/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Linksys opsætning
Fra : 2100
Vist : 1319 gange
100 point
Dato : 26-05-12 12:10

Jeg har en Linksys WRT 54GL router til mit netværk. På netværker er der tilkoblet hardware NETGEAR ReaduNAS Duo med sin egen IP adresse, hvor andre skal havde adgang til denne.

Jeg har opsat min Linksys således i Forward:
Application: ftp
Start: port 21
End: port 21
Protocool: Both
IP Address: NETGEAR egen IP adresse
Enable: Indsat flueben

Jeg har derefter prøvet om jeg kunne koble mig op udefra på internettet på følgende måder uden at det er lykkedes.
ftp://my IP.dk eller http://ftp.my IP.dk
Det virker desværre ikke. HVAD GØR JEG FORKERT.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 26-05-12 15:05

Du skal også have et "offentligt IP" hos din internet udbyder.

Hvis du aktiverer "answer on ping" = "routerens ping server" på din router, så kan du teste om du kan pinge den IP adresse som du som din Internet udbyder tildeler dit WAN net (husker ikke lige hvad WRT54GL kalder routerens ping server)

Prøv evt. start:21 end:22 så portene 21 til 22 er åbne. Almindelig "gammeldages" ftp benytter faktisk to porte. Som jeg husker det så er det kun "passiv ftp" som kun benytter port 21.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 26-05-12 15:08

Hvilket ftp program benytter du?
Til test og fejlfinding kan jeg anbefale TotalCommander. Når først du har hul igennem, så kan bu begynde at benytte browser ftp etc. som fx "ftp://<my IP>" i browserens adresselinie

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 26-05-12 15:24

Det er muligt at du også skal kigge på din WRT routers "Security>Firewall" indstillinger. Jeg tror at "Block Anonymous Internet Requests" = "routerens ping server".

Jeg kan ikke lige gennemskue hvad der gemmer sig under de forskellige firewall indstillinger på din router. For at gøre det "nemmere" for brugerne, at sætte firewall indstillinger på "min" router, så opfinder hver producent sine egne betegnelser for deres "fantastiske" indstillings muligheder.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-05-12 22:07

Citat
http://ftp.my IP.dk

vil ikke virke da du prøver at forbinde på port 80 (http)
Citat
ftp://my IP.dk

Vil måske virke, men det afhænger i høj grad af browseren.
Hent i stedet for filezilla og prøv med den http://filezilla-project.org

Nu er det vel ikke sådan at "my IP.dk" betyder at du skriver din ipadresse efterfulgt af ".dk"
Det skal kun være ipadressen

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 26-05-12 23:54

Tak for alle oplysninger, jeg vil gennemgå det hele i morgen og vende tilbage om det lykkedes for mig at få hul igennem.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-05-12 10:24

Resultatet af om det virker afhængiger også af om du bruger Iexplorer eller en ftp client.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 27-05-12 17:38

Har nu prøvet denne opsætning uden held. Har sat start port 21 end port 22.
Protocool: Both
ftp://my IP
Skal My IP kaldes på en anden måde ???
Kunne være der var en som havde samme Linksys router som jeg, og har den opsat som jeg gerne vil have, hvor det virker perfekt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-05-12 19:00

Hent http://filezilla-project.org/ og test med den istedet for din browser
Det er en gratis ftp klient og gør det lidt nemmere at fejlsøge.

Har sat flere af din slags routere op før, der er ikke de store problemer med dem.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-05-12 19:21

Citat
Skal My IP kaldes på en anden måde ???

Ikke helt sikker på hvad du mener?

Du skal bruge din offentlige ip adresse, den kan du finde ved at gå ind på http://myip.dk/ og kigge under Internet Protocol Version 4 (IPv4)

IP Adresse: 195.181.104.50

I mit tilfælde ville jeg altså kunne bruge ftp://195.181.104.50 (hvis jeg altså havde åbnet porten)

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 28-05-12 11:20

Når jeg prøver at koble mig op udefra på internettet får jeg denne meddelse ved at klikke på linket Diagnose af forbindelseproblemer: Fjernforbindelse tilladser ikke forbindelse.
Port 21 og 22 er åben med henvisning til NETGEAR lokal IP adresse som beskrevet i indledning til mit spørgsmål.
Jeg bruger således: ftp://myip som jeg har fra http://myip.dk
Hvad mere kan skyldes at der ikke kan blive kontakt

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 28-05-12 12:44

Din internet udbyder kan have spærret for adgang ude fra nettet. Dette er standard for danske internet udbydere.

Hvis du ønsker adgang til din router ude fra internettet, så skal du som regel lave en tillægs aftale med din internetudbyder. Kaldes ofte for aktivering af offentlig IP adresse.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 28-05-12 12:54

Min internet udbyder har svaret tilbage på mit spørgsmål om port 21 og 22 er åbne og det er de.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 100 point
Dato : 28-05-12 13:07

Har du prøvet om du kan pinge din router?

Kommandoen er PING 74.125.230.128
eller PING www.google.com

Du skal naturligvis skrive dit eget IP nummer istedet.

Kan du ftp forbinde når du er på dit hjemme netværk?
Kender din NAS til gateway ip adressen? (er typisk 192.168.1.1)

Prøv evt. en dag om du kan køre en ftp server på din pc i hjemmet, og så forsøg at forbinde til den ude fra internettet.

Har du prøvet at slå firewall funktioner fra på din router?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 28-05-12 13:08

Har du genstartet din router efter port forward settings er gemt?

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 28-05-12 13:10

Nej, det vil jeg prøve.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-05-12 19:20

Hvorfor er det du vil bruge 21 og 22? hvorfor ikke bare start og end med 21? Der ud over skal du lige finde ud af om din ftp-server kræver porte for passive adgang.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-05-12 19:21

Citat
Har du genstartet din router efter port forward settings er gemt?

Det er aldrig nødvendigt.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 29-05-12 01:02

Hej webnoob, aldrig er sådan et stærkt ord i sammenhæng med fejlsøgning. De to ting som du foreslår er blevet afprøvet, uden at det har ført til det ønskede resultat.

Der er tydeligvis et eller andet som vi alle har overset / gjort forkert / ikke har fået tilpasset korrekt, så alle konstruktive forslag modtages.

Jeg har ikke rigtigt sat mig ind i detaljer omkring passiv ftp, og det er iøvrigt nogen tid siden jeg har leget med ftp, og jeg har aldrig leget med Linksys firewall indstillinger. Jeg har altid installeret DD-WRT på mine FON og Linksys routere, og der har man lidt andre og mere detaljerede muligheder for fejlsøgning/rapportering.

Så har du det/de rette spørgsmål, som vil føre til løsning af problemet (at få FTP hul til NAS drevet ude fra nettet), så er vi alle klar til at lytte.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-05-12 02:24

Citat
Når jeg prøver at koble mig op udefra på internettet får jeg denne meddelse ved at klikke på linket Diagnose af forbindelseproblemer:

Du gør jo ikke hvad vi prøver at fortælle dig.
Du skal benytte en ftp klient, hent filezilla: http://filezilla-project.org
Du kan IKKE bruge din browser til at teste og fejlsøge med.

Når du kan lave en forbindelse med filezilla der virker kan vi begynde at kigge på din browser bagefter, et problem ad gangen.

Filezilla har en fin lille logfunktion der kan hjælpe med fejlsøgning.

Start med at checke om du har valgt at benytte en anden port på din NAS end port 21 og om FTP er aktiveret på din NAS.
Når det er checket prøver du med filezilla om du kan forbinde lokalt til din NAS.
Når du har checket at det virker tester du, igen med filezilla, om der er hul igennem udefra.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 29-05-12 06:21

Hej 2100,
i forbindelse med fejlsøgning af et problem, så er det vigtigt at teste ét led af gangen. Så jeg er enig med exterminator, når han minder dig om at benytte et program som er godt til at få log informationer ud af.

Første led er:
- at teste om du kan få ftp forbindelse med din NAS server, når du sidder lige ved siden af den (læs: når du er koblet på det samme netsegment som din NAS) uden diverse mellem led.

Næste led, hvis første led ikke giver positivt resultat, er:
- at bruge et regulært ftp program. Så man kan se hvad der reelt foregår. Filezilla lyder som et godt program i den sammenhæng. Selv sværger jeg til TotalCommander på mine få FTP forbindelser.

Når led to testen har givet et tilfredsstillende resultat, så kan man begynde at kigge på om der er hul igennem routeren.

Hvis man begynder testeb fra deb anden ende af linien, dvs. ude fra Internettet, så er første led:
- at kontrollere om der er hul ind til din router.
Det gøres typisk med ping testen. Eller remote adgang til routerens web interface.

Begge deler er imidlertid som standard slået fra på de fleste routere, så det er lidt den forkerte ende at starte fejlsøgning fra.

En anden typisk "fejl" på forbindelsen, når man starter fejlsøgning fra den ende af linien, det er at internet udbydere som standard lukker for adgang ind til din router/dit offentlige IP.
Men det led er i princippet undersøgt.

Så tilbage til at teste fra den nemme ende af kæden igen. Test af ftp adgang til NAS serveren, når du er koblet til samme netsegment.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 29-05-12 06:28

samme net segment, betyder at
- din router fx har ip 192.168.1.1
- din nas fx har ip 192.168.1.10
- din pc fx har ip 192.168.1.1. 126

eller sagt på en anden måde, at det kun er det sidste tal i ip numrene der er forskellige (der er variationer over det tema, men med en Linksys router, så er 192.168.1.X en sandsynlig IP serie)

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 29-05-12 09:05

Ja start indefra, og brug et FTP værktøj.
port 21= normal FTP. Port 22 = ssh bygget oven på.
hvad bruger Nasserveren?
endelig er det rart at lave porten udefra om til noget andet feks. 10021.
så alle der tester dine porte ikke falder over den lige med det samme.
Og der med tømmer den for indhold og fylder den med andre ting.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-05-12 09:07

Citat
samme net segment, betyder at
- din router fx har ip 192.168.1.1
- din nas fx har ip 192.168.1.10
- din pc fx har ip 192.168.1.1. 126

Per hvad kan det bruges til når han vil fange sin NAS fra WAN siden.

2100, har du prøvet og slå din firewall fra, eller bedre kigget i loggen og set hvad der bliver blokeret.

Citat
Hej webnoob, aldrig er sådan et stærkt ord i sammenhæng med fejlsøgning. De to ting som du foreslår er blevet afprøvet, uden at det har ført til det ønskede resultat.

Ja det er det sikkert, men en genstart af en router fordi man har ændret port forward indstillinger er ALDRIG nødvendigt.

Jeg kan også kun understrege som EXTERMINATOR at du skal bruge en ftp-klient når du skal fejlsøge.

Godkendelse af svar
Fra : 2100

Dato : 11-08-12 10:50

Tak for svaret Per.Frederiksen.