/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Skal alle firmaer betale feriepenge?
Fra : kartoffel88
Vist : 852 gange
50 point
Dato : 12-04-12 14:20

Hejsa.

Jeg har en lille diskussion med en ven.

Han siger at alle firmaer uden undtagelse skal betale feriepenge til deres ansatte.
Jeg siger at det kun er hvis de har en overenskomst.

Men jeg ved dog at alle i Danmark får det uanset hvad, da man hvis firmaet ikke betaler, eller er gået konkurs, får det af feriefonden, eller hvad det nu hedder.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 60 point
Dato : 12-04-12 14:36

Al løn i et ansættelsesforhold er ferieberettiget, og arbejdsgiver skal således udbetale feriepenge.

Dog har nogen ferie med løn, og de skal "kun" have udbetalt ferietillægget, som typisk udgør 1% af lønnen.

Det er ikke afgørende om der er overenskomst eller ej.

Der kommer ikke noget til udbetaling fra feriefonden, med mindre der er indbetalt til den, og i tilfælde af konkurs er det Lønmodternes Garantifond, der kommer ind i billedet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-12 14:39

Jeg troede lige udfra overskriften at det var et spørgsmål fra Peter Theisen

Jeg ved ikke om direktører eller pinger i den klasse har en anden ordning, men ellers skal alle lønmodtagere have feriepenge og beviser på opsparede feriedage, også unge med feriejob, sidstnævnte er der mange arbejdsgivere der prøver at "glemme".

Funktionærer får dem pr. automatik når de er ansat i samme firma året efter, det vi kalder ferie med løn, dertil kommer et ferietillæg der vistnok er på 2%.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-04-12 14:52

feriepenge har intet med overenskomst at gøre. alle skal have feriepenge af deres løn. er man timeløns ansat skal man have 12,5%, så vidt jeg husker.
og er man på fast løn, altså får løn i ferien, skal man have 1,5% i feriepenge.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-04-12 14:54

Mange funktionærer har i stedet for feriepenge, løn i deres ferie.

Det er en lille smule bedre fordi man får ferie med årets løn, istedet for friepenge , der er efter det tidligere års løn.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-04-12 14:59

Citat
Jeg troede lige udfra overskriften at det var et spørgsmål fra Peter Theisen

så var den havnet i POLITIK

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 12-04-12 16:04

Ja alle som har et ansættelsesforhold optjener enten feriepenge eller ferie med løn.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-04-12 16:25

Citat
skal alle firmaer betale feriepenge?

Ja

Citat
Han siger at alle firmaer uden undtagelse skal betale feriepenge til deres ansatte.

Ja enten med fuld løn + ferietillæg eller feriepenge indbetalt på feriekontoen.

Citat
Jeg siger at det kun er hvis de har en overenskomst.

Nej, så let er det ikke, at starte et nyt firma.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-04-12 19:58

Ferieloven er for alle. Overenskomsterne angiver det som ligger udover /ovenpå ferieloven.

Som det er beskrevet ovenfor- alle har ret til ferie og betaling enten i form af løn under ferie eller som feriegodtgørelse.

Betingelser er som beskrevet her:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=135900

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-04-12 20:06

Den 6. ferieuge, eks. skal være aftalt enten i kollektiv overenskomst eller kontrakt.- Den er ikke indeholdt i ferieloven.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-04-12 11:09

Ferieloven gælder for alle - lige som øvrige love der er gældende i DK!

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 18-04-12 00:17

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-04-12 09:56

Tak for point.