/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Ohms lov
Fra : jonas_3434
Vist : 1706 gange
50 point
Dato : 14-05-12 13:32

Hvad siger Ohms lov i grunden, sådan helt præcis?

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 14-05-12 13:34

Jeg har ikke en hat forstand på det, men fandt denne forklaring, som lader til at være rimeligt uddybende.

http://www.elsiden.dk/2010/03/ohms-lov-elektronik/

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-05-12 13:37

At der er et forhold imellem strøm, spænding og belastning, modstand.

Helt præcist siger den af Spændingen (over en modstand), er lig med stømmen der løber igennem denne ganget med modstandens værdi.

U (spænding Volt) = R (modstand i Ohm) x I (Strømme i Ampere)

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : webm

Dato : 14-05-12 14:13

Citat
Hvad siger Ohms lov i grunden, sådan helt præcis?

Den siger vist ikke noget da love ikke har en stemme, men du kan læse alt hvad du har lyst til at vide om Ohms lov via internettet - du kan jo starte med at kigge på dette link:

https://www.google.dk/search?q=Ohms+lov&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-12 15:03

Praktisk taget alle sider på nettet som omhandler Ohms lov , gør det forkert.

Først skal man gøre sig klart at det ikke er en naturlov.

Den gælder ikke for kulbuer , udladningslamper, halvledere eller andre ledere som ikke kan karakteriseres ved en fast modstand.

Den simple form med at u=I *R gælder også kun hvor der ikke er nogen EMK .

Det er elektromotoriske kræfter. Nærmere noget med fremmede kræfter, som kan bevæge ladningsbærerne. Det kan f.eks være resultatet af kemiske processer i et batteri.

Forestil dig et 4,5 V lommelampebatteri. Modskanden i det kunne være 0,5 Ohm strømmen der løber til lampepæren 0,1 A .

Prøv så Ohma lov på batteriet Det giver 0.05V men den er ca 4,5 V .

Så den simple form for Ohms lov de fleste fører frem duer ikke.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 14-05-12 15:10

Her er et billede af OHM's lov http://billedeupload.dk/?v=cAQsn.jpg
mvh
Janus

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-05-12 16:16

Citat
Den gælder ikke for kulbuer , udladningslamper, halvledere eller andre ledere som ikke kan karakteriseres ved en fast modstand.

Jo, den gælder også der. På et hvert tidspunkt gælder sammenhængen mellem strøm, spænding og modstand, også i disse. Kender du de to, kan du med ohms lov udregne den sidste.
Man kan blot ikke konkludere at strømmen stiger til det dobbelte, blot fordi man øger spændingen til det dobbelte, da modstanden ikke er konstant.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-05-12 16:19

Det var dog en henrivende omgang pladder

ældre fagmand

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-05-12 16:22

Her finder du en god bekrivelse af Ohms lov

http://da.wikipedia.org/wiki/Ohms_lov

også med angivelse af udvidelserne hvis der er induktion etc.

Og ja den er meget enkel og gælder kun i simple tilfælde,
med ren ohms modstand og ikke varierende strøm...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-05-12 16:34

For lineære kredsløb, som ikke påvirkes af indre eller ydre energikilder, er der proportionalitet mellem stationær strøm og stationær spænding. Proportionalitetsfaktoren kaldes resistans eller modstand, forholdet spænding divideret med strøm. Den måles i Ohm. Forholdet strøm divideret med spænding kaldes konduktans eller ledningsevne, måles i Siemens (amerikanere i USA tror, den måles i Mho).

For stationære strømme og spændinger i lineære kredsløb gælder mere generelt Thevenins sætning. Den indbefatter også den mærkværdige tankekonstruktion, der kaldes "elektromotorisk kraft" og som ikke er nogen kraft men en spænding.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-05-12 16:43

Lige til orientering: Lysbuer, dioder, transistorer,lysstofrør, glødelamper og en masse andet, der løber strøm i, følger ikke Ohms lov. Et eksempel: Banker du to søm i en fugtig mur og sender strøm fra det ene til det andet og måler tilhørende spænding, får du ikke nogen lineær sammenhæng. Endnu værre bliver det, hvis sømmene er af forskelligt materiale, for så få du dannet et galvanisk element.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-05-12 16:46

Interessat så komplicet man gøre et simpet spørgsmål.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-05-12 16:49

Citat
Endnu værre bliver det, hvis sømmene er af forskelligt materiale

Henrivende omgang pladder.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-05-12 16:51

Ohms lov er værdifuld, fordi den definerer begrebet resistans og tillige enheden Ohm. Spænding og enheden Volt, strømmen og enheden Ampére har deres definitioner i fysikken og det internationale system for måleenheder SI.
pbp

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 14-05-12 18:19

Igen en skoleopgave.
Ohm´s lov siger intet.
Den kan ikke tale men du kan måle spænding, strøm og modstand.

vic200

Kommentar
Fra : jonas_3434

Dato : 14-05-12 19:08

Så Ohms lov siget altså at der er proportionalitet mellem strøm og spænding, men den gælder bare ikke altid?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-05-12 19:45

rigtigt formuleret!

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 15-05-12 10:03

Så klart kan det skrives :

Så Ohms lov siget altså at der er proportionalitet mellem strøm og spænding, men den gælder bare ikke altid?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 15-05-12 12:29

http://da.wikipedia.org/wiki/Ohms_lov

Nedenstående er sakset fra ovenstående link

Ohms lov er en empirisk lov, der giver sammenhængen mellem elektrisk strøm (I), elektrisk spænding (U) og fænomenet elektrisk modstand (R) for en stor gruppe stoffer.

Hovedregel: Typiske stoffer, der følger Ohms lov er metaller og urent kulstof
typiske undtagelser: Typiske eksempler på komponenter, der ikke følger Ohms lov, er dioder. For en diode gælder den såkaldte diodekarakteristik, og sammenhængen mellem påtrykt spænding og resulterende strømstyrke er ikke lineær

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-05-12 12:50

Ja, hvor må det være let at være "elektriker" med så enkle love,
ikke noget med laminar eller turbulent strømning,
men hvis man begynder at tænke som en lille vekselstrøm bliver forholdene jo også værre her...

Godkendelse af svar
Fra : jonas_3434

Dato : 25-05-12 17:24

Tak for svaret transor.