/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
erhvervsevnetab og førtidspension
Fra : jango3
Vist : 1364 gange
20 point
Dato : 15-03-12 12:00

Hej jeg har fået et midlertidig erhvervsevnetab på 35% fra ASK og er nu i arbejdsprøvning for anden gang. Oven i det har jeg fået tilskadekomstpension og så er mit spørgsmål hvad jeg kan forvente hvis jeg ender med en førtidspension? Vil mit erhvervsevnetab så blive mindre eller større og hvad hvis jeg ender i den kategori for rask til pension for syg til flexjob? Min anden arbejdsprøvning peger mod en førtidspension men synes der er svært og overskue min situation.

Mvh Jango3

Kommentar
Fra : netop

Dato : 15-03-12 12:20

Det vil jo nok være din kommune du skal henvende et sådant spørgsmål til...

Kommentar
Fra : jango3

Dato : 15-03-12 14:30

Ja nu spørger jeg så her ;)

Jango3

Kommentar
Fra : netop

Dato : 15-03-12 15:21

Det vil jo nok være din kommune du skal henvende et sådant spørgsmål til hvis du forventer et brugbart svar.

Medmindre det bare er for sjov du spørger!

Der jo desværre en del klaphatte der bare sender spørgsmål ind fordi de keder sig og ikke ved hvad de ellers skal give sig til.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-03-12 16:16

Det er meget svært at svare på, nogen får førtidspension eller bevilget flexjob næsten på deres glatte ansigt, andre kæmper "efter ordre" fra kommunen og bliver mere syge.

Kommunerne handler forskelligt efter økonomiske forskrifter og behandler lægeerklæringer efter forgodtbefindende.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 15-03-12 17:50

førtidspension er lig efterløn

Kommentar
Fra : jango3

Dato : 15-03-12 18:14

Ja det blev jeg ikke meget klogere af:) Jeg spørger skam dybt seriøst bare lige for
en ordens skyld. Troede bare det var det rette sted og stille mit spørgsmål men jeg
prøver et andet sted.

Tak for svar.

Mvh Jango3

Kommentar
Fra : netop

Dato : 15-03-12 19:25

Citat
Troede bare det var det rette sted og stille mit spørgsmål men jeg
prøver et andet sted.

Ja, det vil sikkert gavne dig at henvende dig det rette sted - nemlig hos kommunen.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 15-03-12 19:50

Citat
Medmindre det bare er for sjov du spørger!

Der jo desværre en del klaphatte der bare sender spørgsmål ind fordi de keder sig og ikke ved hvad de ellers skal give sig til.

Besynderlige bemærkninger, netop.

Lyder det som om, at man spørger for sjov, når man har fået erhvervsevnetab, og er utryg ved sin økonomiske fremtid? - og giver udtryk for, at det er svært at overskue sin situation.

Må man ikke længere, her på Kandu, uforpligtende dele erfaringer og bekymringer med ligestillede, inden man eventuelt henvender sig til det offentlige?

Eller er "netop" endnu en af de selvbestaltede dommere, der skal afgøre, hvem, der må bruge Kandu, og hvad der må spørges om?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 15-03-12 20:03

Citat
Besynderlige bemærkninger, netop.

Netop ikke!

Sådanne alvorlige spørgsmål bør konsulteres de rette steder.
Der er jo ingen herinde der er i stand til at give det rette svar.

Derfor!

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 15-03-12 22:08

men af den grund netop behøver du jo ikke være mavesur, det er da temmeligt uhøfligt at svare sådan. blive væk fra siden hvis du er gnaven , takt og tone tak

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-03-12 22:22

I dit tilfælde vil jeg henvise dig til www.k10.dk det forum er pt det bedste hvad angår dit kommende liv

Kommentar
Fra : netop

Dato : 16-03-12 09:32

Helt ærligt stjerneboern - hvem er mavesur her - jeg spørger bare.
Man behøver da ikke binde nogen en historie på ærmet af bare venlighed.

Jeg fortalte bare i ganske almindelige vendinger, at det nok ikke lige var det rette sted at henvende sig.
Hvilket det jo også viser sig, det ikke er...

Kommentar
Fra : Evasion

Dato : 16-03-12 09:58

Hej Jango3.

Du er naturligvis meget velkommen til at spørge som du gør. Så kan vi andre jo selv vælge om vi vil svare, hoppe videre til næste spørger eller...om vi vil være en af de klaphatte, der bare svarer fordi vi keder os, uden at vide noget om emnet.

Citat
så er mit spørgsmål hvad jeg kan forvente hvis jeg ender med en førtidspension? Vil mit erhvervsevnetab så blive mindre eller større

Dit erhvervsevnetab bliver ikke påvirket af om du får førtidspension eller ej. Det er nærmere den anden vej rundt. Graden af dit erhvervsevnetab er en del af beslutningsgrundlaget for om du er berettiget til førtidspension.

Citat
og hvad hvis jeg ender i den kategori for rask til pension for syg til flexjob?

Den kategori eksisterer ikke - officielt! At der så er en del borgere der føler at det er der de er havnet, er en anden snak. Du skal ikke stille dig tilfreds med situationen, hvis du strander der. Det er kommunens pligt at afklare din arbejdsevne og dit fremtidige forsørgelsesgrundlag. Men da det oftest ikke er energi og overskud man har mest af, når man er i din situation, er det vigtigt at søge hjælp de rigtige steder.
Din sagsbehandler i Jobcenteret/Socialafdelingen (eller hvordan det nu lige er organiseret i din kommune) er den nærmeste til at hjælpe dig. Som indenfor alle andre andre fag, er der dygtige og mindre dygtige sagsbehandlere. Forudsat din sagsbehandler kan sit arbejde og har tid til at udføre det, er gensidig respekt nøgleordet til et godt samarbejde. Hvis det ikke virker den vej rundt, må du søge hjælp andre steder.
Enhver kommune har en åben, anonym rådgivning. Prøv der.
De fleste kommuner har en frivillig, gratis retshjælp. Dem kan du bruge til at hjælpe dig med at klage over kommunens afgørelser.

Håber du kommer glad ud på den anden side, uanset udfaldet.

Hilsen Evasion

Kommentar
Fra : jango3

Dato : 18-03-12 12:08

Hej ja efter en noget heftig debat her i dette forum fik jeg
heldigvis et brugbart svar inde på K10 siden af en venlig sjæl. Men tak
alligevel til jer her inde. Og til brugeren"netop", synes jeg du burde holde
dig fra disse fora hvis du ikke har andet en sure opstød og byde ind med!

Mvh. Jango3

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 19-03-12 22:44

Så kan du lukke spørgsmålet, det koster vistnok point at lade et spørgsmål stå åbent over en given tid.
Og Evnetuelt med det svar du fik som var brugbart. Det ville være en høflighed for andre der måske søger efter noget der ligner.
Det er jo det som jeg forstår det er meningen med denne hjemmeside. At dele viden.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 19-03-12 22:45

Du kan annullere spørgsmålet