/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Hvordan kan det lade sig gøre ?
Fra : vedikkealt
Vist : 650 gange
500 point
Dato : 25-05-12 00:43

Hej allesammen

Jeg har fået en mail med denne ordlyd...

Det drejer sig om, at jeg har haft 289 obligationer i et såkaldt åbent depot hos afdeling Lange Danske Obligationer.

Den 17. maj modtager jeg et brev, ganske vist fra Jyske Bank, om at afdeling Lange Danske Obligationer er fusioneret med afdeling Lange Danske Obligationer Pension & Erhverv.

Ved denne fusion mister jeg 21 obligationer.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvem der har skuffet disse 21 obligationer ind.

Vi er jo ikke blevet varskoet om denne fusion, blot kan jeg konstatere at min beholdning nu er 268 stk.

Jeg har spurgt bankrådgiveren i Jyske Bank om det var noget hun kunne kigge på, men hun kender kun til Jyske Invest produkter, hvilket jeg synes er en temmelig dårlig undskyldning, men det er vel bare som det er.

Hvis ikke jeg havde haft printet af dokumenterne vedr. dette depot, så havde jeg ikke haft noget bevis, eftersom der ikke er nogen historik i netbanken, lige på den type dokumenter.

Jeg har det sådan det er fame godt gjort.

Min bankrådgiver har hjulpet mig med en e-mail adresse, som er: info@bankinvest.dk.

Selv har jeg ikke meget forstand på det værdipapir noget, men måske er der en her på Kandu, der kan forklarer noget omkring det.

Hvor er de 21 oblikationer blevet af ?

Bedste hilsner fra vedikkealt

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 510 point
Dato : 25-05-12 01:03

fusion betyder lagt sammen.

Dine obligationer er lagt sammen til et nyt stykantal. Ud fra de ramme betingelser som beskrevet i de breve du har fået.

Herved indeholder dit depot formentlig samme værdig som før, blot fordelt på færre obligationer.

Der er ingen der har stjålet noget fra dig, du har stadig det samme, blot i form af et andet stykantal.

Mvh Benjamin

Se også http://bankinvest.dk/DK/showpage.aspx?pageid=1746

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-05-12 17:14

Citat
Skattemæssigt behandles fusionen som et salg af dine beviser i den ophørende afdeling (Lange Danske Obligationer) og et køb af beviser i den nye (Lange Danske Obligationer P&E).I forbindelse med Fusionen kan der være mindre overskydende beløb, som udbetales til din afkast konto - dette beløb er skattepligtigt, som kapitalindkomst.

http://www.broerupsparekasse.dk/component/content/article?id=208

Betingelserne er det samme uanset bank.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 31-05-12 09:02

Her er så regnestykket på det her...!

Der var 289 stk. kurs 104.63 og det gav en kursværdi på 30.238,07 medens de 268 kun har kurs 99,7396 og derfor kun en kursværdi på 26.730,21.

Altså har de uden varsel reduceret værdien med 3.500 kr., hvilket også på sigt giver et lavere afkast.

Utroligt at noget sådan ikke skal varsles, så man selv kunne have omsat i værdierne til markedspris.

Tyveri ved højlys dag...

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-06-12 08:39

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Hmmm...!! når ikke det hedder stjæle...

Så hedder det nok noget andet, for der er blevet ca. 3.500 kr. væk uden varsel.

Men nu forsøger vi så at få et svar - et sted fra...Uffe Elleman er formand ... og han plejer da nok at være ude i ren og god tale...men hans løn skal selvfølgelig også slæbes hjem.

Indtil andet er bevist, er jeg overbevist om der her er tale om en ren bandit streg...

Bedste hilsner fra vedikkealt...