/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
forbedre raster i scannede dokumenter
Fra : ingelein
Vist : 841 gange
50 point
Dato : 18-03-12 17:29

Hej
Jeg er ved at scanne en manual (original), men der er for tydeligt raster på billederne, som også er en anelse for mørke. Kan jeg undgå rasteringen eller forbedre billederne - almindelig flatbed scanner.
Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 18-03-12 18:10

Scan i en højere opløsning, det kan indstilles på selv den billigste scanner og giver langt bedre resultat end at forsøge forbedringer på et dårligt billede

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-03-12 15:29

Jeg tvivler på, at du kan fjerne rasterne. Billedet vil formentlig blive uskapt, hvis der fyldes ud med farve mellem rasterne.

Et rasteark - til at lave raster af består i princippet af en masse små "tårne" der er brede i bunden og gå op i en spids - som en slags pyramide. Når det så bliver belyst, kommer der mest lys gennem "bunden af pyramiden" og mindst i centrum, dermed kan der skabes gråtoner.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-03-12 16:52

Hej Alka
Tak for svaret - igen lært noget. Jeg brugte dog o.v.n's råd i går.Desværre var Kan du's server i uorden, så jeg ikke fik accepteret svaret.
mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 19-03-12 16:53

Tak for svaret o.v.n..
Ville have svaret i går, men Kan du's Server var i u'du.
Jeg kunne gå helt op til 1200 dpi og det tager en hulens masse tid at scanne, men giver perfekte 8-10 Mb billeder -
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-12 01:13

Selv tak - ja jeg har også et spørgsmål som jeg ikke kunne se svarene på i aftes, det tager lang tid at scanne i en så høj opløsning, har du overvejet OCR og så gemme som et tekst dokument nu det er manualer du scanner?