/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Bosch vaskemaskine melder F18
Fra : ara
Vist : 7774 gange
100 point
Dato : 01-05-12 16:41

Hej.

Vi har en Bosch WAS28460 vaskemaskine der er knap 5 år gammel.

Den meleder F18.
Jeg kan se at det er noget med afløbsslangen at gøre.

Vi kan ikke selv tage den af da den sidder inde i maskine.
Vi har dog renset filteret ude foran på maskine + renset filteret på tilgangsslangen, uden at det har hjulpet.

Nogle der kan hjælpe. ?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 01-05-12 16:59

Er det en af de modeller voe su kan se vingen til udpumpning ind igennem hullet til trevlsien?

Prøv om mølle-vingen kan køre frit rundt eller om denne er kilet fast.

Hvis denne går frit rundet, kan du prøve om du kan puste luft igennem afløbsslange.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-05-12 17:18

Mølle vingen kører godt nok rundt.

Og når vi laver en "udtømning af maskinen" er der ikke noget galt.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-05-12 17:36

Der er en anden mulighed.

Der går formentlig en tynd slange op til en pressostat (vand-nivau-måler).

Der kan mulig vis være skidt i den ende der er ned mod afløbspumpehuset. Den del kan du i første omgang også tjekke at der er hul igennem til denne slange.

Alternativt kan presostaten være deffekt.

Ved afprøvning af presostaten, kan man forsigtige blæse i den tynde slange og høre om presostaten klikker to gange ved indblæsningen og igen 2 gange når man lukker luften ud igen. Dette gælder for maskiner med en presostat, der er maskiner der har to disse klikker kin en gang.

Ofte afsløres fejl i presoatat ved at der enten ikke er meget vand i maskinen eller ved at den ikke slukker for vandet ved fyldning. Det er dog meget sjældent at disse går i stykker.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ara

Dato : 21-07-12 09:47

Fejlen er der stadigvæk.

Er der andre der har forslag.

Når vi vasker melder den F18 når maskinen skal til at pumpe vandet ud.

Så sætter vi den på "udpumpning" og så pumper den vandet ud.

Så det kan vel ikke være pumpen ?

PS fejlen opstår ca for hver femte vask.

Kommentar
Fra : preps

Dato : 06-08-12 21:22

Hej,

Har du løst dit problem, vi har samme fejl problem på vores iemens vaskemaskine

Kommentar
Fra : ara

Dato : 06-08-12 21:32

Vi har lige købt en ny vaskemaskine her i weekenden.

Da jeg ville pille den gamle fra tror jeg at jeg fandt fejlen.
Oppe ved håndvasken hvor afløbsslangen var sat til, sad der en del snavs
og en knappe fra en skjorte.

Om det var der fejlen kan jeg ikke sige, da jeg ikke prøvede at vaske, men satte den nye maskine til istedet.

Kommentar
Fra : preps

Dato : 06-08-12 21:34

Det er jo altid dejligt med noget helt nyt

Jeg prøver at tjekke afløbsslangen

Kommentar
Fra : ara

Dato : 06-08-12 21:37

Jeg blev meget overrasket over hvor meget "lort" der var i den.

Prøv at demontere den og spul den igennem, og husk at tjekke oppe ved vasken.

Kommentar
Fra : preps

Dato : 06-08-12 23:32

Den var totalt stoppet til med sæberester og fnuller, der var også en flintesten og legoklods fra knægtens bukselommer

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : ara

Dato : 07-08-12 13:54

selv tak.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 07-08-12 13:55

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : sdyb

Dato : 02-06-15 11:29

Hej preps

Det er godtnok længe siden men alligevel:
Ville lige høre om problemet blev løst ved at rense afløbsslangen?