/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Får man gældssanering
Fra : PeterTheisen
Vist : 758 gange
10 point
Dato : 07-05-12 19:08

Hvis man har en studiegæld på 250.000 kr., og man ender på kontanthjælp, kan man så få gældssanering?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 07-05-12 19:09

NEJ

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-05-12 19:14

Nem finans skiver om dettt eemne :

Gældssanering og rådighedsbeløb

Siden 1984 har det været muligt for danskere med uoverskuelig gæld og ingen mulighed for at betale denne at få gældssanering, der egentligt betyder at få ens gæld delvist eller fuldstændigt slettet. Permanent.

Rigtigt mange danskere søger hvert år om gældssanering, men det er faktisk sværere end som så at få det. I og med at ens kreditorer mister al mulighed for at inddrive deres tilgodehavende er det kun i det tilfælde, hvor debitor (den, der skylder penge) har absolut ingen chance for at tilbagebetale gælden har mulighed for at blive vedkendt gældssanering.

Hvem kan søge om gældssanering?

Alle privatpersoner har ret til at søge om gældssanering, hvilket også betyder, at selskaber, foreninger og virksomheder ikke har denne mulighed. Det er kun for privatpersoner. Men som nævnt skal en del krav være opfyldt før, at du kan håbe på en gældssanering. Disse krav er blandt andet som følger:

Udover dit absolutte rådighedsbeløb skal du i en længere periode (4-5 år anses normalt som værende absolut minimum) kunne bevise, at du har brugt alt på at afdrage på din gæld. Har du levet fedt på dine kreditorers regning i et par år, kan du aldrig få gældssanering.

- Du skal redegøre for, hvordan din gæld blev stiftet, hvilket ikke må være sket under kriminelle omstændigheder eller ‘anden uansvarlig handlemåde’. Dette er en konkret vurderingssag fra domstolens side, hvorvidt der er tale om uansvarlig handlemåde.

- Din mulighed for at tilbagebetale din gæld taget dine uddannelseskvalifikationer og jobkvalifikationer in mente skal være så godt som ikkeeksisterende.
Din gæld må ej heller være stiftet til forbrug, og du må ikke have lånt penge til forbrug de sidste 3 år.

- Dine økonomiske forhold skal være afklarede. Det er de ikke, hvis du er arbejdsløs, på understøttelse, syg eller lignende.

- Din gæld må ikke være oparbejdet systematisk til det offentlige (du kan ikke få gældssanering til SU-gæld, for eksempel).

- Har du lavet proformaaftaler med henblik på at indgå gældssanering, bliver dit ønske naturligvis også tilsidesat.

Alt i alt betyder disse krav, at det er et absolut fåtal af de, der ansøger om gældssanering, der overhovedet kommer i betragtning til samme. Med til historien hører det dog også, at det er ganske gratis at ansøge om gældssanering, hvorfor mange blot tager chancen og håber på heldet.

Hvad betyder en gældssanering?

Får du tilkendt en gældssanering af domstolen bliver dele eller hele af din gæld permanent slettet. Du får så at sige en frisk start med en gældssanering. Skifteretten kan bestemme, at din gældssanering ikke omfatter pant i hus og bil, såfremt dette findes passende.

Der gælder særlige regler i forhold til gældssanering og kautionister, hvilke ikke er nødvendige at kende for flertallet.

Som udgangspunkt er det som nævnt 100 % gratis at ansøge om en gældssanering, og du kommer da heller ikke til at betale retsafgift for resten af sagen. Hvis du dog henvender dig til en privat revisor eller advokat for at få hjælp af denne, sker dette for din egen regning. Det kan altid betale sig selv at sætte sig ind i reglerne for så at føre ens egen sag, når det kommer til gældssanering, da kravene her er ganske objektive og ikke kræver en advokats kundgørelse.

Hvordan får man en gældssanering – og hvor stort rådighedsbeløb?

Det er som nævnt gratis at indbegære gældssanering, og det eneste du reelt skal gøre (udover de mange beviskrav, hvis din første henvendelse bliver accepteret) er at hente en blanket ved din kommune, der skal udfyldes og indsendes til det rette sted. Også dette kan din kommune i de fleste tilfælde hjælpe dig med ganske gratis.

Der er intet fast beløb, du skal skylde for at opnå gældssanering, da dette altid tager udgangspunkt i den konkrete situation. En gæld på 300.000kr kan være umuligt for en person, men en månedsløn for en anden.

Du skal som nævnt tidligere i mindst fem år have brugt så godt som alt andet end dit rådighedsbeløb på at tilbagebetale din gæld, inden du kan ansøge om gældssanering.

Rådighedsbeløbet for gældssanering er i 2011 5.480kr, og dette kan forventes hævet med omkring 100kr til 2012. Dette er hvad, du skal leve for og spise for på en måned. Udgifter ud over dette skal forsøges afsat til at betale din gæld.

At komme ud af håbløs gæld er faktisk en mulighed i dag, om end det kræver en del. Gældssanering er din bedste mulighed, og det kan du lære meget mere om – og ansøge om – ved at tage hen til din nærmeste kommune for at hente blanketten.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-05-12 20:04

nej

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 07-05-12 20:39

Tak for svaret refi.