede hun også med kommunen, der manglede ikke penge, men kommunen skulle have de sidste måneders udskrifter fra hendes a-kassse, selv om de kan se beløbene andre steder

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-12 18:00

Nej refi, jeg fik ledighedsydelse (godkendt til flexjob) og den må man kun få i 6 måneder efter man er fyldt 60 år, men min efterløn blev først udbetalt i juli. Jeg skulle "afspadsere" min maglende optjening af efterløn alle 10 måneder.

Og nej jeg fik ikke kontanthjælp, jeg havde en mand og han skulle forsørge mig. Jeg havde sparet op til de faste udgifter og så betalte min mand maden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-06-12 18:43

Citat
Nej refi, jeg fik ledighedsydelse (godkendt til flexjob) og den må man kun få i 6 måneder efter man er fyldt 60 år, men min efterløn blev først udbetalt i juli. Jeg skulle "afspadsere" min maglende optjening af efterløn alle 10 måneder.

Øøh, nu er jeg 59,5 år, kronisk syg og ikke afklaret helt. Vil det sige at jeg ikke kan få længerevarende flexjob
I så fald skal de sgu ryste op med førtidspension

Fandens til stramme regler der bringer folk i vanskeligheder.

Det første år jeg var ledig fik jeg tilbudt et 3-6 måneders job, firmaet ville lave det som løntilskudsjob, men fik nej fordi at jeg ikke måtte arbejde alene når jeg var i løntilskud.
Og det var hamrende ligegyldigt at det var en krævende opgave jeg var 1468 % inde efter at have lavet det i 20 år og derfor ikke skulle "overvåges".

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 40 point
Dato : 02-06-12 19:09

Ja de regler er åndssvage, de blev lavet fordi for mange fik førtidspension, så skulle de i stedet have flexjob. Og så fjernede man tilskud til førtidspension i 2003 og så blev alle i stedet godkendt til førtidspension.

Luffe du bliver nok tvunget til at gå på efterløn, hvis du har betalt for den. Den dag du fylder 60 år. Hvis du ikke har betalt til efterløn (flexydelse når man er godkendt til flexjob) så kan du søge om at blive godkendt til flexjob.
Kommunen skal skaffe dig arbejde og det kan de ikke, så du får nok lov til at få ledighedsydelse. For det får kommunen tilskud til.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-06-12 20:34

Citat
Ja de regler er åndssvage, de blev lavet fordi for mange fik førtidspension, så skulle de i stedet have flexjob. Og så fjernede man tilskud til førtidspension i 2003 og så blev alle i stedet godkendt til førtidspension.

Flexjob må være billigere for kommunen for mit vedkommende da jeg er enlig.
Og nej, jeg får ikke efterløn, det var noget af det første de spurgte om da jeg skulle visiteres til kontanthjælp.

Der er planer om flere i flexjob for at begrænse antallet af førtidspensionister, men det indebærer at ordningen skal laves om, som det er nu har man set at flexjobbere, især i kommunerne, kan tjene helt op til 600.000 om året for ikke ret mange timers arbejde, det bliver lavet om for deres vedkommende.

Jeg skal blot have lidt mere ud af det end kontanthjælpen, så klarer jeg mig, men som det ser ud nu kan jeg intet lave, heller ikke sidde her

Ak ja, 42 år med arbejde og med godt helbred, og så er man pludselig færdig

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-06-12 12:29

Ved lovændring pr. 1. juli 2003 ændrede man fra forudbetaling til bagud betaling for overførselsindkomster. Baggrunden var den, at nogle som skulle tilbagebetale for meget udbetalt, ikke altid var i stand til det, og deg gav såvel borgeren som kommunen problemer.

Alle som fik overgangsydelser inden den 1. juli 2003, vil/ville fortsætte med forudbetaling, så længe de fik den pågældende ydelse. Ophørte denne ydelse, og man på et senere tidspunkt efter 1. juli 2003 var berettiget til en overførselsindkomst, vil man så være bagudbetalt fremover.

Kommentar
Fra : psoeborg

Dato : 03-06-12 23:50

Til Refi.

Hvis du ikke kan svare på spørgsmålet så lad være med at skrive noget.
Først skriver du "vrøvl"
og dernæst skriver du at jeg skulle have opsparet en formue.
Hvem kan spare noget op af kontanthjælpen?
Ved du overhovedet hvad du taler om?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-12 08:00

JA...

Citat
Kan det være rigtigt at man indtil da ikke har noget at leve af?

Læs dit spørgsmål....

Det er IKKE rigtigt - du mister INTET....

Alt andet er "snak" og tal på papir.....

Citat
Jeg vidste heldigvis på forhånd at reglerne var så tossede, så jeg fik sparet op til de måneder jeg ikke fik "løn".

og resten var slet ikke svar til dig - jeg skrev IKKE at DU havde sparet op... (det var ironisk hvis der var tale om kontanthjælp gennem 10-15 år)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-06-12 09:56

Man kan søge om, at få forskud, men det ændrer ikke ved, at man kun får udbetalt én måneds pension, som skal dække over to mdr.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-12 10:09

Citat
Hvem kan spare noget op af kontanthjælpen?

Ved ultralave udgifter kan man teoretisk, men der må ikke spares 10.000+ op da der så vil ske modregning i kontanthjælpen.

Såeh, gem dem i madrassen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-06-12 10:37

Citat
Ved ultralave udgifter kan man teoretisk,

Det var godt, at du skrev "teoretisk", for virkeligheden er godt nok noget anderledes.

Kommentar
Fra : psoeborg

Dato : 04-06-12 13:35

Problemet er nu løst.
Tak til alle som har svaret.

Godkendelse af svar
Fra : psoeborg

Dato : 23-07-12 00:43

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-07-12 11:06

Selv tak du, synd reglerne er sådan. Men det gælder for staten om at spare penge.