/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Højt blodtryk om morgenen.
Fra : vedikkealt
Vist : 10491 gange
500 point
Dato : 22-03-12 10:19

Det undre ... nok mest min læge, at det forholder sig sådan hos mig.

Om morgenen er begge mine tal ca. 20 højere, end når jeg kommer " halvbesvimet" træt hjem om aftenen.

Lige pt. køre jeg en 6 dages test, hvor jeg måler morgen og aften, og skriver det på en liste til lægen.

Nogle her der kender til noget lignende... ?

Jeg er i forvejen i behandling med 2 typer medikamenter.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-03-12 10:29

Blodtrykket varierer meget i løbet af dagen. Det kan ændre sig fra time til time.
For mange menneskers vedkommende påvirkes blodtrykket af den situation, man er i, hvorfor mange mennesker også har højere blodtryk, når de er til lægen.
Det er en god idé selv at skaffe sig et ordentligt blodtryksapparat og så måle dagligt igennem længere tid. Husk at læse på vejledningen, hvordan det skal måles. Få evt en anden til at hjælpe dig med det, hvis du oplever for mange udsving.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 22-03-12 10:53

For et par år siden anskaffede jeg mig et kinetik fra apotetek til ... vel små 500 kr.

Da lægen hørte det var et sådant, kunne jeg bare bruge mit eget, istedet for at få et med hjem fra ham.

Jeg har en hjælper på, til hjemme målingen, og lægen kommer med hans apparat frem til næsten det samme.

Jeg ved godt, at sådan en måler skal være kalibreret, men min virker åbenbart fint.

Som lægen sagde, mange tror de kan nøjes med en 99 kroners model, men den er værdiløs, i de fleste tilfælde.

Jeg må leve med at skulle tage medicin, men er hverken interesseret i at bliver overmedicinet, eller slå siften for tidligt...

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 22-03-12 11:05

Mit blodtryk har altid været højest om morgenen af ukendte årsager.
Vi har selv et blodtryksapparat som vi har fået tjekket hos lægen og det viser det samme. Det er overhovedet ikke prisen det kommer an på. Lægen siger alle godkendte apparater er udmærkede. Vores er købt i ALDI til 179,00 og fungerer pålideligt og korrekt.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-03-12 11:13

Vi har både haft en 200kroners og en 500kroners model, og det billige var ikke stabilt. Om det har noget med prisen at gøre, skal jeg ikke kunne sige, men forskel er der i hvert fald. Er man i tvivl, kan man tage det med til lægen og sammenligne målingerne med lægens apparat.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 22-03-12 11:40

Nu var det ikke lige prisen på jeres måle udstyr jeg anfægtede, og jeg skriver da også som læger siger, i mange tilfælde ... jeg har IKKE skrevet i alle tilfælde...

Jeg skrev mere for at blive klogere på om andre havde samme oplevelser ... og om hvordan det var blevet løst, eller kunne løses.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-12 11:58

vedikkealt

Brugerne på kandu kan jo ikke fortælle dig hvorfor dit blodtryk er højere om morgenen. Vi er jo alle forskellige.

Men det kan jo være, at dit blodtryk nu falder om morgenen, efter at du i en PM nu har fundet

Citat
Jeg søger en proffesionel kommunikations analytiker

Citat
Jeg er i forvejen i behandling med 2 typer medikamenter.

Det kunne jo være, at medikamenterne modarbejder hinanden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-03-12 12:29

Citat
Det kunne jo være, at medikamenterne modarbejder hinanden

Mange får jo en kombination af blodtryks- og kolesterolhæmmende der skal tages hhv. morgen og aften hvor man så må formode at den ene er delvis ude af systemet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-12 12:32

Nu har jeg også oplevet det med et højere tal om morgenen, men det har jeg ikke mere.
Det skyldes nok alderen, hvor jeg ikke længere har sexuelle drømme lige før jeg vågner.
I kender sikkert godt fænomenet I der er mænd.
Jeg kan stadig huske det var sjovt, men ikke hvorfor! - Måske er det p.g.a. tiltagende Alsheimer?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-03-12 13:13

Citat
Nu har jeg også oplevet det med et højere tal om morgenen, men det har jeg ikke mere.
Det skyldes nok alderen, hvor jeg ikke længere har sexuelle drømme lige før jeg vågner.
I kender sikkert godt fænomenet I der er mænd.

Det er jo på overarmen manchetten skal sættes, ikke andre steder

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 22-03-12 13:29

Citat
Nu har jeg også oplevet det med et højere tal om morgenen, men det har jeg ikke mere.
Det skyldes nok alderen, hvor jeg ikke længere har sexuelle drømme lige før jeg vågner.
I kender sikkert godt fænomenet I der er mænd.

Citat
Det er jo på overarmen manchetten skal sættes, ikke andre steder
:-D

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 22-03-12 13:35

# ans

Nå ... næææ ikke hvorfor ... noget mere med....

Har du oplevet det samme ... og hvad var din løsning ... sådan i den retning.

Og så lige lidt mandehørm

Manchetten ville ganske enkelt falde af, hvis den sad andre steder ...
end på overarmen ... ... .... ...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-03-12 14:21

Jeg er ikke klar over hvor mange streger måleren går op i særskilte situationer.

Morgensmøgen, et par kopper kaffe, stress, et skud naturlig adrenalin når man ryster søvnen af sig osv.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 22-03-12 15:25

Du skriver 20 højere, men højere end hvad?
Jeg har selv højere blodtryk om morgen end i løbet af dagen. Der er en vis sammenhæng. Når din puls stiger falder dit blodtryk.

vic200

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-12 15:48

Der ermange ting, som påvirker det aktuelle blodtryk.
Hvis du måler lige efter morgenkaffen er det helt naturligt at trykket er højere end ellers.

Det kan også have med væskeindtagelse og vandladning at gøre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-12 17:06

Jammen så kan vi dele blodtryk - for mit er lavt om morgenen, og rejser jeg mig for hurtigt op kan jeg risikere at dejse om inden for ca 10 min. Jeg får lidt piller for at hæve trykket.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-12 20:50

Citat
Det er jo på overarmen manchetten skal sættes, ikke andre steder

Du har ret Luffe, det sidder også meget bedre på overarmen.

Når den var pumpet op, så var den dejlig snæver (14 somre)

Nu kan jeg holde den på de 80/130
(Nej nej nej, det er ikke målene på diameter og længde (ikke mere))

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 22-03-12 23:01

# vic200

Kl 8.00 150 / 112
Kl 14.00 147 / 97
Kl 23.00 115 / 84

Bare en tilfældig dags målinger.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-03-12 00:19

Du er A menneske og vågner frisk på at begynde dagen, det kræver et højt blodtryk. B mennesker har lave blodtryk om morgenen og høje om aftenen, for der er de menet energiske.

mit blodtryk om morgenen er højt ca 125/85 for jeg er A menneske.

men om aftenen kan det være 110/65

og jeg får ingen behandling for blodtrykket, det har altid været lidt for lavt.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 23-03-12 07:03

Ja de 2 første kl. 8 og kl. 14 er lige i overkanten.
Måler du rigtig. Her er en god beskrivelse af fremgangsmåden.

Hjemmeblodtryksmåling

Armen skal være blottet og der må ikke være tøj der strammer på armen.

Du skal sidde bekvemt, uden korslagte ben.

Du skal hvile uforstyrret i minimum 5 – 10 min. inden blodtrykket måles. Du skal hvile i den stol hvor målingen foretages (altså ikke rejse dig i de 5-10 min)

Du må ikke tale eller bevæge dig under målingen

Brug den rette manchetstørrelse (læs på manchetten)
Manchetten placeres på overarmen et par centimeter over albuebøjningen med luftslangen i midten og nedad.

Manchetten må ikke stramme. En finger skal ubesværet kunne være mellem manchet og overarm
Lad armen hvile på et bord mens målingen foretages

Ingen rygning eller kaffe umiddelbart inden målingen

Der kan være forskel på blodtrykket i højre og venstre arm. Dit blodtryk er det højest målte blodtryk.

Blodtrykket måles fremover på armen med det højeste blodtryk.

Tag 3 målinger med nogle minutter imellem, tag gennemsnit af de sidste 2 (da det første ofte er lidt højere)

Husk at ét blodtryk er vejledende – kræver flere for at stille en diagnose

vic200

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-03-12 11:46

# vic200

Nu ryger jeg ikke, men da jeg røg var jeg bevist om, at blodkarene trækker sig sammen når man ryger, dermed højere tryk.

Men den med kaffen...!!! den er efter min læges vurdering en overleveret skrøne ... selv ved jeg ikke hvad der fup og fakta.

Jeg følger alle de anvisninger som du beskriver, og fruen har et godt håndelag til at sætte manchetten rigtigt, så her skulle der være styr på det meste...

Lægen bruger venstre, og det gør jeg så også, men har lige i tredie måling brugt højre, bare for at prøve...

Først de 2 venstre .... 135 / 103 - 143 / 102

Og den ene højre 150 / 106

Altsammen målt indenfor 5 - 10 minutter.

Det ender med at jeg må have en automatisk doseringspumpe, der selv afgiver den mængde medicin, som dages blodtryk nu kræver, for at være på et normalt niveau.

Min nu afdøde mor, kørte fast godt 200 / 140 ... uden det gav hende gener.

Selv var jeg indlagt med strees / overbelastning da jeg var godt 20 år, her målte de som de højeste 210 / 160 ... men det var så også lige ""i overkanten""....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-03-12 15:35

vedikkealt

Hjernen bruger meget energi, så bare du sidder og tænker så kan dit blodtryk stige. Og det stiger når du skifter arm. Du skal skifte arm og så sidde helt afslappet uden TV kiggeri i ½ time og så måle i højre.

Det bedste du kan gøre er at tage måleren på og så sætte dig til morgenkaffen, når du sidder stille og har gjort det i mange minutter så mål.

Hvis ikke dit blodtryk kunne hoppe op og ned så var du besvimet mange mange gange.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 23-03-12 16:17

Du er ikke den eneste med for højt blodtryk efter hvad der står i lægernes kloge bøger.
Deres lærebøger er ikke fulgt med tiden. Selv om du får blodtrykssænkende medicin er det ikke sikkert at de blodtryk falder ret meget.
Lægerne kan ikke engang fortælle dig hvorfor du har for højt blodtryk ifølge deres kloge lærebøger fra dengang ruder konge var knægt.
Jeg siger til mig selv og andre, så længe man ikke mærker til nogle problemer, så lad være med at spekulerer over det.

vic200

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-03-12 20:18

vic200

Citat
Jeg siger til mig selv og andre, så længe man ikke mærker til nogle problemer, så lad være med at spekulerer over det.

Den skal du passe på med, for man kan sagtens gå rundt med et blodtryk på 225/160 uden symptomer. Det eneste der kan sker ved det er en hjerneblødning. Men et eller andet skal man jo dø af.

Derfor skal blodtrykket være i orden og hvis det ene middel ikke hjælper så er der så mange både alene og i kombination, at man bare må prøve sig frem.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 24-03-12 07:11

Citat
Hjernen bruger meget energi, så bare du sidder og tænker så kan dit blodtryk stige.

Nå sådan ... ja så forstår jeg ... endnu mindre HVORFOR jeg har forhøjet blodtryk...

Og dertil vil mine omgivelser sikkert også påstå, at man ALDRIG skulle kunne måle noget blodtryk hos mig...!!!!

Over 100 ...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-03-12 10:45

For højt blodtryk er arveligt og i mange tilfælde finder man ikke årsagen til det forhøjede tryk.

Men et blodtryk kan påvirkes meget af psyken. Er man bange er blodtrykket højt, er man meget lykkelig er blodtrykket højt, er man dejligt afslappet så er trykket lavt.

For det er det at blodtrykket kan suse op og ned der gør at vi ikke dejser om hele tiden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-03-12 12:53

Citat
Den skal du passe på med, for man kan sagtens gå rundt med et blodtryk på 225/160 uden symptomer. Det eneste der kan sker ved det er en hjerneblødning. Men et eller andet skal man jo dø af.

For et år siden op til jul drattede jeg om 4 x på en weekend, jeg slog det hen som træthed men min veninde ringede til min læge, han forlangte at jeg kom omgående.
Trykket lå på 160/120 hvor lægen så konkluderede at jeg var i fare for både hjerneblødning og blodprop, så jeg fik omgående piller, hvis styrke blev sat op efter en måned.

Min far døde af en prop som 70 årig, han var ellers rask nok.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-03-12 18:07

Ja et for højt blodtryk belaster hjerte og pulsårer. Så der kan ske ting og sager hvis et højt tryk ikke findes og behandles.

Og lægerne tager et højt blodtryk alvorligt.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 25-03-12 21:51

Tak for svaret dova.

Omend spørgsmålet var aldrig så ærligt og alvorligt ment, så skal der jo også være plads til en

Og tak til alle andre der deltog her.

Bedste hilsner fra vedikkealt ...