/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
IP printing
Fra : kj
Vist : 607 gange
300 point
Dato : 10-04-12 09:53

Jeg har en Mac med RIP software, og sender jobs af sted til den via internt netværk. Mac er normalt på netværket med adressen 192.168.1.96, men har nu ændret sig af sig selv(årsag ukendt men det er sket før) det har så ikke været et problem tidligere, idet jeg kunne sætte den rigtige adresse ind igen, men ikke nu, jeg får følgende fejlmeddelelse:

IP Configuration 192.168.1.96 in use by 00:0c.6e:e5:d6:61. Hvad i alverden er det og hvordan ændrer jeg det.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-04-12 10:23

Det må skyldes at din router tilder ip-adresser.

Efter hånden som en enhed tændes får den tildelt en IP adresse af din router.

Der er derfor en henhed der har snuppet 192.168.1.96 enheden har MAC adresse 00:0c.6e:e5:d6:61.

Så nu skal du blot finde ud af hvad du har tænd for, der har adgang til din router.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-04-12 10:26

Problemet skulle kunne løses med fast IP adresse.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kj

Dato : 10-04-12 10:33

Der er 2 PC'er, 1 printer og 1 Mac. Det har hele tiden kørt fint når jeg hver morgen tænder 1. printer 2. Mac 3. de 2 PC'er, adressen 192.168.1.96 har hele tiden været indtastet i Mac'en som fast IP adresse. Der er mulighed for at vælge DHCP med fast IP adresse og det har der hele tiden været.
Jeg går ud far at DHCP er af hensyn til router og internet, den faste IP adresse har hele tiden stået i serveren som IP printing, men det kan åbenbart ikke accepteres nu.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 310 point
Dato : 10-04-12 10:42

Du skal finde ud af hvilken enhed der har mac adresse - 00:0c.6e:e5:d6:61 og dermed har snuppet

Hvis 192.168.1.96 er optaget, når du tænder din mac, får den blot en ledig adresser der ikke er identisk med 192.168.1.96 .

Men du har jo behov for en løsning, hvor række følge i hvordan dine enheder tændes ikke har betydning.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 10-04-12 18:32

Det er sandsynligvis din router der har ansvar for at tildele IP numre til de enheder, der er tilsluttet dit netværk. Det sker typisk ved at routeren afvikler en DHCP-server der reserverer IP numre, til brug for de enkelte enheder på nettet. DHCP serveren vil sædvanligvis være sat op til at reservere et tildelt IP nummer til brug for en enhed (kendetegnet ved enhedens MAC adresse) i en forud bestemt periode. På mange routeres DHCP-server er det også muligt i forvejen at reservere bestemte IP numre til bestemte enheder.
Og det er sådan du kan sikre dig at den samme enhed på dit netværk altid får det samme IP nummer. Det er ikke altid tilstrækkeligt at du på den enkelte enhed har sat netværkskonfigurationen til at bruge 'DHCP med manuel adresse'. I en situation hvor en anden enhed har reserveret samme IP nummer hos DHCP-serveren, som din enhed ønsker at benytte, opstår en konflikt. IP numret spærres og begge enheder bliver smidt af nettet ind til nye IP numre er tildelt. Så er det meget bedre hvis DHCP-serveren har en liste over dine enheder med deres MAC adresser og reservere et fast IP nummer til hver.
Nøjagtig hvordan du konfigurere DHCP-serveren i din router afhænger selvfølgelig af præcist hvilken router du bruger. Hvis du bruger en Apple AirPort router finder du listen med DHCP-reservationer under fanebladet 'Netværk' i AirPort-værktøj.

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 11-04-12 09:11

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Efter en kortvarig strømafbrydelse i går, lykkedes det mig at indsætte DHCP med fast IP adresse, og derefter tænde for de andre ting på nettet, så nu kører det igen, indtil det går galt næste gang.