/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pex gulvarme...
Fra : Odense
Vist : 3038 gange
5 point
Dato : 29-05-03 17:26

Hvor mange meter pex er max i en streng, så gulvvarmen er rigtig lavet ? eks. jeg har en stue på 40m2, og 2 værelse a 20m2 (betongulv med klinger)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-05-03 21:39

Hvert enkelt værelse bør have sin egen pex-slange og sine egne ventiler, ellers er det næsten umuligt at styre varmen.
Jeg mener at huske Wirsbo pex siger max 120 m.
Afstanden mellem 20mm. pex (husk med iltbarriere) bør være 30 cm og starte 15 cm fra væg ved at omkranse rummets 3 kolde sider og derefter "slange" sig.
Emesen.

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 29-05-03 21:52

hmmm det vil sige jeg kan ligge hele stuen med en slange, og kun 1 ind og 1 ud... jeg trode der ville blive meget mere koldt for enden af slangen

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 5 point
Dato : 29-05-03 22:09

Det er derfor du skal lægge den varme del rundt langs kanten først. Varme bevæger sig mod et koldere sted, og er stedet ikke koldere end røret fortsætter vamen længere hen i systemet til der er et koldt sted hvor varmen kan afgives. Vandtemperaturen bør svinge fra ca. 30 gr. til 40 gr.
Jeg kan ikke finde den max-længde på wirsbo's sider, så det er kun fra min hukommelse. http://www.wirsbo.dk/ifs/files/Wirsbo/dan/Presentation/Website/Produkter/Golvvxrme/page1000300150468.jsp
Jeg er netop igang med at lægge gulvvarme i et badeværelse og benytter rør på armeringsnet med 10 cm betondæk støbt i to omgange. Længde 45 m incl transportlængde til fyr.
Emesen.

Kommentar
Fra : jvr35

Dato : 17-06-03 11:52

Hej Odense

Det er korrekt hvad der svares at man siger max. 120 meter slange på en streng.
De 120 meter er også en faktor som rådgivende ingeniører arbejder med.

En tommelfingerregel er at man siger ca. 3,6 meter slange pr m2, det vil sige for dit vedkommende skal stuen laves i 2 strenge og værelserne i hver en enkelt streng.

mvh.
jvr 35

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 14-07-03 22:51

Hvis du selv laver det skal du findes en vejledning hos leverandøren af rør og styring , idet det bla. er vigtig med en korrekt styring af ved gulvvarme. Vedr. lægning skal de som regel lægges således at frem og retur følger hinanden , med det er nemmere at se på en tegning der helt sikkerk kan fås hos fabrikanten af rørene.
Mvh Egon

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-07-03 11:32

Der er mange idéer, omkring gulvvarmeslange og hvordan de skal lægges.
Mit bud, som jeg selv har gjort. Fremløb rundt i yderkant 20mm 15cm fra væg og så så frem og tilbage og lande der hvor du startede. Pexrør skal bøjes og ikke knækkes.
Hvis du holder rullen på højkant og lægger den i svingene samme retning som den skal bøjes, er rimeligt nemt at lægge for to pers.
Ved pralellægning som Egon foreslår vil det være nemmere at svinge rundt. Men tegn det først på et stykke papir.
Emesen.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 15-07-03 21:44

Ved at køre fra den ene side og frem og tilbage , får man ikke så god en fordeling af varmen.
mvh Egon

Kommentar
Fra : brianbent

Dato : 03-08-03 10:51

længden er maks.120m.slangen lægges ved at man først kører den langs ydervæggene derefter er det vigtigt at 'blande vandet', såkaldt omvendt retur, dette gøres lettest ved at lave et sneglehus altså, kører ind mod midten og ud igen, der skal være 30cm. mellem slangerne ved brug af en 20mm. slange. afstandene er lette at måle ved at bruge rionet med 15cm. imellem stængerne

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 19-03-04 17:32

Tak for svaret emesen.