/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
tekst til vise!
Fra : kammanoerup
Vist : 899 gange
200 point
Dato : 17-05-12 10:09

Hej - hjælp ønskes til teksten i en gammel vise! Jeg husker kun dele af den og det ærgrer mig, da jeg har lært den af min mor!
lyder ca. sådan:
Det var i året attenhundred ni og tredive
jeg drog til København
ind til kongenstjeneste
jeg tog farvel med hjemmet
og med ming kære ven.
måske du har en anden
før end vi ses igen!

Hun derpå svor og sagde
nej det skal aldrig ske
du trøstigt bort kan rejse
min allerkæreste,
de ord de kom fra hjertet
fra hendes unge bryst
Oh gud tilgi' mig synder og skænk mig himlens trøst!

Så er det der går kuk i det- jeg tror det er en skillingsvise ??
er der mon nogen der ved, hvor jeg kan finde reste?

Accepteret svar
Fra : webm

Modtaget 210 point
Dato : 17-05-12 10:14
Kommentar
Fra : webm

Dato : 17-05-12 10:17

Du skal også lige bruge denne fil hvis du ikke har den allerede...

https://swdlp.apple.com/cgi-bin/WebObjects/SoftwareDownloadApp.woa/wo/RhOLQVpd4Z8ryRxEagWEb0/2.5

Kommentar
Fra : webm

Dato : 17-05-12 10:21
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-05-12 10:35

Citat
Her er den du skal bruge...

https://swdlp.apple.com/cgi-bin/WebObjects/SoftwareDownloadApp.woa/wa/getProductData?localang=da_dk&grp_code=quicktime&returnURL=http://www.apple.com/dk/[B]quicktime/download[/B]

Og hvad skal det lige bruges til?
Hvis det er for at hører midi kan windows mediaplayer afspille det!

Her en mp3 med Alfred og Alvilda, er pakket som zip-fil
http://peecee.dk/upload/download/366947

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 17-05-12 10:38

Tak for svaret webm.

Tusind tak- nu kan jeg synge den (for mig selv) melodien ligger oppe i mit baghoved

Ha' en go' dag!
V.H. Kamma

Kommentar
Fra : webm

Dato : 17-05-12 11:34

Velbekomme Kamma

GOOGLE is your freind som jeg altid siger...

Venlig hilsen
Webm

Kommentar
Fra : webm

Dato : 17-05-12 11:37

Og melodien er jo:

http://www.ugle.dk/alfred_og_alvilda.mid

Vort modersmål er dejligt
Melodi: Folkemelodi

Det var jo den jeg ikke umiddelbart kunne downloade uden Quicktime

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 17-05-12 16:44

Sjovt nok er det ikke den melodi jeg har liggende i hjernekisten-
kender ikke nogen anden tekst, der går på den melodi!
Det eneste jeg kan sige er, at den er lidt mere traurig. Den må være gammel- jeg sagde , at jeg lærde den af min mor (96) men det kan såmænd godt være af min farmor, der var født i 1894. Husker det ikke rigtig mere! (beg. demens? nej- det er jo korttidshukommelsen glipper!)
Jeg synger den på "den gamle"