/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Km. penge ??
Fra : piaskov
Vist : 884 gange
100 point
Dato : 17-03-12 14:15

Hejsa og god week-end.

Jeg skal til at køre til nogle møder rundt om i landet.
Nogen der ved hvad statens km. takst er i 2012.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-03-12 15:07

Kr 2,10 pr kørt km

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-03-12 15:12

@nordsted.
Ja den fandt jeg så også frem til...men jeg fandt også dette:
Citat
: Den skattefri takst på 3,80 kr./km. (2012) de første 20.000 km. rækker langt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-03-12 15:14

kr. 3,80 har jeg aldrig hørt om... rigtig god fornøjelse, det kan være et helvede at føre de regnskaber/km

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-03-12 15:18

Se her :

Citat
Virksomheden kan skattefrit betale kilometerpenge til medarbejderen, når medarbejderen benytter sin egen bil under arbejdet.

Statens takster for kørsel i bil/motorcykel for 2012 udgør:

Indtil 20.000 km. årligt: 3,80 kr. pr. km.

Over 20.000 km. årligt: 2,10 kr. pr. km.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-03-12 15:32

Forsvaret betaler 2,10 kr pr km også under de kørte 20.000 km, hvorfor ved jeg ikke

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-03-12 16:11

Den høje takst- er forbundet med det der hedder særlig bemyndigelse til et afgrænset formål.
Skat accepterer den høje takst, når denne særlige bemyndigelse er givet.
Det er den der udbetaler, som afgør om det er den høje eller den lave takst.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 17-03-12 21:01

Det er ikke statens takster. De kan være forskellige efter sted og formål.

De af ligningsrådet godkendte takster er den rigtige betegnelse. Det er det maksimale man kan få uden skatteberegning. Men staten og andre kan da godt give både mere eller mindre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-03-12 23:43

transor har du et link??

Forsvarets 2,10 kr er uden at der skal betales skat

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-03-12 08:31

3,80 og 2,10 er de takster som SKAT accepterer - uden du skal svare skat af km-pengene.

Din arbejdsgiver må godt betale dig 10,- pr kørt km, men så skal du svare skat af HELE BELØBET!!!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-03-12 09:58

Tidligere var det sådan at dsb lokoførere havde en overenskomst om meget højere km takst.
forsvaret kører åbenbart med en lavere til visse personalegrupper. Det viser bare at der ikke er en fast statstakst.

Men 3,80 / 2,10 er det de fleste private følger og er det maksimale, der må udbetales uden skat.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 18-03-12 10:36

De rigtige svar har du allerede fået foran. Hvis du vil se en mere udførlig beskrivelse kan du finde det på en hjemmeside fra vikarbranchen - klip og indsæt nedenstående link i adressefeltet

http://vikarbranchen.di.dk/Aktuelt/Pages/Nyesatserforkilometerpengeogrejseudgifter2012.aspx

Det behøver ikke være svært at beregne afstanden. De fleste arbejdsgivere og også skat vil uden videre acceptere, hvis du bruge afstandsmålingen fra krak.dk. Du klipper og indsætter blot nedenstående link i adressefeltet:

http://map.krak.dk/ruteplan/

Kraks rute vil normalt være den korteste og selv om den ikke kan få alle detaljer i din egen rute med (vejarbejde, omveje mv), passer Kraks jo nogenlunde. Så hvis du skal fra Lemvig til Gedser og hvis du er tilfreds med at Krak siger 407 kilometer, kan du spare lidt papirarbejde. Men hvis din egen km-tæller siger 410 km og du insisterer på at få de sidste 3 km med i regnskabet, er du selvklart nødt til at føre et detaljeret regnskab. Hvis du til daglig fører kørebog er det vel ikke noget problem, men hvis du kun gør det en gang imellem, er et kladdehæfte i handskerummet med oplysning om dine ruter en nem løsning.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 24-03-12 17:22

Tak for svaret transor.
Ja de kan være forskellige...jeg får 1,50 kr. pr. km.