/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fjerne stolpe i carport
Fra : lask
Vist : 1106 gange
100 point
Dato : 09-04-12 09:32

Jeg har et 2 rums carport 2 x 3 meter med stolpe i midten. Der ligger en 100x100 bjælke i hele bredden ( 6 m ). Hvis jeg nu på begge sider af denne bjælke bolter en 100x10 mm fladjern fast, med gennemgående bolter, vil det så kunne holde taget hvis jeg fjerner stolpen i midten?

Taget er meget let, lave i plastik plader, reglar der spænder 3 meter og kun 1 enkelt spær i midten, lige over stolpen der så skal væk. Det skal selvfølgelig også kunne holde til et lag sne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-04-12 09:49

Ja, men du vil få en kraftig udbøjning især ved sne, og når det tør vil vandet blive på midten.

Ikke nogen god løsning efter min mening...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-12 09:55

Bare du husker løbende at skrabe sne væk fra taget hver gang det sner, så skal det nok gå.

Hvis du fjerne understøtningen i midten bliver bjælkerne dobbelt så lange , hvilket giver 4 gange så stort belastningdmoment, med samme snelast. momentet er størst på midten ,hvor træet bliver svælkket af gennemboringerne,

enten går det med maksimal snaelast galt, eller også er dine eksisterende bjælker vildt overdimensionerede.

Få en kyndig, til at regne på det. Trækvalitet og afstand mellem bjælker indgår også.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-12 10:44

Inden du borer huller, så løft lige bjælken 5 cm - ellers er der for meget nedbøjning inden jernet er effektivt. Ikke større bolte end 8 mm. for ikke at svække træet.

Men om det er nok ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 09-04-12 11:10

Jeg ville nok få lavet en beregning og benytte vinkeljern. Husk at dine resterende hjørnestolper også får en større belastning.

Kommentar
Fra : lask

Dato : 09-04-12 11:33

Tak for svarene!

Glemte at nævne fladjernet skal være i 6 meters længde på begge sider, med gennemgående bolt for hver ca 50 cm. så det hele kommer til at virke som en H bjælke. Hvad mener i om det?

Kommentar
Fra : lask

Dato : 09-04-12 12:10

her er billede hvis det lykkedes

Kode
[img]http://www.lonebiker.dk/tag.jpg[/img]

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 09-04-12 12:20

http://www.lonebiker.dk/tag.jpg
Det var sg_ nogle tynde pinde du har der...

Har du tænkt på forsikringen.

Kommentar
Fra : lask

Dato : 09-04-12 12:37

Ja, det er 100x100 stolper som jeg skrev øverst.

Forsikringen aner vist ikke jeg har det skur, og jeg klarer mig nok uden

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 100 point
Dato : 09-04-12 13:24

Citat
jeg klarer mig nok uden

Også bare lige for at nævne det...
Kan du ikke få et stål element der dækker 3 flader,
mener de bruges til at lægge ind under store vinduer/ porte, i gamle bygninger

Godkendelse af svar
Fra : lask

Dato : 09-04-12 14:23

Tak for svaret nomore.

Det er da sådan den skal kringles.... du får de 100